• paddan83

Står bara upp i sängen och vägrar sova ???

Sonen på 9 månader har sedan han lärde sig stå upp bara stått i sängen. Så fort man lägger ner honom så ställer han sig upp.

Han krånglar som bara den med sovandet nu och det går inte att få honom att sova dagtid om jag inte spänner fast honom i vagnen.

Sedan på kvällen så brukar han få somna i mini famn för att han inte skall stå i sängen och gunga. Men nu har han varit väldigt jobbig med det och vaknar så fort man lägger ner honom. Vaknar även flera gånger under natten och ibland är han även vaken nån timme då.

Han sover i eget rum och har gjort det sedan ca halvåret. Testade att ställa hans säng inne i vårat rum, men då blev det bara ännu värre. Då ställde han sig och pratade med oss.

Nån måste ju ha varit med om samma problem och kanske har en lösning på det

♥ Har pcos - kan inte bli gravid utan hjälp♥ ♣ Får ägglossningsstimulering i slutet av Januari ♣
  • Svar på tråden Står bara upp i sängen och vägrar sova ???
  • Trikarn

Vi kör med vagnen dagtid..just pga ovanstående..och har gjort det sen hon var 9mån..nu är hon 13 mån...

• sturen

låt det lilla barnet somna i famnen!

• Trikarn

jaa jag behöver inte spänna fast henn..hon somnar när jag tar på henne ytterkläderna!!

• Shalle82

Har ni möblerat om nyligen??

Min son trivdes inte när vi flyttade hans säng och vägrade sova. Idag är han snart 4 år och kan bara ha sängen på ett sett annars så kan inte han sova...

Har du provat att lämna honom en stund i sitt rum för att se om han somnar efter ett tag? Sonen min stod upp i sin säng och pratade för sig själv i en halvtimme vissa dagar innan han la sig ner och somnade. Och då var han helt själv i sitt rum och inga leksaker i sängen...

• paddan83

Shalle82

Det ser ut som det gjorde när han flyttade in där.

Brukar lämna honom ensam, men han kan stå där i timmar

♥ Har pcos - kan inte bli gravid utan hjälp♥ ♣ Får ägglossningsstimulering i slutet av Januari ♣
  • Shalle82

Okej... Prova med vagnen då som ovanstående... Simon sover som bäst ute i sin vagn...

• paddan83

shalle82
    jo, han får ju sova i den på dagen. Går ju inte att få honom att sova annars.
    Men jag vill ju inte låta honoom sova i vagnen även på natten

• Joonas

Ha, ha, ha... Förlåt om jag skrattar men det hade kunnat vara jag själs som skrivit din ts! Jag har precis bestämt mig för att lillan måste somna i sin säng själv. Man kan ju inte gå runt och bära ett barn till sömns jämt. Känns som om hon styr vårt liv helt när man stupar i säng vid halv tolv efter att ha burit runt på den lilla godbiten hela kvällen från och till. Två kvällar har jag nu lagt henne i sin egen säng för att hon ska lära sig att somna själv där. Hon reser sig upp precis som din kille. Hela tiden men jag sitter bredvid. Sjunger byssan lull, drar i speldosan och låter henne titta på sin fjärilsmobil, och lägger henne ner innan hon kommit upp. I två kvällar har det tagit 50 minuter för henne att somna på detta viset. Jag tror att barn som somnar i famnen vaknar lättare. Då är de ju inte på samma ställe som de var när de somnade och det känns nog lite otryggt. Hoppas på att detta ska funka så att vi kan få lite styr på dygnen härhemma.

festlig, funktionell och fryntlig
  • paddan83

Man kanske skall skruva bort vyssan lull fötterna, så att det inte gungar lika roligt

• Joonas

Ska säga att Malin också är 9 månader nu.

• paddan83

joonas

men han är ju uppe på 2 röda... Fick äne ryggskott på julafton så jag vet inte ens om jag karar av att försöka göra så.

Får väl skicka gubben min på det och se om det fungerar

• Joonas

Ja! Visst tar det en bråkdels sekund för den lilla att resa sig. Man får vara snabb. Hon rullar ju över på mage för att resa sig. Alltså låter jag henne inte rulla över. Stopp redan där! Det är förvisso en riktig ryggknäckare men förhoppningsvis tar det bara några dagar. Man får hjälpas åt! Lycka till!

• gravid72

Vi hade exakt samma problem, dottern var väl ca9 mån också!

Hon ställde sig upp hela tiden
    Hur gjorde vi? Jo - vi beslöt oss för att nu skulle det bara funka och peppade varandra att orka och förberedde oss på det värsta.

Vi satte in en stol vid hennes säng och så fort hon ställde sig upp la vi henne ner och gav snuttefilten, naturligtvis skrek hon och blev ledsen och inom två sekunder stod hon upp igen, vi la ner henne - och så höll det på i över en timme första kvällen. MEN vi pratade inte med henne och försökte undvika hennes blick. (Det var mycket jobbigt!Man vill ju så gärna ta upp och gosa)

Vi satt vars 15 min sedan bytte vi av varandra, vi pratade absolut inte med varandra heller.

Efter tre jobbiga kvällar var det inte ett problem längre, hon låg och jollrade och somnade själv!!

men vi var konsekventa och tog fajten - och var beredda på att det skulle bli jobbigt.

naturligtvis är det så att hon då och då inte vill lägga sig, speciellt mitt i natten när hon vaknar till och är pigg, men då kör vi samma metod och det brukar funka till slut

Jag önskar dig alla lycka till!

• smilli

paddan: joppe gör också så (ställer sig upp alltså) vi har löst det så här:
    nattningsrutinen är alltid den samma
    - tvätta/bada
    - ren blöja
    - borsta tänderna
    - läsa saga (i vår säng)
    - välling (i vår säng)
    - lägger Joppe i spjälsängen med napp och går ut

om han gråter går en av oss in igen (och då står han alltid upp) och lägger honom ned i sängen utan att säga något, lägg på täcke och gå ut. Detta upprepar vi tills han somnar vilket kan ta 2 min eller 1 timme...

vi går inte in om han inte gråter även om vi hör att han är vaken, han får hållas så länge han är nöjd helt enkelt

• Smissen

Vi kör samma rutin som gravid72, dvs lägger dom ner igen så fort dom ställer sig upp, pratar inte med dom och undviker ögonkontakt.
    Första dagarna la jag bara ner dom när dom ställde sig upp i sängen eller på alla fyra. Första dagarna tog det runt timmen innan båda hade somnat, nu dryga veckan senare reser dom sig knappt alls. Provar ett par gånger men ger snabbt upp, dom vet ju att vi bara kommer att lägga dom ner igen.
    Nu har vi avancerat till att vara petigare, dom ska ligga helt ner, inga huvuden uppe, inget sparkande med benen.

Nu tar det 5-15 minuter innan dom sover båda två, i samma rum med dörren på glänt till vardagsrummet!! Förvånad Skrattande

Det gäller att vara bestämd, uthållig och konsekvent!
    Tips: Jag tog till Mp3:n för att behålla fokus på uppgiften, undvika att bli frustrerad när dom bara ligger och jollrar och för att fördriva tiden.

Var beredd på att det inte kommer att ske något under efter en natt eller två utan det kommer på sikt! Vad gör det om det tar en vecka eller två om resultatet blir en bra grund till att somna själv.

~~Mina änglar; Tilly, Bella&Hugo~~
  • Cinnalinna

Jag struntar i att han ställer sig upp, jag fortsätter sjunga för honom och klappa honom på huvudet. Efter en stund lägger han sig ner igen.
    Det är bara att ha tålamod.

• 8lillajag8

min lilla kille e oxå 9 månader, han började stå i sängen för nästan en månad sen , blir helt galen ibland o bara ställer sej upp när han ska sova o skriker...men ja började lägga han med en flaska välling så låg han o åt de sen somnar han gott

• 8lillajag8

fast han somnar själv i sängen om dagar, har en liten stereo med tyst musik på med en skiva med barnvisor sen stänger ja till dörren sen ligger han tills han somnar..fast läger ej ner han förrän ja märker han e trött

Svar på tråden Står bara upp i sängen och vägrar sova ???