• LullanK

Lite tips snälla! Inför 25 års dag!

Ok har ett litet dilemma här. Fyller 25 år i helgen och hade jag inte varit gravid hade jag ställt till med en stor brakfest. Men nu ä det så att jag är gravid och klarar i ärlighetens namn inte ens av lukten av alkohol. Därför har jag tänkt utesluta allt vad alkohol är.

Har skrivit till mina vänner att det bjuds på något i fikastil och att de är välkomna kl 19. Vi kommer att bli en ca 15 personer totalt.
    Vad jag vet är att jag SKA bjuda på morotskaka, för det gör jag jämt och det förväntar sig alla och de gillar den.

Men vad mer ska jag bjuda på då? Är det lite dumt med en massa fika kl 19. Bör jag istället bjuda på något i stil med snittar?
    Vet bara inte hur man gör sådana och är inte så super i köket. Kan heller inte påstå att jag har så supergod ekonomi just så här efter jul och nyår (student!) så jag måste även tänka lite ekonomiskt!

Någon som har något förslag på vad man kan ordna?
    Någon som har koll på begreppet tapas? Vad bjuder man på då mer ingående? Passar det att då ändå bjuda på även morotskaka?

I dryckesväg kommer vi erbjuda latte och kaffe, samt te och saft/läsk om man så vill?
    Men bör man kanske göra en liten "drink" och är det i så fall bara fånigt då om den är alkoholfri?

HJÄÄÄÄÄÄLP MIG! De kommer lördagkväll!

Kristine med liten i magen, V. 22
  • Svar på tråden Lite tips snälla! Inför 25 års dag!
  • lönnemåla

När vi hade kalas i höstas dukade vi bara fram lite goda mackor typ tunnbröd, vetekakor o frallor. Till det serverade vi olika röror såsom skagenröra, laxröra, tonfiskröra etc. Sedan fick var o en göra sin egna goda macka.

• Bettiz

Fika blir väl jättebra!? Förutom morotskaka kan du göra något med choklad t ex kladdkaka + chokladbollar, kanske några småkakor och ev bullar. Då blir det ju en hel del olika typer av fika som det bjuds på och då behövs inga tapas, snittar eller drinkar. Tycker jag iaf! Men så älskar ju jag fikabröd!

• Shalle82

Istället för tårta brukar jag göra rulltårta med drottningsylt i. Sen så skär jag dem i lite tjockare bitar och har grädde och nonstop på...

• LullanK

Åh tack snälla för era tips, är ju helt villrådig här jag!

Lät verkligen gott med olika röror! Den ska jag klura på!

Ja jag är ju inne på att bara ha fika, men det är tiden och dagen som förbryllar om det passar sig. Mina vänner är vana vid att vi brukar dricka lite vin, bål osv när vi firar sånt här. Är ju ändå kl 19 en lördagskväll! Fast o andra sidan har jag skrivit fika...

Mer tips snälla! Så jag har så mkt som möjligt att "gå på" när jag till slut bestämmer mig!

• Ladyn

Hm kl 19 en lördag kväll...Ja men är man gravid så är man ju Tror dina vänner förstår...

Varför inte en härlig smarrig smörgåstårta, den behöver ju inte bli speciellt dyr om du gör den själv o det går ju perfekt ihop med din morotskaka. Till det serverar du det du tänkt i dryckesväg, men även en stor (givetvis alkoholfri) skål med bål med färgrika bär kan ju stå på bordet, både fint o gott!

Lycka till med vad du än väljer, o Grattis!

• Bettiz

Äh, dina vänner klarar sig nog utan vin/bål/sprit EN lördagkväll!! Eller så får du baka något med sprit i!! Men det där tipset med mackor lät ju supergott! Och sen kan du ju servera morotskaka till "efterrätt" med kaffe till. Då kanske du kan bjuda på lite likör eller nåt till...

• LullanK

Shalle 82
    Ja det är så grymt gott, komiskt att du skriver just det för det bjöd jag på när jag fyllde 24. Dock med bär istället för nonstop! Smarrigt och läckert som bara den! Tack för tipset!

Ladyn
    Tack tack!
    Där sa du något du tjejen! Det kanske man borde göra!
    Ska fundera lite över ekonomin, lite lat så nu kom ju tankarna på att beställa en i så fall istället för att göra en!

Några fler tips någon?!

• MajaLarsson

*paj å sallad!
    hade nog föredragit lite enklare mat en lördagskväll...
    paj går att göra billigt, beror på vad man har i den!

*lr sallad?! kan ju bli supergott, ska själv ha d på mitt kalas!
    lite olika dressingar till å kanske matmuffins??

*lr pitabröd å olika fyllningar?! du kan göra pitabröden själv så blir det billigare!

*varma mackor??

*hemmagjord panpizza?

kan nog komma på fler saker om du inte hittar nåt som passar!

• LullanK

Åh vad gulliga ni alla är som kommer med massa tips! Blir ju alldeles hungrig här av allt gott ni skriver!

Stort tack till er alla!

Än är inget bestämt men har absolut en rad fler funderingar nu efter alla tips här. Ska spatsera runt lite i affären imorn och se vad den har att erbjuda och vad det kan tänkas bli.

Just nu är det bakning som gäller på dagordningen, puh! Har just nu en kaka i ugnen så då får man ju passa på att ta en liten paus.

Svar på tråden Lite tips snälla! Inför 25 års dag!