Receptet på FIFFI ruter..................................
Hej jag blev mycket sugen på att baka fiffi ruter finns här någon som kan det receptet då skulle jag bli så glad.........
Hej jag blev mycket sugen på att baka fiffi ruter finns här någon som kan det receptet då skulle jag bli så glad.........
Hmmm... vad är det? Jag blev ju nyfiken...
mmmmm chocklad kakor mjuka med glasyr ock kockos..........mmmmm gott gott..
Jag kallar dem kärleksmums... Menar vi samma?!
ja kanske...............
Jag brukar baka i en djup långpanna... då blir det dubbel sats av dessa ingredienser:
150g smör
2ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Glasyr:
75 g smör
1-2 tsk kallt kaffe
2 tsk vanilsocker
3 1/2 dl florsocker
Känner du igen det...
Kärleksmums
30 Bitar
150 g Smör/margarin.
2 Ägg.
3 dl Socker.
1 dl Mjölk.
4 dl Vetemjöl.
3 tb Kakao.
1 tb Bakpulver.
1 tb Vanillinsocker.
Chockladkräm
100 g Smör/margarin.
2 dl Visp eller mellangrädde.
4 tb Socker.
2 ts Vetemjöl.
2 tb Kakao.
Smält smöret/margarinet i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret och mjölken. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och vanillinsocker. Rör försiktigt ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i en smörpappersklädd långpanna, ca 30x40 cm. Grädda i ugn vid 225° c, 10-15 minuter. Strö lite socker på ett smörpapper. Stjälp upp kakan. Dra av papperet. Pensla papperet med lite kallt vatten om det inte lossnar. Låt kakan kallna.
Chokladkrämen: Smält smöret/margarinet i en kastrull. Tillsätt grädde, socker, vetemjöl och kakao. Koka krämen tills den tjocknar, ca 5 minuter. Bred den över kakan. Strö över kokos. Skär kakan i 30 bitar.
Smöret skall du smälta i både degen och glasyren!!
Bakade kärleksmums igår... de e ju jätte gott!
Oj.. Glömde kokosen..
ooo tack alla söta ja jag känner igen det fast jag kallar dem fiffi rutor men gillar kärleks mumms bättre....tack här ska bakas
Lycka till med baket!!!
Mmm, vad sugen jag blev nu..