• mumama

knubbiga barn slöare?

okej ruriken kanske blev lite fel så jag ska försöka förklara vad jag menar:

vad jag undrar (eftersom jag har uppfattat det så) är att knubbigare babys generellt sett e lite slöare , lite mer," jag sitter här och jag sitter bra" o att de inte är lika stabila i kroppen?
    var hos vänninan o hennes tjej e slankare o mycket stabilare än liten som alltid varit knubb trots att hon är två månader yngre...

nån mer som upplevt d så?

• Svar på tråden knubbiga barn slöare?
  • Lillskruttan

Jag tror det där är vääääldigt olika.

Men om jag tittar på mina tvillingtjejer som det skiljer ca 1 kg på så är hon som är "slankast" mer rörlig. Hon ligger gärna med fötterna uppe i babygymmet, vrider sig och känns väldigt smidig å stabil. Min andra tjej som är lite knubbigare rör sig inte på samma sätt utan hon känns mer bastant å "stark". Sitter gärna med ett nöjt leende å tittar...dessutom sover hon mer. Men än så länge är de ju så små så det kan ju ändra sig.

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • ankizen

mina grabbar är stora och bastanta.. min 5 månaders väger ca 10 kg och är en knubbis.. men han är de full fart på från morron till kväll.. nöjer sig INTE med å sitta/ligga stilla.. rör på armar å ben.. flaxar och tjuter... samma med hans storebror..:)

• Mafioso

Fast man kan ju se på saken tvärtom oxå: att barn som är lite "slöa" och inte så rörliga är på grund av just detta lite knubbigare. Mycket av babyhullet brukar ju försvinna när barnet börjar krypa, gå etc.

• Cinnalinna

Jag har tänkt att det är så för min son har varit rätt slank i jämförelse med andra bebisar, men har varit tidig med att ställa sig upp och att krypa.
    Känner flera andra med bebisar i samma ålder som han som är betydligt rultigare och de sitter bara kvar på sina bakar

• Cinnalinna

Han ställde sig upp och började krypa precis när han fyllde sju månader.

• ankizen

sen är det ju så med att en knubbig bebis inte rör sig lika lätt som en smalare bebis.. en knubbis har ju mer tyngd att röra på...

• mumama

jo det kan ju vara så som ankizen säger
    men.. det känns som om det slankare "hjälper till" mer när man t-ex- bär dem o så...
    ifs så kröp liten när han var sju månader ställde sig upp lite tidigare... men han e inte lika framåt, han kan lika gärna sitta o pula me nåt kul en kvart
    bra att de e fler än jag som tänkt samma sak

• smilli

nej det tycker jag inte stämmer. min kille har varit "rejäl" ända från födseln och han har hela tiden varit väldigt aktiv och stadig tex kunde hålla upp huvudet högt i magläge innan han var 2 månader, började krypa på 7 månaders dagen och ställde sig upp en vecka senare. Och nu (9 månader) är det verkligen full fart här hela dagarna! så nä mitt knubbiga barn är inte slött!

• Viran

Av dom bäbisar jag har sett hr det faktiskt stämmt in ganska så bra! Sen är det ju självklart olika, men jag är lite av en uppfattningen oxå...

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • skogstjärna

Tror att det stämmer till viss del kanske... eftersom de rörliga rör på sig mer och är mer aktiva så lägger de ju oftast inte på sig lika mycket hull. De hinner bränna mer. Men sen är ju alla barn olika. Jag har en slank och en tjockis, och här är tjockisen mer vild än storebror

Svar på tråden knubbiga barn slöare?