• Skånelisa

Trotsålder -20 månader?

Hej
    Vår dotter verkar ha kommit in i någon mellan trots, så fort hon inte får som hon vill så slänger hon sig på golvet och gallskriker...vi är ganska hårda i uppfostran och förstår inte vad vi ska göra...ngt tips?
    Vi har i alla fall beslutat oss att inte ge med oss utan försöka förklara och inte bli arga..

• Svar på tråden Trotsålder -20 månader?
  • Månskenet

min son va likadan.. i den åldern och är på sett o vis så fortfarande..men han är bortskämd.. hehe

• Jojjo 77

Våran son är också 20 mån. och precis likadan som du skriver. Jag tror att det är viktigt att man är konsekvent och inte ger med sig. Annars fattar de att det fungerar och skrika och gapa så får man som man vill :) och att behålla lugnet (hur svårt det än är kan vara ibland) och förklara för dem varför... Dessa barn...!:)

• HKL

Hahaha.... Ja jag tror The Terrible Twos händer även INNAN dom fyller 2 år! Min son är snäll o go' men så fort han inte får det han ville, då drar han i tshirten, drar i mitt hår... Han avskyr ordet "no! / nej!". Such is life..

(¯`°?.¸ ღ Heather, stolt mamma till Alexander (050512) ღ ¸.?°´¯)
  • TweetyUllis

Min dotter är helt plötsligt också väldigt trotsig. Hon är 20 månader nu och har varit en riktigt harmonisk och lugn liten tjej sedan hon fyllde ett år, men nu är det väldigt mycket "inte", "nej" och skrik. Hennes bästa "försvar" är dock alltid att springa iväg. Och jag blir så arg... Måste försöka lugna ner mig och inte ta till att höja rösten så ofta - hon trotsar ju ännu mer när jag gör så.

• 3busungar

min son är 1år och 8månader och  han slänger sig på golvet så fort han inte får som han vill..
    kommer man närmare så  drar han sig undan..

• HKL

Min son brukar kasta sina leksaker när han inte får göra något (t ex när man säger NEJ/NO! när han leker). Tur att tv:n sitter på väggen!

(¯`°?.¸ ღ Heather, stolt mamma till Alexander (050512) ღ ¸.?°´¯)
  • Sunshine78

Min kille är 18 månader,har alltid protesterat men inte så högt,nu skriker han högt och gällt,det skär i öronen.

Ganska påfrestande för när han har en dålig dag så låter det mest hela tiden..tålamod tålamod..det behöver vi mammor,ge oss mer!!

• JaneAusten

Erik är nästan 20 månader och skriker Neeeeeeeej och slänger sig på golvet så fort han inte får mer saft, glass, något som någon annan har eller när han skall äta.
    Det är JÄTTEJOBBIGT men vi trodde han lärt sig det på Dagis av de lite större barnen. Oftast så säger vi som det är och låter honom vara, hoppas på att det går över förr eller senare.

• Ireth of Dorthonion

Vår dotter var också inne i någon slags trotsålder när hon var ca 20 månader.

• mollboll

Oj vad skönt. Min son också!!
    Så fort man säger nej, eller tar bort något från honom som man inte vill att han ska ha så blir han helt galen. Byta blöja ska vi inte tala om!!!!
    vi brukar försöka ignorera honom, då märker han att han inte får någon uppmärksamhet och efter några minuter ( ibland skitlånga känns det som...) kommer han med en traktor och visar och är hur glad som helst. Då vet man ju att han verkligen bara behövde få vara arg en stund, som vem som helst. Kan ju tänka mig själv hur jag skulle reagera om någon sa att jag inte fick bada när jag ville eller ta bort något som jag verkligen var intresserad av. Typ en mobil eller glasburk.
    Jag har också märkt att han ibland blir så arg att han nästa blir rädd för sig själv och då gråter han på riktigt, men då brukar jag ta upp honom och krama honom och säga att det är okej att vara arg, men det hjälper inte... Vet inte om jag gör rätt, det märks väl om sisådär 2 år....

Svar på tråden Trotsålder -20 månader?