• Månskenet

kassavana??

Hej är det någon som kan förklara för mig hur det går till bakom kassan...
    är det svårt..hur funkar det.. jag är så dålig på matte så jag är nervös.. arbetar den själv eller är det jag som måste räkna.. jag e sååå nervös.. ska gå på en testdag(prova på dag) på ett cafe.. snäla hjälp..

• Svar på tråden kassavana??
  • Grisling

Jag har ingen vana men vill också få lite info.

Men som regel räknar väl kassaapparaten själv ut hur mycket man ska ge i växel. (Och så räknar man upp pengar till den summan.)

• älskarlivet81

Jag ahr bara jobbat på Maxi och där räknar den helt själv coh "spottar" själv ut pengarna ur automaten (hade cash guard)

• Pyretsmamma

På affärer (de flesta) behöver man ju bara scanna varorna, så räknar datan ut vad det blir och hur mycket växel man ska ge tillbaks... Hur det är på caféer är nog lite olika... Lycka till med jobbet!!!

• NovJenny

Jag har jobbat i en inredningsbutik. Där hade vi en dator som kassa. Man slog in artikelnummret som oftast stod på prislappen, sedan gick man vidare och där räknade datorn ihop allt.

Kanske lite krångligare än streckkod på typ Ica...

• Molle72

Hej jag har jobbat både på willy:s och på fik. Du slår ju bara in tex 12,50 sen på en knapp 1 eller 2 eller vad det kan vara beror på kassa apparaten sen 12,50 till sen subtotal. Sen är det ju olika om maskinen själv räknar ut vad kunden ska ha tillbaka om du fått 100:- som du slagit in eller om du bara får subtotal då får du ju räkna ut hur mycket kunden ska ha tillbaka.

• GussanGos

När jag jobbade på café/restaurang....  Man slog ju såklart in allt på kassan och den räknar ju ut allt som ska betalas, men eftersom det rör sej om ganska så små summor så får man göra huvudräkning på växeln. Det handlar ju oftast inte om mer än en 500 som folk max handlar för, iaf när det gällde cafédelen. Sen finns det små enkla knep hur du snabbt räknar ut växeln som de ska ha tillbaka, och du lär dej ganska snabbt hur du gör.
    Vi hade dock en miniräknare som låg på kassan om man skulle få riktigt hjärnsläpp Men det är nästan lite pinsamt att börja knåpa på en sån inför kunden.

Men tänk dej att det som kunden handlat kostar 134 kronor och hon lämanr 200. Börja med att räkna upp mynten, den lilla delen på summan... som kunden ska ha tillbaka så det blir jämnt. Alltså plocka kronorna och räkna, 135, 135, 136 tills du kommer till 140, och sen plockar du sedlar så det blir upp till 200. 140 ( plocka en 50-lapp) 190, plocka en tia, vips tvåhundra. Hoppas du förstår....   Du går alltså bakifrån på summan och jobbar dej uppåt... =)

Det ÄR lätt, du kommer nog snart komma in i det.... Kortbetalning är skitlätt, bara att dra kort och slå in summa och sen få underskrift, det kommer gå på enkel rutin sen!

Lycka till med allt! =)

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Månskenet

och tack.. får se om jag klarar det..hehe

• BabyJia

Så som GussanGos beskrev har jag oxå fått lära mej å de e enkelt så snart man har kommit in i de Annars kan du ju ha tur att de e en kassa som även räknar ut summan som kunden ska ha tebax.

• Dinturiel

Har mest kunskap om mannuella kassor, alltså där man slår in pris, prisgrupp och sen typ enter. The old fashion thing med andra ord. Hur svår är dessa datakassor som finns i butikerna idag? Vill väldigt gärna ha ett butiksjobb, och undrar om det ens finns någon likhet mellan de jag använt och de nya med tangentbord?

• Tirem

När jag hör ordet kassavana tror jag inte de menar själva kassan... Den kan alla lära sig!

Det de menar (tror jag) är att om man är van att stå i en kassa och göra alla de arbetsuppgifter man gör där, att ta betalt är bara en liten del av jobbet. I en kassa behöver man vara serviceinriktad, social, stresstålig, trevlig, snabbtänkt och mycket mer. Dessa egenskaper är mycket viktigare än att kunna slå in en kaffe i en kassa...

Blev lite invecklat det jag skrev men jag hoppas TS förstår vad jag menar

Fina flickor kommer till himmelen, stygga hur långt de vill!
  • Pink Rose

Dinturiel
    Vad är det för butiksjobb du är ute efter? Kan berätta allt om kassorna i matvarubutiker, tyvärr inte klädbutiker etc.

• lilla mej

äh det är inte svårt alls, och oftast är det olika kassa apparater på olika ställen så jag har fått lära mig olika apparater varje gång jag bytt jobb. Skulle du behöva räkna växel tillbaka är det jätte enkelt, tex köper dom något för 12kr och betalar med en 50lapp så börja från 12 och räkna upp till femtio....jag jobbar i blomster affär vilket säkert skiljer sig från mat och klädaffär men brde vara liknande till cafe...
    det kommer du klara finfint...

• smulan 75

jobbat i en liten kiosk o på ett cafe där de hade gamla omoderna kassor så när man lämnade växel tbx så fick jag räkna baklänges i huvudet (fanns ingen knapp på kassan där det stod hur mycket betala tbx) men lärde mig efter typ 2 dagar.hade miniräknare de första dagarna

• Destiny86

Det är lätt , jag är också dålig på matte men jag klarade också av det. Det svåra är att lära sig alla PLU nummer men det gör man också till slut.

• MsBabyLove

Du klarar det galant, om andra som jobbar på cafe klarar det så klarar du, det är väl inte alltid raketforskare bara som jobbar med sånt. Varför skulle du vara sämre? Och ta med miniräknare om det inte finns på jobbet om du måste?

• Gunilla75

Där jag jobbar, räknar "kassan" ut allt utom avdrag... Jag menar om en vara är nersatt med 10% och inte redan är nedsatt när jag scannar varan, så får jag räkna ut mellanskillnaden och slå in det manuellt. Hade gärna önskat en %-knapp där. Struntar om kunderna tycker jag ser dum ut, när jag knappar in även de enklaste summorna.

När jag ger tillbaka växel, så räknar jag stora sedlar först, och sist mynten. Hatar när kunder börjar ge mig 20-lappar och sen ger mig större beloppen.

Som sagt innan... man måste vara social och stresstålig för att klara av att stå i kassan.

Svar på tråden kassavana??