• Pixla

Hjälp med kattens öron!

Vår stora katt har fått skabb i öronen. Igår kväll droppade vi i Frontline i hans öron. Antagligen gjorde det rätt ont för han slog sig loss och gömde sig innan vi hann massera runt medlet.
    Nu har det gått ett dygn och hans öron pekar fortfarande neråt/åt sidorna och så fort jag rör vid hans huvud så skakar han på huvudet jättemycket.

Vad ska jag göra? Låta det vara? Har han ont, tror ni? Ska jag försöka åka till veterinären på måndag eller går det över av sig självt?

Usch, han ser så elängdig ut, min lilla älskling.

• Svar på tråden Hjälp med kattens öron!
  • Banangnutten

Två av mina katter har haft skabb, och då har jag fått recept på örondroppar som har fungerat perfekt. Fucidin tror jag att dom heter. Det är nog bäst att en veterinär får kika efter iaf...

• Pixla

Jag ringde jourveterinären nu. Jag ville ju så väl och nu känns det som om jag gjort honom illa. Men han tyckte vi skulle försöka torka ur öronen lite och sen låta det vara. Det var inget vi behövde åka in för just nu, sa han.
    Tack för ditt svar!

• sambima

Våra katter umgicks med en annan katt som hade skabb och då var vi tvungna att behandla dem också ifall att de smittats.

Våra höll också ned öronen första dygnet - de tyckte verkligen att det var otäckt. Men så småningom vande de sig vid dropparna och öonen kom upp igen - vi var tvungna att vara snabba på att gnugga deras öron innan de skakade på sina söta små huvuden.

• Banangnutten

Det som är jobbigt för katten är att skabb är små, små djur som kryper omkring i öronen. Kan tänka mig själv hur trevligt det skulle vara att höra nånting som kryper omkring. Tror åxå att du kan vänta tills nästa vecka. Jag torkade rent svärmors katter med lite tops när dom hade fått skabb...

• Steam

Håller på att behandla mina två små pluttar för skabb just nu. För att göra rent i öronen utan att de ska klösa ihjäl mig så brukar jag linda in dem i en handduk och sedan rengöra öronen. Vill ju inte att de skvätter det "svarta gojset" överallt på golv och väggar...
    Man får vara lite hårdhänt. Efteråt skakar de på huvudet, skabben lossnar ju. Jag använder vanlig olivolja och tvättar öronen med, och tops(fast man inte får det, men jag petar inte nere i örongången) I början gjorde det nog lite ont på dem men inte nu längre. Det var så mycket skabb i öronen på den ena och det satt hårt fast, men oljan luckrade upp det...
    Lycka till!

• fantasy

ja dom reagerar så! utav den anledningen att katterna har ofta små små sår i öronen pga skabbdjuren, och det svider nått fruktansvärt av de receptbelagda skabbmedlen..För det är typ sprit i..(el något liknande)

jag fick tipset av min veterinär att istället för skabbmedel använda en oljebaserad örontvätt istället, hon tyckte att vanligt skabbmedel var för plågsamt för katterna.
    Oljan fungerar ju som så att skabbdjuren kvävs i den, och sedan mjukas öronen och smutsen upp så katten får lättare att skaka upp smutsen.
    sedan är det bara att rengöra ytterörat med bommull eller tops(försiktigt), upprepa till dess att det är rent i örat.

Vill man bara rengöra öronen från smuts så kan man ta i princip vilken olja som helst tex olivolja, huvudsaken är att det inte är några konstiga tillsattser i!

Bara ett tips! (som funkar för jag har gjort så här själv!)

det enda som är med olja är att katten ser förskräcklig ut i pälsen runt öronen ett tag efteråt, men det är en smäll man får ta!

• Pixla

Tack för alla tips!
    Jag tvättade hans öron igår lite försiktigt. Tog en trasa och ljummet vatten och trädde på ett finger, stoppade fingret i örat och torkade ur. Det var faktiskt rent i öronen! Nu verkar han lite bättre, även om han fortfarande skakar på huvudet lite. Usch, vilket dåligt sambete jag hade igår, han såg så plågad ut.

• kossan mu

du skulle frågat vetrinären först innan du hällde i meddlet i hans öron man vill ju inte plåga dem mer än nödvändigt...jag har själv sju katter....

• Pixla

Kossan mu: Det var det jag gjorde och blev rekommenderad Frontline. Dessutom plågade jag nog inte honom i onödan eftersom han visade tecken på skabb.

• kossan mu

okey.. missförstånd från mej hoppas han mår bra din lille katt...=)

• Julius

Tips. Besök en riktig veterinär! De gör rent och behandlar med en spruta Ivomec (med reservation för stavningen). Skabben har en cykel på ca 10 dagar - från det att äggen läggs till dess att de kläcks och nya skabbkvalster finns i öronen. Därför är det viktigt att man fortsätter med ev behandling (salva, droppar etc) minst denna tid, annars kan man få tillbaka skabben.

Svar på tråden Hjälp med kattens öron!