• Mint

Friskis & Svettis (lite frågor om att börja jympa)

Jag tänkte börja träna och känner mig för nästan första gången i livet ordentligt peppad! Det är dock självförtroendet främst som krisar, jag är lite rädd för att gå dit helt enkelt! Jag har inte direkt någon att gå dit med, och det gör mig inget, jag klarar mig bra själv.

Jag tycker själv att min kondition är helt värdelös. För några terminer sedan gick jag på Fysiken i Göteborg om någon känner till det stället och där brukade jag välja mini/medel-passen och de passade min nivå då rätt bra. Jag tänker nog börja på bas-jympan och se hur det går. Jag kan ju röra mig, springa några sekunder, gå i trappor utan att bli andfådd, cykla i sinnessjuk fart till skolan om jag har bråttom; är jag tillräckligt i form för lättaste passet tro?

Hur är åldersfördelningen på ett normalt F&S-pass i en mellanstor stad? Hur ska jag klä mig? Funkar mina gamla träningskläder tro?

Hmm, vad jag vill med denna tråd vet jag inte riktigt, förutom att höra att allt kommer att gå bra, att jag klarar av det och inte kommer att känna mig som ett miffo. Kanske kan fler som är totala noviser på detta med träning och lider av dåligt konditionssjälvförtroende men som tänkte ta nya tag denna termin träffas här och rapportera hur det gick? Tjo!

• Svar på tråden Friskis & Svettis (lite frågor om att börja jympa)
  • Fru Höstlöv

Här i Västerås är åldrarna lite högre på dagarna och lite lägre på kvällarna, men man behöver inte känna sig uttittad som ung tjej på dagen heller. Det är inte bara pensionärer som tränar då. Alla har olika kläder, vissa jättefina träningskläder och andra slitna cykelbyxor från 80-talet och t-shirt, så man kommer undan med det mesta och inget tycker man är konstig.

Baspass orkar du definitivt med, för i början när man tränar kan man bara stå på stället och sparka med benen eller vad man nu ska göra, sen när man är mer tränad kanske man hoppar lite mer upp och ner och gör samma rörelse, det är ett brett spektrum av tränande och alla orkar.

Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Mint

Det verkar ju bra. Jag fattar inte varför jag ska känna mig så nervös. Kanske en försvarsmekanism..?

Jaja, nästa vecka har de gratis träning, tänkte ta mig dit då om jag hinner och känna på hur det verkar.

• Fru Höstlöv

Om jag gik och tränade när jag vägde över 100kg så kan du också! *pepp pepp*

Gäller bara att komma iväg första gången så är det lättare och roligare sen.

• Mint

Hur ofta är det lagom att träna? Ska jag börja med en gång i veckan och sedan trappa upp eller ska jag köra ut hårt redan från början med varannan dag? Jag tänker mig att jag vill köra gympa två gånger i veckan och kanske yoga eller liknande en gång i veckan.

• morsgrisen

Om du gilade att gympa på fysiken så passar säkert F&S dig också!

• Mint

Ja, Fysiken passade mig perfekt, och jag vill ha något med ungefär samma ambitionsnivå, där fokus ligger på att röra sig för att må bra framför allt annat. Jag tänker mig att F&S motsvarar mina krav på ett ungefär...

• Fru Höstlöv

När jag började träna så argumenterade jag att det var bättre och börja med lite och sen trappa upp till mer, än att träna jättemycket i några veckor och sen helt tappa orken och sluta helt.
    Under hösten har jag tränat två baspass varav ett basrygg (har en liten skada i ryggen) och det har varit lagomt, nu funderar jag på att lägga till ett KiBalans och kanske även en KiYoga per vecka, det känns lagomt för mig. Balansen är väldigt lugn, mest för att sträcka ut sig och ha det bra, Yoga är bra tycker jag eftersom jag inte är så stark.

Nu när det är gratsi tycker jag däremot du ska gå på så många pass du vill/orkar, så du får en uppfattning om vilket utbudet är och vad som passar dej.

Svar på tråden Friskis & Svettis (lite frågor om att börja jympa)