• In vivo

Första besöket hos barnmorskan?

Jag nyligen plussat och bokade idag tid för första besöket hos barnmorskan. Jag missade tyvärr telefontiden, så jag bokade tid via internet. Jag hade därför inte möjlighet att få info. om besöket, så därför undrar jag om någon kan berätta för mig vad jag kan vänta mig av första besöket.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Första besöket hos barnmorskan?
  • Vicryl

Jag har också varit till barnmorskemottagningen idag och anmält mig... Jag ska på mitt första besök den 5/2. Jag fick en lapp där det står att vid första besöket hålls ett inskrivningssamtal där jag får träffa barnmorska och undersköterska. Det står också att de kommer att ta vissa blodprover, blodtryck och urinprov. Och naturligtvis vikt. Mer står det inte, men jag har fått en slags hälsodeklaration att fylla i tills besöket.

Lycka till!

Allt kan hända, därför är jag lugn.
  • Vombell

Barnmorskan ställer tonvis med frågor och fyller samtidigt i dina papper som du kommer att ha med dig hela graviditeten och även in på förlossningen. Samtal och funderingar kring hur det ska bli, förväntningar osv. Urinprov, blodprov och blodtryck tas. Det är bra om den blivande pappan följer med då informationen kan vara bra att få båda två. Vad man bör tänka på och vad man bör undvika kommer också upp. Ev tabletter man ska ta rekommenderas.

Tja det var vad jag kom på just nu.

Just ja, vikt också!

• Nyfiken gul

inskrivningen är ganska trist faktiskt...

Längd o vikt av dig
    Urinprov
    Blodprover
    Medicinsk historia - du får uppge om du varit sjuk - ärfliga sjukdomar i din eller pappans släkt - tidigare aborter/missfall

Information om hur du bör äta när du är gravid o vad du ska äta

Information om hur barnmorskan jobbar tillsammans med dig...

Bokning av läkarbesök/gynundersökning

Information om ultraljud, föräldrakurser o diverse annat man kan behöva veta.

• In vivo

Tack! Det var mycket och bra information på kort tid.

Svar på tråden Första besöket hos barnmorskan?