• Tulip

Den högsta kasten

Nu har jag irriterat mig på Carina Rydbergs bok Den högsta kasten alldeles för länge, så nu vill jag att ni förklarar detta för mig. Alltså, det är inte boken jag irriterar mig på, utan titeln. (Jag har ju inte ens läst boken! Förvånad)

Vad betyder det? Jag trodde det hette ett kast, alltså Det högsta kastet men det kanske syftar på något helt annat egentligen...?

Förklara för mig, snälla! Fundersam

♥♥♥ vecka 33 ♥♥♥
  • Svar på tråden Den högsta kasten
  • Grisling

Syftar nog på det indiska kastsystemet, dvs #klass/samhällsskikt".

• Grisling

"Den högsta samhällsklassen" i fri, grov översättning alltså!

• Tulip

Ok, det kan jag gå med på, men jag trodde ändå att det hette ett kastsystem.

Prästerna hör till ett kast, bönderna till ett annat kast, osv...

♥♥♥ vecka 33 ♥♥♥
  • Hannah76

Syftar inte titeln till det kastsystem som finns? I tex Indien? Då stämmer det ju att säga den högsta kasten.

• Grisling

Kastsystemet i Indien är olikt de svenska stånden. Den högsta kasten är Brahminerna, dvs det traditionella prästerskapet.

Man säger den högsta, inte det högsta. Vi har i jämförelse också ETT klasssystem, men säger ändå "den högsta klassen"..

Någon som är bra på språk/grammatik som kan förklara det bättre?

• giftgrodan

det heter helt enkelt "en kast" i den betydelsen.

ORDKLASS: sbst.3,

GENUS: r. (m. Sv TyHlex. (1851), LUNDELL); best. -en; pl. -er
    UTTAL: 32.
    FORMVARIANTER: (förr äv. skrivet cast(e))
    ETYMOLOGI: [liksom d. kaste av t. kaste l. eng. l. fr. caste, av port. casta, eg.: ren, oblandad ras, liksom span. casta i samma bet, av lat. castus, ren, kysk, obefläckad m. m. (jfr INCEST)]

1)
    BETYDELSE: benämning på var särskild av de från varandra skarpt avgränsade, ärftliga stånds- o. yrkesklasser i vilka det indiska samhället är indelat; äv, mera abstr., om förhållandet att tillhöra en viss kast l. den värdighet som följer med att tillhöra en viss kast. Braminernas, krigarnas kast.

• Tulip
    Hannah76 skrev 2007-01-04 16:30:38 följande:
    Präst, adel, bönder osv var väl stånd?
    Kasten i Indien är följande: Brahman (präster), Kshatriya (jordägare, soldater och ämbetsmän), Vaisyas (handelsmän och hantverkare), Sudra (bönder med flera) och sist Daliter (de oberörbara).

Så visst kan jag säga att präster och bönder är kast. Men nu var det ju inte det som jag var ute efter.
    Hannah76 skrev 2007-01-04 16:30:07 följande:
    Syftar inte titeln till det kastsystem som finns? I tex Indien? Då stämmer det ju att säga den högsta kasten.
    Jag tycker förstås att du motsäger dig själv här. "det kastsystem som finns i Indien", jag får i alla fall det till att bli "det högsta kastet". Förvånad Om man syftar på prästerna tex.

giftgrodan: ok, jag kan gå med på att det just när det syftar till systemet i Indien heter en kast. Visste inte det tidigare.
    ♥♥♥ vecka 34 ♥♥♥
  • giftgrodan

nej, för det mesta använder man ju ordet kast i en annan betydelse.

Men att säga "ett kastsystem" har inte med saken att göra. Sammansatta ord får samma genus som sista delen av ordet. Jämför t ex: ett äpple, en paj, blir då EN äppelpaj om man sätter samman orden i den ordningen, men ETT pajäpple (om man skulle använda det ordet ).

Svar på tråden Den högsta kasten