• VeronikaK

Vad gör man om ens bebis hatar att åka vagn?

Min son på 3 månader har aldrig gillat att åka vagn. Han kan åka när han sover förstås och då ska han helst sova redan när han läggs ner för då märker han inte att han är i vagnen.

I nio fall av tio börjar han skrika när han vaknar i vagnen och det gör han ganska snart. Andra bebisar verkar kunna sova i timmar i vagnen och dessutom kunna läggas ner avkna för att somna in i vagnen men det gör alltså inte min son. Vaknar han måste man ta upp honom för han skriker så hysteriskt.

Finns det någon med liknande erfarenhet? Vad gör man? Jag vill ju inte sitta inne hela dagarna. Bärsele går bra men det är för tungt att ta honom på några längre promenader i det. Finns det chans att det blir bättre eller finns det bebisar som hatar vagnen för alltid?

• Svar på tråden Vad gör man om ens bebis hatar att åka vagn?
  • blonde redhead

Man bär i sjal

Båda mina har varit vagnvägrare i flera månader och då har jag burit.

Vad har du haft för sele och burit i?

• Maroschka

Japp..precis och exakt så var Jakob. Och det blev precis över sommaren så vi gick i stort sett inte ut med vagnen alls då. att hemma Sen helt plötsligt i augusti så gick det så bra igen. Dom bara är så. Testa sjal

• Cat3

Vissa barn vill komma upp och se sin omgivning. Finns det möjlighet att ordna så han kan halvligga i vagnen, palla upp med kuddar eller så?

• Beatrize74

Både min son och min dotter har varit så.....det hade sin topp ungefär i din sons ålder...sedan gick det med ens kanonbra.

Nu är dottern sån att vi bara kan lägga henne klarvaken och hon sluter ögonen och försöker somna helt själv och gör det även. Det har hon varit sedan hon var tio månader och hon är nu ett år och tre månader.

Men...när hon var tre månader skrek hon som en besatt!

• Fru Humla

hejhej!
    jag använde bärselen tills min lilla somnade då la jag ner henne så gick det bra tills hon vaknade..mm, lite omständigt men ändå.
    har du provat att ha något annat i vagnen som en fäll eller annan madrass eller kudde så att han ser lite mera....
    jättesvårt läge alltså...du fr prova olia sätt att dra vagnen....hoppa ruska skaka*ler* man hittar nog till slut nåt som funkar..som du säger det blir ju jättejobbig tom man inte får dte att funka...förmodligen är dte bara en fas som går över...kan man hoppas...
    kjam!

• Paxvictoria

Julius hatade inte att åka i vagnen såpass mycket. men han hatade framför allt att sova ivagnen. Det innebar att utanför dörren=Övertrött bebis!!!!
    Lösning=Sjal.
    Jag köpte bara en ring sjal som provosorisk lösning men hade samma sak hänt idag hade jag satsat på en riktig långsjal!!!!Detfunkar ju att bära i LÅNA stunder och belastar inte som en sele!
    Kan ju vara ett alternativ så kan du innför vagnen igen när det passar??!!!

bara ett försalg. Vänd dig till Ap sektionen. De har säkert tips!
    Lycka till!

• Mumin

Jag bar min dotter tills hon var ca 3,5 månader. Sen började hon somna i vagnen. Men när hon var vaken tyckte hon ändå inte om att åka vagn. Sen när hon var 5,5 månader så bytte vi liggdelen mot sittdel och då slutade alla skrikbekymmer.

After all... tomorrow is another day.
  • Paxvictoria

oj..många som svarade samma samtidigt..hahah

• Klassikern

Linnéa var precis likadan i samma ålder, men nu har det blivit bättre (hon är 4,5 månader). Ibland fungerade det med att fälla ned suffletten så att hon kunde ligga och kika upp i himlen.

Men bärselen är ju hennes favorit. Först en BB och nu en Ergo som används flitigt hemma. Ergon är mycket skönare att bära i eftersom en del av vikten hamnar på höften istället för på axlarna.

Men jag tror att det kommer att bli bättre även för er. Kanske blir det ännu bättre när ni börjar med sittvagn? Jag håller tummarna för er, för jag vet hur jobbigt det kan vara.

• wac

Min son tyckte inte heller om att åka i sin nya vagn i början. Köpte en splitter ny och dyr teutonia som vi sålde när han var 5 månader. Vi bar honom i bärsjal, bärsele mest hela tiden då. Fick efter försjäljningen en gammal sulky med liggläge av farmor. Plötsligt så ville han ligga i vagnen. Han t.o.m föredrog att sövas i den framför våra andra sömnmetoder. Så nu går vi ut en 5 minuter varje gång han ska sova. Vagnens hjul är hårda och låter väldigt när vi går.

Har testat att lägga honom i andra vagnar men han vägrar att sova i dem. Tydligen så älskar han sin vagn, så visst finns det hopp för er. Testa och lägg honom i någon annans vagn om ni har tillgång till det och se om han ändrar sig. Lycka till!!

• VeronikaK

Vi har precis börjat använda sittdelen så att han kommer upp och kan se lite men det verkar inte hjälpa. Återstår väl att testa ett bärsele, men det finns så många att jag kanppt vet var jag ska börja leta efter ett...

• carola1977

jag hade det så med min dotter (5 månader om en vecka) tills ganska nyligen. jobbigt på promenader med föräldragruppen där alla andra bebisar snällt låg i sina vagnar och sov eller var vakna. tror att det blev så mycket för att vi "skämde bort" henne i början och tog upp henne när hon gnällde. jag körde den hårda modellen och lät henne ligga och skrika. efter ett tag tröttnade hon på det och låg och tittade tills hon somnade. nu fungerar det bättre också eftersom hon kan hålla i leksaker och tugga på dem om hon blir grinig. hon somnar också fortare i vagnen än hon gjort tidigare. jag har haft med mig en sele (babybjörn) som vi fått låna, men aldrig behövt använda.
    mitt tips (efter mycket svammel ) är att du ska härda ut och tro på att det blir bättre. lycka till!

• En liten krigare

Hej precis så va min Oliver trodde att jag var ensamast i världen om en bebis som inte gillade att åka vagn! Han var tvungen att sova när jag lade honom i vagnen och han började illvråla så fort han vaknade så då var det bäst att man var nära hemmetGlad

Jag använde bärselen MYCKET. Har till och med köpt en åkpåse till så att man kan vara ute när det är kallt.  När han var 4 månader så bytte vi till sittdelen och nu älskar han att åka vagn och kan till och med somna gott i den och sova länge! Hoppas att det blir bättre snart för er annars kan jag rekomendera BB selen med "ryggplatta" värd varenda krona!

• VeronikaK

Ja, jag hoppas fortfarande att han kommer att ändra sig. Att låta honom hållas funkar inte för det är inte smågnäll det handlar om utan han skriker vettlöst tills han tappar andan och det vill jag inte att han ska behöva göra utan då tar jag upp honom. Det har aldrig hänt att han gnällt lite och sedan somnat eller tystnat utan så fort han vaknar är det gallskrik.

Svar på tråden Vad gör man om ens bebis hatar att åka vagn?