Hur känns utomkveds? Första tecknet?
Måste man ha ont? Måste det blöda? Hur känns det?
Kan det vara utomkveds om man fått negativt gravtest?
Måste man ha ont? Måste det blöda? Hur känns det?
Kan det vara utomkveds om man fått negativt gravtest?
Ingen expert, men såhär står det på netdoktor:
Vilka symptom finns på en graviditet utanför livmodern?
De vanligaste tecknen på en graviditet utanför livmodern är:
Utebliven menstruation, underlivssmärtor eller smärtor i magen.
Blödning
Positivt graviditetstest
En graviditet utanför livmodern utvecklar sig från början som en normal graviditet, det vill säga man får övriga normala graviditetssymptom, som till exempel spänningar i brösten och illamående. Några har dock inga symptom överhuvudtaget och misstänker därmed inte själva att de är gravida. Blödningen kan vara svag som spotblödning eller så kan man få bruna flytningar. Men man kan också få en menstruationsliknande blödning.
Hur känns en graviditet utanför livmodern?
De flesta får normala graviditetssymptom, det vill säga utebliven menstruation, illamående och spänningar i brösten. Det kan vara spotblödning eller bruna flytningar; eventuellt kan man uppleva en menstruationsliknande blödning, som dock är svagare än normalt.
Det kan förekomma, eventuellt plötsligt uppkomna, underlivssmärtor eller magsmärtor.
Jag hade först riktiga graviditetssymptom med bröst-ont och halsbränna. I vecka 8 började jag känna en molande värk på höger sida, ungefär som lite mensvärk. Jag hade inga blödningar alls.
Vanligast är att man uppmärksammar att ngt är fel då man får ENORMA smärtor inte nödvändigtvis blödning men jo.
Man behöver inte ens ha misstänkt att man är gravid
hejje!
Jag är inte direkt nån expert..men jag fick ett utomkveds förra året..och det jag minns så gjorde det fruktansvärt ont i slutet..jag var i v.6 så det upptäcktes ganska tidigt...men jag kände redan från början att något var fel..jag fick även småblödningar...om man har ett utomkveds så visas grav.testet positivt..och man har även ont å svullnad ibrösten
Jag å min sambo är på gång med en ny liten tillverkning...hoppas på att det snart händer något.....En stor kram till dig...hoppas du fått lite svar
SÅ här var det för mig.
Fick blödningar en vecka innan mensen skulle komma, blödningarna höll i sig i flera veckor, jag hade inte ont, men svimmade titt som tätt. Nu hade jag en mer ovanlig form av tomkveds, den satt inte i äggledaren, utan UTANFÖR. Det är mycket mer ovanligt, men förklarar förmodligen varför jag inte hade ont. Det kunde ju växa utan att jag kom alltför mycket till skada.
För de flesta så sitter ju graviditeten i äggledaren, och det ska göra ont i v7-8 tror jag, fruktansvärt ont till slut. Man ska nog vasra väldigt lyhörd redan tidigare, börjar man få LITE ont på ena sidan ska man nog åka in direkt och kolla, när äggledaren gått sönder, måste man ju ta bort den...
Kram