• ceemee

Förkylningsastma?

Någon vars barn har detta? I så fall hur visade det sig och har ni fått hjälp?

• Svar på tråden Förkylningsastma?
  • Mickis74

Vår son har haft den sen 1½ år tillbaka....han är 2 år och 8 månader nu.

Han blir tungandad och rosslig, hostar illa.

Vi har fått en inhalator och så bricanyl och pulmicort som vi ger så fort han blir förkyld. Får gå på årliga kontroller på barnkliniken.

• Desse

Hej !!!
    Vår son hade precis fyllt ett år när han fick förkylningsastma. Han fick så fruktansvärd otäck hosta nästan som kikhosta så han inte kunde sluta. Nu är han tre år och har fortfarande besvär. Han blir tungandad och hostar så han kiknar.
    Han behandlas med inhalator med pulmicort som vi sätter in vid första tecken på förkylning och airomair som är ett snabbverkande luftrörsvidgande preparat. Det tar han vid behov.
    Vi går på regelbundna besök på barnmottagningen där de sköter medicineringen.

Hoppas ni får bra hjälp!! Fråga gärna om du undrar över något mera!
    Lycka till kramar Desse

• ceemee

Ok. Vår minsta, 18 mån, blir sååå hostig vid minsta lilla förkylning o dessimellen med ibland. Trött o hängig och hostan kan jag inte ens beskriva.. det låter sååå ont. Fick flytande ventoline utskrivet för ett par veckor sedan och gav detta o det hjälpte tills nu när hon blev dunderförkyld..
    Kan tillägga att förra omgången , för två veckor sedan, var hon inte direkt förkld.. Kankse skulle vi gå till barnedicin igen då..
    Hon var allergisk som spädis mot mjölk och är känslig för apelsin så..

• Desse

Hej !!!
    Vår son hade precis fyllt ett år när han fick förkylningsastma. Han fick så fruktansvärd otäck hosta nästan som kikhosta så han inte kunde sluta. Nu är han tre år och har fortfarande besvär. Han blir tungandad och hostar så han kiknar.
    Han behandlas med inhalator med pulmicort som vi sätter in vid första tecken på förkylning och airomair som är ett snabbverkande luftrörsvidgande preparat. Det tar han vid behov.

Lycka till kramar Desse

• Desse

Hej !!!

Lycka till kramar Desse

• ceemee

Hostan är som Desse skriver just av kiknande art, hon hostade igår tills hon kräktes. Vid ett tillfälle hostade hon, slutade att andas och stoppade handen i mun som om hon försökte dra ut slem eller få luft..

• Palle74

Jag har en dotter som är 2 år och hon har haft sina problem sedan hon var 15 mån och började på dagis. Hon är nästan alltid förkyld och har dessutom förstorade polyper och vätska bakom trumhinnan. Hon har regelbunden medicinering som ökar vid riklig fökylning. Men jag köpte en NäsFrida och det har hjälp oerhört mycket. Hon får åtminstånde lite "renare" i näsan.
    Vi har stadig tid hos barnläkaren för om man inte behandlar det ordentligt nu så kan det utvecklas till bestående astma.

• Palle74

Vi började också med flytande ventolin och brikanyl men det hjälpte inte så nu har hon aromir och pulmicort i sin nubinett. Har även nasonex och lomodal som näsdroppar. Aromiren är bra att ha när hon hostar så mycket att det blir tätt i luftvägarna då hjälper inte de flytande preparaten.

• ceemee

så ventoline o bricanyl är förstahandspreparat då.. alltså ska vi egentligen ta henne till doktorn nu då så att vi fr hjälp då..

• Palle74

Med min erfarenhet så tycker jag INTE att ni ska vänta. Bättre att gå en gång för mycket..Om man tar hand om det nu så kan det gå över innan dom blir stora. Lycka till!!

• sessanrosa

min son leo fick det när han var 4 månader, fick ligga inne på sjukhus ett par vändor an fick andas adrenalin, nu har vi pulmecort och airomir till honom

• sessanrosa

och när jag läst lite närmre ,,jag tycker ni ska åka in till sjukhustét med henne , ifall hon har haft svårt att andas så kan det vara bra och se hur hon syresättersig eller om hon behöver inhalera,,, kram och lyckatill

• Desse

Till att börja med fick vi också flytande ventoline. Det hjälpte sådär. Men vår son blev ju hög på det. Han ville typ börja leka mitt i natten. Han klarade av att äta ventolin i två nätter sen satte han igång. När vi fick inhalatorn med de två olika läkemedlen i blev det världens skillnad och det har fungerat jätte bra och gör fortfarande. Se till att det är ordentligt utvädrat i sovrummet det underlättar mot f - astman. Elias börjar alltid att hosta värre så fort det börjar bli för varmt igen.
    Men ring läkaren om inte ventolin hjälper. För pulmicorten ihop med ett snabbverkande är mycket bättre.
    Hör gärna av dig igen och berätta hur det går !
    Kram Desse

• ceemee

Var hos doktorn i helgen. De sa det var en virusinf och det ä bara att ge smärtstillande.. Vid frågan om hon var trång så neeej det är hon inte.. Okej sa vi o åkte hem med lika lesen flicka o lika hostande.. Var så två dagar senare iväg med storasyster på öronkoll och doktor där tittade på liltjejen o bad att få kolla hennes öron med.. Dubbelsidig öroninflammation som inte tydligen hade synts 1 1/2 dygn tidigare.. Ja okej det köer jag.. men då undrar man om hostan /luftrören blev bedömda som ej påverkade när de var påverkade??
    Jaja, nu får vi hoppas på att hon håller sig frisk o kommer sån hosta igen så ska jag söka läkarvård första natten hon skriker genom hela natten..

Svar på tråden Förkylningsastma?