Åka tåg med barnvagn??
Är det någon som vet hur bra utrymme det finns för barnvagnar på tåg.. Ska åka mellan Eskiltuna och Västerås. Vet ej riktigt vad det är för tåg... Det varierar.. Tacksam för svar!
Är det någon som vet hur bra utrymme det finns för barnvagnar på tåg.. Ska åka mellan Eskiltuna och Västerås. Vet ej riktigt vad det är för tåg... Det varierar.. Tacksam för svar!
De senaste gångerna jag åkt, tycker jag det har varit trångt. Men det är ju inte så lång sträcka, så det är nog bara att kliva på och göra det bästa av det. I värsta fall får du stå ute vid trappen.
Jag har åkte ensam med barn + vagn, både natttåg och "dagståg" Det är trångt med vagnen men det har gått jättebra! Många som är jättehjälpsamma. Lyckatill!
Vad är det för tåg? Jag åker tåg 1-2 gånger i månaden men de tågen är så himla bra för man rullar bara på dem och så finns det en hel vagn för rullstolar, vagnar, stora väskor osv. Men det är öresundstågen som går mellan göteborg och köpenhamn. Jag vet inte vad ni har för tåg där... Är det x2000 varierar det. Vissa av dem tågen är jättelätta att komma på, vissa är trånga. Du får väl ringa sj och fråga vilka tåg det är på just den turen.
Om det är "vanligt" tåg, inte pendel kan du säga till när du bokar biljetten att du har bebbe/barn med dig så får du en extra sittplats, gratis...
jag har hört skräckhistorier om föräldrar som blivit stående på perrongen och sett tåget rulla iväg för att barnvagnen inte fick plats. vet dock inte hur hög sanningshalten är. jag är iaf lite nojig och reser bara med sele eller bilstol.
Bor i Västerås och brukar åka tåg.. dock inte till Eskilstuna men det kanske är "pendeltåg" du ska åka? De har jättebra hissar man åker upp med.. Fungerar så att du rullar på vagnen å så får du hålla in hissknappen tills en kant åkt upp runt om, sen åker hissen upp och vrider sig så att du ska kunna "rulla" av, kanten åker ner och då kan du släppa knappen. Tog ett tag innan jag fattade det, därför jag skriver..
Brukar alltid finnas hjälpsamma konduktörer/tågvärdar som kommer till undsättning om det är något, tyvärr har jag inte blivit erbjuden hjälp av vanligt folk om det varit vanligt tåg med trapp man ska upp för men jag hoppas jag bara haft otur. Men de flesta tågen är handikappvänliga, så det ska nog gå bra att få på vagnen..
När vi åker långt (till dalarna) betalar vi 5 el 10 kronor för ett eget säte åt sonen, tyvärr får man kolla så att sätena är brevid varandra! Sist åkte vi två vuxna och så en son på 9 månader, platserna spridda men folk var vänliga och förstod att vi gärna ville ha intill varandra (iaf så att inte sonen "satt" själv..).
Lycka till med resan!
Har just åkt tåg med min lilla tjej på 7 mån. Gick jättebra. Se till att boka familjevagn. Då finns det gått om plats för barnvagnen och lekhörna om du har ett litet större barn som behöver leka av sig under resan.