P-Spruta för och emot
Ni som har erfarenhet av p-spruta vill ni dela med er av för- och nackdelar ni upplevt??
Ni som har erfarenhet av p-spruta vill ni dela med er av för- och nackdelar ni upplevt??
Fördelen var att mensen försvann direkt.
Nackdelarna blir tyvärr många fler.
* Gick upp 40 kg på 1 år
*tog 3 år innan jag blev gravid, hade inte fått tillbaka mensen på naturlig väg då, utan fått äta massa mediciner för att få igång ÄL o mens.
*Blev deppig
lilla sandra: Hur fick du igång mensen? Jag har använt p-sprutan för andra gången i mitt liv men ha rslutat för att jag pga flera anledningar inte "tål" den.
Sista p-sprutan jag tog var 23/12-05 och min sista blödning var i slutet av mars -06:-O
Tilläggas ska att jag de senaste åren fått mindre o kortare blödningar allteftersom.Från väldigt riklig mens i 7 dgar till att knappt använda trosskydd under MAX 3 dgar...:-O
Tog min sista spruta i april 02, i mars 04 fick jag gestapuran för att få igång mensen, körde i 3 månader med den utan resultat.
I januari 05 fick jag pergotime o körde en kur, blev gravid i februari 05.
Positivt är att jag förlorade mensen helt och jag behövde inte tänka på att komma ihåg att ta ett piller en viss tid.
Negativt är att det minskade sexlusten och sabbade min ägglossning. Tre år efter jag slutat med p-sprutan var jag tvungen att äta pergotime för att bli gravid.
ok, ja för min del gör det inget om mensen uteblir hela livet, har redan 4 barn och har absolut inga planer på fler:) Men jättebra att få höra de negativa sidor som ändå finns med.
*Gick upp 15kg
*GIGANTISKA finnar (eller snarare bölder), av typen som skulle behövt antibiotika (över hela kroppen, främst ryggen)
*Mjölk i ena bröstet i 3,5 års tid (har inga barn sen innan)
Till slut skrek min kropp att den ville/behövde få menstruera så det var bara att sluta. Det hemska i allt är att jag egentligen inte kopplade alla biverkningar till sprutorna förrän efteråt, när det försvann. Tog sprutor i 3,5 år, och visst var det helt underbart att slippa mensen och mensvärken.
Men jag rekommenderar INGEN, inte ens min värsta fiende att ta P-sprutor.
Efter att ha haft problem i snart ett halvår efter att ha börjat använda p-spruta igen så kan jag bara inte rekommendera det!
Första gången jag provade så funkade det bra, mensen försvann och jag hade inte alls de problem jag har idag...
Men nu har jag småblödit i stort sett hela tiden sedan en vecka efter att ha fått första sprutan och kännt mig ofräsch lika länge så nu har jag bestämt att jag absolut aldrig mer ska ha den!
BM vill inte att jag ska ge upp ännu men jag orkar inte ha det så här längre så nu får det vara, antar att jag runt nu skulle ha fått sista sprutan på receptet men det struntar jag högaktningsfullt i!
Orsaken till att jag ville ha sprutan var ju att få slippa blöda eftersom jag haft både långa och rikligt rikliga blödningar sedan jag födde förste sonen för snart 9 år sedan... Istället fick jag massor av småblödningar hela tiden...
usch, låter som att det är mer negativt än positivt med p-spruta. Hmm, vad ska man hitta på då månntro?
För mig slutade inte mensen på direkten alls när jag tog p-sprutan.
Jag blödde i över 40 dagar första gången och över 25 dagar andra gången jag tog sprutan.
Nu har jag slutat med den,den förstörde mitt humör också..
Men det är ju olika för alla.
för mig slutade mensen komma direkt när jag tagit sprutan..slapp mensverken...så jag har väl egentligen inget att klaga över förutom nu då när jag slutat ta den o drygt 6 månader senare inte ens fått tillbaka mensen...
för mig fungerade den skit bra under de år jag ville ha skydd. ingen mens. ingen viktökning. nu vill ja ha ett barn till men har inte ens fått regelbunden mens än efter tio månader sedan sista sprutan.
För mig har det gått nåstan 2 år sedan sista sprutan, och inga normala förhållanden när det gäller mens eller ägglossning har innefunnit sig Hade perfekt cykel innan. Min gynekolog sa att det inte borde skrivas ut överhuvudtaget. Det är jättestarka grejer som förstör kroppen!!!
Hej! Du blir benskör av P-sprutor.
hej!
jag har tagit p-spruta i ca 4 år och tog min sista
spruta för ett år sen. Fick min första blödning i
slutet av november. sen kom min nästa blödning i början
av januari i år. *långt emellan*
Fördelen med p-sprutan va att jag slapp mensen direkt.*skönt*
men jag ökade ca 10kg på dessa år.
nu har jag övergått till p-piller cerazette. ska börja med
dem vid nästa mens...
p-piller funkar inte för mej utan jag gick på p-spruta i tre år. nån yppepytte mellanblödning ett par gånger. ingen viktökning. mådde som vanligt helt enkelt. fick tillbaka mensen kort efter jag slutade ta min spruta.
ska helt klart gå tillbaka till den efter graviditet/ammning.
ja, jag bryr mig inte om jag aldrig mer får tillbaka mensen, den kan försvinna och stanna borta. Ska inte ha fler barn, har redan 4:) Men andra biverkningar vill jag ju inte ha huuu
Har gått 1 år sedan jag tog sista sprutan efter att ha haft den i 2 år.
Positivt: Slapp hålla koll på piller.
Negativt: Gick upp i vikt, blödde 90% av tidan jag hade sprutan, humörsvägningar, Blödning bara jag gick en promenad, Konstig mescykel efter stopp med sprutan, illamående.
blödningar, depprision och tappad sexlust.. inget jag rekomenderar!
Är helt emot p-spruta
blödde i över 1år och 10x värre efter sex :(
Ja, jag rekomnenderar d verkligen INTE.....Aldrig i livet....
www.familjeliv.se/Forum-1-2/m14969622.html
Läs o fråga tjejerna här i tråden så kan du få klockrena svar...