• Fighter

Bruten nacke !

Hejsan, ville bara dela med mig av vår lilla solskenshistoria.

Den 19 sept var jag ute vid stallet och tog en promenad med hundarna lösa så att dom fick busa av sig, som vanligt varje dag. Dom drar ut på åkern och lajar livet ur sig, den stora Fighter hoppar över diket och lilla Devil trillar ner i det och gallskriker.
    Kommer upp omgående och tokspringer till mig med svansen mellan benen. Jag klämmer och känner men visar ingen markant smärta på ngt speciellt ställe men står och smågnyr. Travar själv utan problem men är ju inte glad, Devil kastar sig in i bilen men den stora fick jag bokstavligen talat tvinga in i baksätet då han vägrade sitta bak med Devil (den första riktiga varningssignalen).

Kommer hem, lillen kastar sig in, vill bara hem. Lät han ligga i soffan, gav han en godis som han då tog. Gnydde inte mer men var definitivt inte lycklig. Ringde strömsholm som trodde han mest var chockad men visst fick jag komma in så att dom kunde titta på honom. Vi bestämde oss tillsammans med vet att avvakta. Ca 30 minuter senare erbjuder jag honom en godis till, som han inte ens luktar på, dessutom börjar han få små skak-attacker.
    Vi lastar in honom i bilen och åker i ilfart.
    Kommer dit och anmäler oss och får sitta ner i väntrummet, han blir sämre och sämre, vill inte vrida på huvudet, vågar knappt röra en fena och skakar.
    Efter två timmar ringde jag på akutklockan och sa att jag säkert överreagerade men jag tyckte ju att ngt var allvarligt fel på honom. Självfallet fick vi komma in omgående, vet behövde bara titta på honom så sa hon morfin IV omgående. Vi diskuterade olika alternativ och jag gissade på nacken. Fick lämna kvar honom pga hans grava smärta plus att utföra alla undersökningar dagen efter (det var nu sen kväll).
    Jag var övertygad om att jag såg min hund för sista gången, min älskade Devil på 9 månader.
    Dagen efter är man på helspänn och väntar på samtalet, halv sex på kvällen står det Strömsholm på mobilen, veterinären presenterar sig och säger

"Du, din lilla hund har brutit nacken".

Tårarna började spruta, hörde väl knappt vad veterinären sa efter det. Fick upprepa flera gånger innan jag fattade, han levde iaf otroligt nog. Hade haft en enorm tur som klarat ryggmärgen och mådde med hög smärtlindring ok. Krossat en och fått frakturer i två kotor i nackkotpelaren.

De gav honom en god prognos men vi fick självklart ta det dag för dag, sakta men säkert blev han bättre och efter ca 2 veckor på sjukan fick han komma hem.
    Med glasfiberskena från ögonbrynen till halva ryggen. Så skulle han få gå i 4 månader, bandagebyte varannan vecka och ct-röntgen 1 gång i månaden.
    Men glad var han !

Efter 2 månader i gips var han så bra i nacken att vi kom ur kragen. Svårt var det att hålla honom stilla och efter ytterligare ett par veckor började vi på rehab.

Devil simmar nu ett par gånger i månaden men är helt fri från smärtlindring och är världens mest levnadsglada hund !

Tacka vet jag bra försäkringar (Folksam är värda GULD) och en stor eloge till Strömsholm som lagat honom åt mig !

Kram från Ylva & Devil

• Svar på tråden Bruten nacke !
  • Millani

Men herregud villken tur han hade!! Han hade ju kunnat fallit död ner. Vad roligt att läsa solskenshistorier.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • RonjaRovardotter

jag vart så glad att tårarna började rinna. jag är nog en väldigt blödig person, men jag tycker så illa om när barn eller djur far illa, så det var jättekul att få läsa en historia med ett lyckligt slut.

• dekad

Oj vilken tur!! Jag blev med alldeles tårögd här. Vad fantastiskt att han ändå rörde sig, hoppade in i bilen och sprang in och la sig i soffan! Ni får undvika diken i fortsättningen helt enkelt =)

• Skärgårdsfru

Åh vilken hems olycka som ändå slutade så himla bra. Krama Devil från mig

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Splach

ÅÅ gud vad skönt att allt är bra med han..

Blev o tänka på en sak, detta är något som kan hända alla närsomhelst, för vem har inte låtigt sin hund busat med någon annan, eller låtigt sin hund springa i skogen etc?
    Det är ju en sak som kan hända närsomhelst, som förhoppningsvis aldrig gör det, men det visar vad som KAN hända, och vad försäkringar är bra för, kan vara något att tänka på, för alla dom som har sina djur oförsäkrade..

• Metropolis Diana

Försäkringar är jättebra, men jag totalt hatar att de sänker den när hunden blir äldre. Fick avliva min nu i veckan för hon blev sjuk och försäkringen var alldelles för låg för att vi skulle ha råd att operera henne. Hon hade både livmoderinflammation och en massa tumörer. Det hade krävt minst 3 operationer.

Stackars Devil vad ont han måste ha haft. Helt otroligt vad djur kan ställa till det ibland. Kram från mig Devil!

• tandmaja

Vad skönt att höra att allt gått bra,vilken tur i oturen din lilla vovve hade.

Jag har räkat ut för en olycka med min goldentjej och undrar vad som gäller vid rehab om ma nhar Folksam. Vi opererade henne innan jul på Strömsholm och nu väntar 3-4 månader i gips innan rehab med simning och sjukgymnastik. Vi har nu använt upp vära 40 000 för detta år(2006) men har hört att rehab ändå inte ersätts av Folksam utan bara av Agria.Stämmer det ,har nu betalt själva eller fått ersättning?

Det kommer ju snabbt upp i enorma belopp trots försökring med gipsbyte var 14.e dag ,rtg-kontroller ,operation etc. Vår vovve har haft väldigt otur med gipset dessutom,hon har fått väldiga skavsår så vi har gipsat om var 4:e dag och hon går konstant på antibiotika och smärtstillande,ändå sedan hon skadade tassen i slutet av november...

Det är verkligen lätt hänt,hon sprang som en galning i skogen,superivrig oc hpigg och sprang rakt ut för ett "stup" ...

• Fighter

Tack för alla svar. Det mest otroliga under den här resan är hans goda humör, hela strömsholm är kära i honom för att han var så glad, även fast han nyligen hade skadat sig. Han viftar fortfarande på svansen och är jätteglad varje gång vi kommer dit.
    Otroligt psyke enligt veterinärerna, självklart tycker jag, han är ju min !

Folksam täcker inte rehab, har betalat allt själv.
    Försäkringar som täcker rehab har så låga ersättningsbelopp så det brukar inte räcka till hälften ens en gång.

Rehab kostar max 500 kr per gång och när dom sen kan börja simma kan man köpa frisimkort 10 ggr för 1500:-

Mycket pengar har det gått åt men det är han värd, dryga året och många år kvar !

• MiamiVice THE Slyna

Pju...skönt att det gick så bra!!

• AvaAva

Vilken TUR att det ordnade sig!!!!

• Zenobia

Oj vilken solskens historia. Håller tummarna att allting går framåt nu.

Ni pratade försäkringar, mina katter är försäkrade för 60.000kr på agria och då ingår rehab.

• Det blåa huset

Underbart att läsa att det blivit så pass bra för vovvsen. Glad

♥Are 19/5 -06 ♥ Julfanatiker
  • mini97

Oj vilken historia.
    Helt otrolig lilla Devil måste bestämtsig för att leva, hoppas ni får många bra år tillsammans.
    Jag önskar er all lycka i framtiden. 

Svar på tråden Bruten nacke !