• Gnutt

Växter som klarar söderfönster

Hej,

Skulle behöva lite tips på gröna växter som klarar mycket ljus och värme. Som skulle trivas i mitt söderfönster.

Gärna växter som växer på höjden.

• Svar på tråden Växter som klarar söderfönster
  • mimmi81

Det bästa är om du går till en blomsterbutik för tips.

• Lovisa L

Vill också veta!

Det är hopplöst med växter i vårt köksfönster som är i söderläge! Nu har jag faktiskt några snygga plastväxter (ser verkliga ut!) och funderar på att skaffa lite roliga kaktusar.

Lycka till!

• Tiwi

Garderobsblomma, har ett annat namn oxå som jag inte kommer på. De är snygga och väldigt lättskötta, ska vattnas sparsamt coh trivs båda i halvljust och i sol, har själv två såna i vardagsrummet, som är i söderläge!

• musli

Jag har Hoyor i mina söder-fönster... 

//heavy metal-mamma...
  • NenneUm

Aaaaaaaaaaaah jaaaaaaaaaa hoya!!
    Jag både jobbar med blommor och är galen i hoyor! (porslinsblommor)
    Du kan även ha de flesta orkideer i söder...tänk bara på att skugga under heta sommardagar....
    Annars har du ju succulenter, tex paradis(pennning)träd...och kaktusar av alla sorter...
    Annars , på vintern kan du ha det mesta i ett söderfönster, det är ju värst på sommaren...
    Lycka till med blomsterfägringen!!
    / Jenny

• Mandelbloom

Vi har en citroncypress. Har bott i ett sydvästfönster i 2 månader nu och mår bra.

• Janet73

Hibiskus....gillar mycket sol och mycket vatten....många protesterar nog nu men hos mig är det den enda blomma som funkar. Jag har till och med lyckats tagit död på en garderobsblomma!

• Nea HT

Japp! Håller med föregående talare, Hibiskus funkar kanon! Blommar som bara den! Jag har aldrig skuggat dom, och det blir varmt i fönstret på sommaren. Bara dom får vatten, en slurk varje dag så blir dom jättefina.

Svar på tråden Växter som klarar söderfönster