• Anonym (Tungsvamp?)

Beläggning på tungan?

Har sedan ett tag en vit beläggning på tungan varje kväll som går att skrapa bort med tungskrapa men som liksom kommer lika mkt till nästa dag igen. Det är en svampig tjock konsistens på den. Bläääää.

Vad är det som gör att man får sånt och går det att göra nåt åt??? Känner sig ju lite ofräsch i munnen allt som oftast.

• Svar på tråden Beläggning på tungan?
  • Muminmamman

Äter du mycket socker? Det kan göra att man får en mildare form av svamp som växer till både i munnen och i underlivet.
    Har du mycket besvär så testa att behandla själv med vichyvatten att pensla med eller uppsök läkare.

• Michas

Svamp ? Det finns läkemedel, men det är också bra att "skrapa" bort beläggningen med såna här "fyrkanter i nät" som man lägger på sår med munvatten på. Inte använda tandborste eller så för att skrapa, då blir man aldrig av med skiten eftersom bakterierna stannar kvar.

Om man är rökare så är det självfallet bäst att sluta röka för att bli av med det, för den sura miljön i munnen som rökningen orsakar favoriserar svampen. Om det nu är svamp...

• Anonym (Jag med)

Dålig kost kan resultera i beläggningar och sprickor i tungan.

Jag har också det, har tidigare ätit sjuka mängder av socker och fett.
    Nu har jag tagit tag i min kost, och det har blivit bättre!

• Anonym (Tungsvamp?)

Well, godis eller iallfall choklad äter jag nån bit varje dag. Annars äter jag hälsosamt.

Svar på tråden Beläggning på tungan?