• Tessy1

Bråck efter kejsarsnitt

Jag undrar om det finns några med erfarenhet ab bråck efter ett kejsarsnitt? Jag snittades för 9 månader sedan och provade att åka slalom och fick därefter ett bråck.
    Vad hände med er som fått bråck. HUr behandlade ni detta och kan man undvika ny operation?

• Svar på tråden Bråck efter kejsarsnitt
  • Dessie

Jag akutsnittades i augusti -03 och magmuskelfästena sprack på vänster sida i magen som gjorde att det blev ett nästan 10 cm stort brock där.
    Det tryckte på och gjorde ont, hade även småbrock i hela magen.
    I november -05 opererade jag bort det stora & alla små brock, doktorn sa att om jag har otur kan det komma tillbaka.

• Starkast

Jag hade ett ärrbråck. Under en titthålsoperationlagades det med ett nät.

Ett bråck är ju "ett hål". Ska det åtgärdas måste det ju öppnas för att lagas.

Har du inte fått någon information av läkaren som konstaterade bråck?

• Katie

Läkaren som skrev ut mig sa att det är ovanligt med bråck efter snitt.. Men efter att ha läst här på FL verkar det inte alls vara så ovanligt

Inget man önskar sig direkt.. Vet att det är vanligt efter andra bukoperationer så varför skulle det egentligen vara annorlunda med snitt?

Madonna fick ju ljumskbråck, men hon tränar ju så mycket.

• Starkast

Min läkare har sagt att det är vanligast bland de som är tjocka runt magen = det blir stor belastning på ärret.

Sen när man läser här inne på FL, så är det väldigt många som "lever som vanligt", "bär matkassar" osv, då blir det ju ansträngt.

Men 9månader efteråt? Var det rätt ihopsytt?

• Tinuskan

Här är det 7 mån efter snitt, och väntar på ul, då jag troligtvis har bråck runt naveln...

Svar på tråden Bråck efter kejsarsnitt