• Bamses matte

Vilka är tecknen på uttorkning ?

Min dotter är otroligt dålig på att dricka, hon gillar mjölk men vatten o drycker spottar hon ut.
    Hon äter bara fast föda och jag har nästan slutat helt med amningen (ammar 1 gång/dygn). Hon är 7 månader.

Jag undrar : vilka är tecknen på uttorkning för bebisar ?

• Svar på tråden Vilka är tecknen på uttorkning ?
  • Jesslan

lite kiss eller helt torr blöja, trött och slö,nyper du i skinnet och det inte lägger sig igen utan det blir kvar ett veck så måste hon dricka mer. Tror nog att hon får i sig vätska genom maten men är du orolig prova ge henne annat typ lättdrycker juice visst det är inte bra kanske(socker och så) men bättre än inget

• innana

slöhet, kissar inget eller lite, sover mycket. Kolla med bvc om du är orolig! Men det är vätska i maten också så det kan räcka ändå.

• Frostkristall

prova att "nypa"tag i huden på henne, går den ganska snabbt tillbaka så är hon inte uttorkad, är man uttorkad så går huden jättesakta tillbaka. Ja också slöhet, lite kiss men det har ju de andra sagt

• Frostkristall

oj...nu såg jag att mamma29 hade skrivit det med huden redan

• innana

Fast det där med huden...om det är så på ett spädbarn, är det redan ordentligt uttorkat, och då ska man in till akuten! Så det tecknet är INTE det första man ska titta efter...

• Knoza

När min son hade magsjuka, så luktade kisset starkt och lika ur munnen. Han var inte uttorkade, men vätskebrist. Så för mig var det ett tecken.

• MoaSara

Vi fick tips om att lägga toapapper i blöjan, för att se om han hade kissat eller inte, för det kan vara svårt att se. Så om de inte kissar så är det ett tecken på uttorkning.

Svar på tråden Vilka är tecknen på uttorkning ?