• Ammiz

Varför dregglar katten när den spinner?

En nyfiken fråga bara om någon har svaret.

Min pappa har en mysig katt som gärna kelar. Dock dregglar den i mängder då den spinner. Den verkar glömma att svälja. När man gosar med den får man stora dreggelpölar i knät och ibland skakar katten på huvudet så att man får en dreggeldusch över hela sig. Mindre mysigt. Men varför gör den så?

Det är en hittekatt. Då den kom till mina pappas sommarstuga var den mager och eftersom vintern närmade sig hade de inte hjärta att lämna den där utan tog med den hem. Den var då mycket undernärd och den vägrade först äta. EFter en sväng till veterinären där tandsten petades bort började den äta upp sig och blev en välmående katt. Dock tycks den ha stannat i växten, är liten som en kattunge med stort huvud och liten kropp. (När de skulle sterilisera henne vägrade veterinären först då han tyckte att hon var alldeles för liten. Pappa förklarade att de haft henne i två år).

• Svar på tråden Varför dregglar katten när den spinner?
  • Visma

Ingen aning, men jag har en sån dräggelpelle jag oxå...

• Skärgårdsfru

Det låter precis som min lilla Tilda. Hon är jätteliten och veterinären trodde hon var en kattunge när vi kom in med henne för kastrering. Och då hade hon ändå haft en kull redan. Hon var en förvildad och dräktig tamkatt som vi tog hand om. Hon dregglar också när hon kelar ibland. Dock inte så mycket.

Men jag tror att dom dregglar för att dom verkligen slappnar av.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Twist

våra två katter dreglar också, och jag tror nog det beror på att de verkligen myser till det och slappnar av..

Mamma & Brud 2007
  • Joffe

Min ena kisse dregglar också

// BF 31/3-2007
  • Gripan

Den myser väl! Tycker det är så gott att bli kelad så den måste drägla en skvätt!!

Lowas mamma 051109
  • Therese6699

Heheheheh jag känner igen mig precis... vi har en katt som ser helt hög ut när man kliar honom (hårt helst), dessutom dregglar han precis som ni beskriver. Det känns nästan som om han kommer in i någon slags trance ibland.

Kramis
    Tess

• södertälje

Min katt dreglar ochså när han gosar,det är väl skönt och mysigt när nån kilar på dom,sen dreglar han när han snuttar man blir alldeles blöt.

• Honni

he he våran kisse oxå. Han lipar också med tungan han ser jätte rolig ut

Hoppas någon har svaret på varför.

Men det är väl som nån skrev avslappnade .

*..* Nytt år nya möjligheter*..*
  • Ammiz

Haha, har aldrig träffat på en drägglande katt förut, men det är tydligen vanligt. Men visst, hon ser verkligen avslappnad ut samt verkligen njuter av att bli kliad.

• glader

Jag tror jag har svaret!
    När katterna är kattungar spinner de och trampar när de diar. När de diar börjar de salivera. Jag tror att de även när de blir större förknippar spinnandet, trampandet och saliveringen.
    Min kisse, både spinner och trampar på mig eller i luften när hon verkligen mår bra och ligger i knät och då börjar hon även salivera...

• Nettanss

Detta känner jag verkligen igen mig i!

Svar på tråden Varför dregglar katten när den spinner?