Vad tycker ni om namnet Melissa?
Eftersom jag vet att det pågår stora namndiskussioner här på FL om vad man tycker om vissa namn så startar jag denna tråd om namnet Melissa. (Vet att det fanns vissa önskemål om det och hoppas att ingen hann före)
Hoppas också på att man kan disskutera på ett vuxet sätt, alla tycker vi olika
Börjar med att lägga in lite info om namnet Melissa:
Det finns inte ens 20 vuxna i Sverige som heter Melissa. I 1999 års kull finns det 85 flickor som fått Melissa som förnamn. Melissa är i dag ett av de 125 vanligaste tilltalsnamnen bland nyfödda. Även om Melissa inte är något modenamn så håller det utan tvekan på att bli ett rätt vanligt svenskt flicknamn.
Melissa är ett grekiskt namn som egentligen betyder bi men som normalt tolkas som söt som honung. På 1700-talet spred sig namnet till England men först i våra dagar har det alltså blivit allmänt i Sverige.
Observera att denna info är från år 2003 så om någon har nyare info får ni gärna lägga in eller säga till vart ni hittat den nya infon.
Jag har hämtat min info härifrån:
Själv så tycker jag att namnet Melissa är väldigt fint och även min äldsta tjej heter Melissa. Och självklart så tycker jag att hon är söt som honung.