• goselina

Tips på barnmorska i Helsingborg?

Hej!

Vi har precis fått ett pluss och glädjen är stor!!
    Jag har ett litet problem och det är att jag är relativt nyinflyttad i Helsingborg och jag har inte en aning om vart jag ska vända mig för att boka en tid.
    Jag har 2 gånger varit hos en gynekolog i Helsingborg men det är ingen som jag har ett starkt band till så jag är väldigt öppen för alternativ.
    Vad tycker ni är bäst? Privat eller MVC?
    Vart går alla ni andra gravida Helsingborgare till och varför har ni valt att gå just dit?

Tacksam för alla tips jag kan få...

• Svar på tråden Tips på barnmorska i Helsingborg?
  • saker

Grattis till plusset!!!

Jag var också helt nyinflyttad när jag blev gravid. Valde mvc på gasverksgatan då det är 5 min promenad dit bara. Men jag tycker jag har fått väldigt bra barnmorskor, har två stycken som delar tjänst och båda är toppen.

• andypandy98

Hej!

Jag går på Barnmorskemottagningen på Najaden på Drottninggatan, och min bm är helt toppen! Hon är alltid så positiv och får en att känna sig lugn och glad och att njuta av graviditeten.
    Jag vet inte om man får skriva ut hennes namn här, så därför gör jag inte det.
    Lycka till med din graviditet!!

• pap78

Ser att du är från Helsingborg Goselina!
    Välkommen till vår tråd för oss som ska ha barn i sommar och som är boende i Helsingborg!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m15732051.html

Som svar på din fråga, så ska jag gå privat hos Boinge Bergman och hans fru, som är barnmorska, Marianne Bergman. De ligger bredvid Hemtex i stan. Boinge är gynekolog. Gick där för att få hjälp med ägglossningen, fick undersökningarna där (VUL) för att se så allt stod rätt till och utskrivet Provera (för att få mens) och Pergotime (för att få ÄL). Han är superbra och lugn. Har nog aldrig träffat en sån lugn och harmoniska läkare som tar tid med en. Han har egen VUL och UL utrustning.

Hans fru är barnmorska och där ska jag på inskrivning efter jag varit på VUL hos Boinge i vecka 8 (nu på måndag). Det blir en liten mindre mottagning där man alltid träffar samma barnmorska och läkare. Man behöver inte göra UL på sjukhuset, utan det gör man hos Boinge. Jag har hört att man får fler UL där, ett i vecka 12, 18 och 32. Medans offenligt får bara ett UL i vecka 18.

Lycka till! Jag kan rekommendera Boinge Bergmans mottagning!

• snusan30

Kan också rekommendera Boinge och marianne Bergman. Dem är helt underbara människor. Det är jättebra där, dem har både vul och vanligt ul och att man kan lyssna på bebisens hjärtljud, det ända man gör på sjukhuset är att föda annars tar dem hand om en.

Lycka till!

• pap78

Snusan30: Vad kul att se att någon mer har gått hos Boinge och Marianne.

Jag har ju bara gått hos Boinge för att mäta äggblåsor nu innan jag blev gravid.
    Jag har bara tagit ett blodprov hos Marinne, men hon verkar stabil.
    Några tips eller mer du kan berätta vad man får göra hos henne och hur allt går till?

• MrsJones

Bor inte själv längre i Helsingborg, men när jag bodde där gick jag också hos Boinge Bergman. Kan enbart hålla med snusan30 och pap78. Helt underbar och trevlig är han, och all personal också.

• pap78

Mrs Jones: Vad kul att du är inne här på FL trots att du bor i USA!!!

Jaså, du gick också hos honom.
    Ja, visst är han lugn och bra.

Jag fick inte igång mig ÄL och försökte ringa sjukhuset först.
    De sa bara: "Jaha, ni har inte försökt mer än ett år, nej då kan vi inte hjälpa dig. Du vet, det kan bero på så mycket...som att din sambo inte är hemma när det är dag etc."

Det var ganska knäckande och inte få någon hjälp när man inte hade någon ÄL och därmed ingen möjlighet till att bli gravid heller. Men det fattade ju inte dem.

Slutligen vågade jag ringa Boinge, sökte på nätet bara efter privat gyn. Inga problem, fick komma efter bara någon veckas tid. Sen hade jag förberett mig på att verkligen motivera varför jag behövde hjälp. Men det behövde jag inte. Jag bara visade mina senaste cykler, att de var hopplöst långa.

Han undersökte mig (VUL) och tog blodprov så ingen var fysiskt fel. Allt var OK. Sen fick jag Provera utskrivet för att få mens och sen Pergotime för att få ÄL. Liksom inget ifrågasättande utan han sa bara: "Det är klart och tydligt att du inte har ÄL, förstår att du kanske vill ha barn också?" Japp, sa jag.
    Han avdramatiserade det hela.

Så då förstår ni att jag vill fortsätta hos dem, för det var ju Boinge som hjälpte oss!!!

• goselina

pap78 och Mrs Jones: Det låter som att de här människorna är otroligt härliga och förstående.
    Tack för era svar...

Gravid för första gången, BF 11/9 2007
  • KinaS

Hej hej, jag får räcka upp handen också här då. Bf 3:e september så än är det nattafärskt

• MrsJones

pap78: Ja, jag är också glad att jag hittade FL. Kul att jämföra graviditeter, sjukvård, råd och rön mellan Usa och Sverige. Jag tycker och tänker ofta mycket annorlunda än vad de gör här, men sen läser jag på FL att jag inte är den enda som tänker så. Jag är väl bara svensk!

Goselina:Ja, de är verkligen jättebra. Jag blev rekommenderad Boinge av en kompis. Var lite nervös första gången eftersom han var man, men den nervositeten försvann så fort jag träffade honom. Han är trevlig och visar ett intresse för en. Jag bodde på Hawaii i några år och passade på att bli kollad när jag var hemma en gång om året, och han frågade alltid hur det var på Hawaii, hur det gick med mina studier osv.

• kalaslina01
    Lite sent men för de som söker nu... Det har ju kommit flera bra alternativ. Jag gick hos Crispa Barnmorskorna och var jättenöjd med det. Min kompis som tidigare gått hos Agneta Olsson tipsade mig om att hon flyttat dit och att hon var go', engagerad och professionell. Och det är hon.

http://www.crispabarnmorskorna.se
Svar på tråden Tips på barnmorska i Helsingborg?