• Taggtroden

Hjälp! B- uppsats!?

Hejsan!

Jag skulle bli hemskt glad om någon skulle vilja hjälpa mig med en sak.
    Det är så att jag förra året hoppade av mitt program, där jag hade religion som huvudämne. När jag hoppade av hade jag fem poäng kvar att läsa på B- kursen, av någon anledning läste vi inte hela kursen samtisigt utan momenten kom lite utspritt under terminerna.

Nu i vår har jag studieuppehåll en termin och skulle vilja skriva den där uppsatsen nu, så jag kan lämna in den, och få helt betyg på kursen.

Jag undrar då  om det är någon som skrivit en B- uppsats som skulle vilja berätta för mig hur ni la upp den? Jag skrivier C- uppsats just nu och vet hur en sådan läggs upp, men en B- uppsats kanske inte ska vara fullt så bred och djupgående?

Jag har fösökt få tag på någon lärare som vill berätta, men de hänvisar till varandra och jag får ingen rätsida på det och är less på att ringa runt nu! (har fått tjata en massa på dem om andra saker tidigare också) så nu vill jag bara skriva uppsatsen så jag kan lämna in den!

Någon som har en mall på hur det ska se ut och hur djup man ska gå ner i ämnet?

Tack på förhand!!! // Linda

• Svar på tråden Hjälp! B- uppsats!?
  • Taggtroden

Det gäller högskolestudier om någon undrar. Jag läser också på distans, har 40 mil till min skola. Därmed att jag ringer mina lärare

• Klasan

Hejsan,

det varierar från ämne till ämne men en B-uppsats ska generellt visa att studenten har förmåga att fokusera ett speciellt ämne och kunna lägga upp en vetenskpalig uppsats som, iallafall inom historia, ser ut fom följer:

inledning
    forskningsläge
    problemformulering (huvudfrågor)
    material och metod (empiri och avgränsningar)
    undersökningsdel
    avslutande diskussion (där återkoppling görs till problemformulering och ev tidigare forskning i ämnet).

På B-nivå inom historia bör uppsatsen vara ca 20-25 sidor. Undersökningsdelen ska vara störst så klart men empirin behöver inte vara så omfattande och man behöver inte göra lika stora teoretiska kopplingar som på C- eller D-nivå.

Lycka till!

• jordgubbe0812

Hur många poäng gäller det?
    Jag har gjort ett 20-pängs exjobb och ett 10-poängs vem vet inte om de kallas C och B.
    Och med längre poäng så tog det längre tid, allt från förstudier, till presentation. Men jag hade ingen större skillnad i upplägget i sig. 20-poängsjobbet var bara lite mer utdraget så att säga.
    Nu var detta data, det kanske inte går att jämföra med historia.

• Taggtroden

Det gäller 5 poäng bara!

Oj, 20 -25 sidor!? Min C- uppsats jag skriver nu kommer att vara på 25 - 30!

Men tack så hemskt mycket för era svar!!!  

Svar på tråden Hjälp! B- uppsats!?