• fråga

Ligga och amma, bebis somnar-men vaknar när jag lyfter han till sin säng.....

Och jag vill inte vänja honom att sova i vår säng.. Så jag brukar lyfta honom till sin egen säng, men han vaknar nästan alltid och skriker.. Så får man göra om hela proceduren igen..

Är det så "hemskt" om han sover i vår säng ibland? Blir det svårt att avvänja honom med det sen?
    Samma sak om han somnar i babysittern eller vart som helst, i min famn, så vaknar han nästan alltid just när man lägger ner honom i sängen, suck..

Är det konstigt om en 2 månaders bebis är mer vaken än sover? Han kan utan problem vara vaken i 5-8 timmar (småå korta powernaps på 5-15 min ibland bara)

• Svar på tråden Ligga och amma, bebis somnar-men vaknar när jag lyfter han till sin säng.....
  • kixan

Låt honom sova med dig eftersom det är det han vill! Det är inte det minsta hemskt, barn är skapta för att sova med sina föräldrar!

• fråga

kixan: men det är samma sak om han ligger helt själv i tex babysittern..

• solsken

Min lilla bebis vill oxå helst ligga i famnen eller i vår säng med mig. Nu när han är 5 månader är det väldigt jobbigt.
    Vi prövade 5 minuters metoden och det funkar bra dagtid och kvällstid. På natten är vi lite latare och då brukar han faktiskt få sova hos oss efter att han vaknat och ammat.

Så antingen kämpar du nu och får ta lite skrik och gnäll, eller så får han sova med dig.

• Morrizz

Vår dotter sover också väldigt lite, hon är nu 4,5 mån. Nätterna sover hon som bäst upp till 6-7 timmar men annars är det max 1-2 timmar dagtid.

Vad du kan göra när du flyttar över din son till hans säng är att värma upp hans bädd med tex en vetekudde, så är hans säng inte så kall. Det har fungerat bra för vår dotter, innan dess totalvägrade hon att bli flyttad till sin säng.

• Petris

Ett litet tips. Jag inbillar mig att barnen reagerar på att komma ned i en kall säng, så låt det ligga på en filt eller ett litet täcke när du ammar och sedan lyfter du över barnet med filten. Då upplever de inte temperaturskillnaden. Fungerar för oss! Dagtid brukar jag ha min son liggande i en vagga. Måste ju ha händerna fria ibland...
    Jag tycker inte heller att det är hemskt att ha barnen sovande hos sig. Det har jag och jag tycker att det är jättemysigt!
    Mitt bästa tips till alla föräldrar är att gå på magkänslan och lyssna på din inre röst i första hand och ta råd från andra i andra hand. Lycka till!

• danitra

fråga: Låt honom sova i er säng så länge han vill. Tids nog så kommer han bilja sova i sin egen - det lovar jag.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • danitra

bilja=vilja

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Skogsgrön

Vår var också vaken mkt, alla barn är olika. Jag ammade honom på en madrass på golvet dagtid och så fick han ligga kvar och sova. På så sätt sover han inte i er säng och man slipper oroa sig att de ska ramla ner när de blir större.

• MissBeccis

Hur länge har han sovit när du lyfter över honom? Det tar 20 min för dem att komma i djupsömn, så vänta en stund innan du flyttar honom.

Stolt mamma till Alicia, född 060623 ~ www.missbeccis.se
  • Cinnalinna

Han är ju bara 2 månader, sömnen är trasslig i början. Min son var också så där. Sen gick det plötsligt att lägga över honom i hans egen säng. Tror på Morrix förslag om vetekudden. (jag brukade ha honom i på en egen filt i min säng och bära med den sen till hans så han inte kände skillnad på underlag och värme.
    För övrigt tror jag bara det är jättebra att samsova.

Solsken: jag hoppas verkligen inte du rekommenderar 5mm till en 2.månaders... och vet du att man TIDIGAST rekommenderar denna metod från 6 månader?

Svar på tråden Ligga och amma, bebis somnar-men vaknar när jag lyfter han till sin säng.....