• LilleSkutt

Att utesluta mjölkprodukter pga magknip...

Har fått tipset att sluta med mjölkprodukter, eftersom Ida har såååå ont i magen på kvällarna! Jag undrar hur ni får i er kalcium utan att dricka mjölk? Och så undrar jag om man kan dricka soyamjölk eller havremjölk? *dum fråga kanske*....

VAD är det i mjölken som bebisen inte tål? Lactos eller är det mjölkproteinet?

• Svar på tråden Att utesluta mjölkprodukter pga magknip...
  • Maria med 3

Det är mjölkproteinet som blir för hårt för deras magar. Jag åt kalcium-magnesium tabletter för att få i mig kalciumet. För oss fungerade det jättebra. Det tog ca 1-2 veckor, men sedan hade vi en helt ny bebis som var nöjd på kvällarna. Första tiden åt jag mest falukorv och köttbulalr tillsammans med makaroner/spagetti. Sedan lär man sig ju av med att laga mat med mjölk i. Jag som alltid har lite grädde i köttfärssåsen lärde mig göra utan och det fungerade ju det också. *L*

• LilleSkutt

Ska man låta bli ALLA mjölkprodukter? Inte ens lite smör på mackan?

• Tequila

Lille Skutt - ja, tyvärr är det så... Annars spelar det ingen roll att du "kör mjölkfritt" i övrigt. Bebisarna är lika känsliga för allt som det är minsta spår av mjölk i.

• Maria med 3

Jag gjorde chokladbollar på vegetabiliskt magarin (efter att ha kört med mjölkfritt ett tag) och sonen blev tjorvig i magen. Undrade vad som var fel tills jag läste ordentligt på paketet där det stod att det ingick mjölkprotein i margarinet.

Inte minsta lilla mjölkprotein får man få i sig. De kan ju köpa mjölkfritt smörgåsmargarin. Själv slutade jag med smör på mackan och åt vanligvis bredbar leverpastej på istället.

• Kasia

ja, man måste vara väldigt noggrant med all mat... Det finns ju mjölk i sådana saker som man inte tror att kan finnas t.ex. potatis plättar...

Jag försöker som gott det går men det är inte alltid så lätt. En gång hade jag hunnit äta 2-3 pizzabitar innan jak kom på att det finns ost i den faktiskt...

Jag använder mjölkfritt margarin till mackor, havredryck och imat (tror den heter) som grädde alternativ. Om man blir söt-sugen finns det Tofu-line glass, sorbet (Sia-glass) eller Alpro soja vaniljsås (jättegott)...

Svårast tycker jag är att äta ute då man måste försöka välja någonting utan mjölk/magrarin i.

Jag äter även kalktabletter (kalcium extra heter dem).

Lycka till!!

• Binis

Har precis börjat äta mjölkfritt och det är inte det lättaste men det går. Vad gör man inte för sin älskling

Det som förvånade mig mest är att man kan äta en hel del lösgodis

• Fido

Tycker det är konstigt att inte bvc säger till att mamman måste komplettera med kalcium när de råder en att sluta med mjölkprodukter. När jag kollade upp dagsbehovet med apoteket så kändes det som att man borde äta extra bara för att man ammar och ytterligare extra om man utesluter mjölkprodukter.

• lancrox

hur vet man att bebisen har magknip tylver min tös har blivit skrikigare !?

• LilleSkutt

lancrox ----> Min tjej, kan ligga och vara rätt nöjd och helt plötsligt ser man hur hon blir alldeles röd i ansiktet (ser nästan lite panikslagen ut) och så sätter hon igång och skriker samtidigt som hon blir stel som en pinne!

• LilleSkutt

En fråga till:
    Jag har nu slutat med mjölkprodukter i min kost och än så länge så har Ida varit jättenöjd (3:e kvällen i går)!
    *Men hur blir det med mjölken jag fryst in, det kan hon inte äta då väl? Den pumpades ju ur när jag åt mjölkprodukter... Eller?

Svar på tråden Att utesluta mjölkprodukter pga magknip...