• Anonym

Xyloproct salva och microlax mot hemorrojder/förstoppning...?

Hej!

Har tänkt att jag inte skall behöva posta ett inlägg och istället få mina svar genom att söka efter gamla trådar med liknande besvär.

Har läst massor om att man kan använda Xyloproct-salva mot hemorrojder.
    Har även läst att man kan använda microlax mot förstoppning.

Nu är det så att jag har förstoppning som jag tror nu har gått över till hemorrojder.
    Känns som att man skiter ut taggtråd och så kom det ljusrött blod på pappret också
    Det gör alltså jätteont!

Min fråga är: Kan jag använda microlax så att jag blir mer lös och så sedan använda xyloproct för att hemorrojderna ska försvinna eller hur funkar det??

Går allt över efter ett tag eller?
    Är inte gravid och inte heller överviktig. Men på senaste tid har jag rört på mig NOLL och bara ätit dålig mat..

Tacksam för svar.. Tänkte kila till apoteket strax..

• Svar på tråden Xyloproct salva och microlax mot hemorrojder/förstoppning...?
  • turia

prova med lactulos istället- det gör avföringen mer medgörlig- jag är personligen helt emot microlax..
    Men lactulos ska man bara ta tillfälligt..
    O ät mer fibrer, kiwi e bra, aprikoser, linfrön...O drick..

• Anonym

turia: Varför är du emot microlax??

• turia

det är så konstlat o tarmen kan bli förstörd- förståss vid långvarigt bruk men det kan inte va så bra överhuvudtaget..
    Men klart man ska använda det om man är proppad, men tycker att man kan prova andra alternativ först.
    Jag har iaf tänkt ha ett sånt innan min förlossning det är ett undantag...fast det är vatten,,

• Caffreys

Microlax ska man kanske inte använda i förebyggande syfte. Ät istället fiberrik mat, drick vatten och rör på dig. Microlax kan man använda om man verkligen är förstoppad.

• miss sara

Hej på dig..Har själv fått hemorrojder av min tarmsjukdom.. Jag fick laktipex för att kunna sköta magen.. Men det är så att alla dessa medel som man kan äta mot förstoppningar fördärvar tarmen i längden.. så jag har ändrat min kost i stället... äter allt som finns i fullkorn, det finns i pasta, ris bröd m.m. Äter mycket grönsaker ... Rör på mig mycket...
    Läste att du inte har gjort det, men det är den bästa medicinen för tamarna. Äter jag pizza eller Mc donalds SÅ blir jag hård i magen...
    Du kan äta rusen eller fikon, det är bra för tarmarna....
    Vet hur ont det gör, jag har xyloproct i stolpilla och det hjälper bättre än salva... tycker jag...

Lycka till på...
    kram

• Anonym

Ts här..

Boppie:
    Jag vet att man ska äta fiberrik mat, dricka mycket vatten och röra på sig.
    Jag har gått från ett aktivt jobb som slutade i mitten av oktober till helt stillasittande i stort sett då jag e arbetslös.
    Jag tror att omväxlingen har gjort det här.
    Använder inte microlax i förebyggande syfte heller. Har precis för en stund sdan använt det för första gången i mitt liv.
    Klart jag ska lägga om kosten och röra på mig mer nu men tills dess så ska man väl inte behöva skita ut taggtråd

miss sara:
    Yepp, har också läst om att det fördärvar tarmen om man använder det flitigt i längden. Men detta var nu första gången i mitt liv som jag använder laxermedel
    Och jag tänker inte göra det många ggr till utan kommer naturligtvis lägga om kosten och röra på mig mer.

Har f.ö strykt på salvan så jag får se hur den verkar. Annars så köper jag väl stolpillrena om detta inte går över direkt.

Tackar för svaren!!!

Svar på tråden Xyloproct salva och microlax mot hemorrojder/förstoppning...?