Vad brukar ni ha till nyårsmat??
Sitter och funderar på vad man ska göra för mat på nyårsafton och blev lite nyfiken på vad ni andra brukar ha på nyårsafton? Är det exklusiv mat, billigt eller vad? *nyfiken*
Sitter och funderar på vad man ska göra för mat på nyårsafton och blev lite nyfiken på vad ni andra brukar ha på nyårsafton? Är det exklusiv mat, billigt eller vad? *nyfiken*
Tänkte först skriva något tips, men det finns ju så vansinnigt mycket gott, så det går ju inte att välja.
Kolla på Arlas hemsida. Där finns massor med tips!
Annars är ju potatisgratäng alltid gott, eller klyftpotatis (och smidigt att gör till flera). Och det är ju ganska billigt, så då kan man ju välja om man vill lyxa till det med någon finare köttbit eller nåt till. Ädelostfylld kycklingfilé.... mmmm... Lax, om man gillar det. Fläskfilé... Man kan göra en god sås med färskost m. vitlökssmak i. Har dock inga recept. Sitter mest och spånar!
Vi kommer köpa en stooor kalkon, med dill potatis och nån god sås. Sen blir det kanske lite tilltugg till!! Mer plockmat kanske..som tex rostbiff, kycklingvingar?.. Ett år åt jag hummersoppa med rostade brösbitar och en klick creamfrech på! supergott!!
Förrätt: Alltid hummer.. Och så andra skaldjur, men det kan varriera vad det blir.
Varmrätt: Kött, fläsk- eller oxfilé.
Efterrätt: Kaffe med avec och praliner.
Förrätt: fårost, basilika på rostbröd elr mörkt bröd. In i ugnen, sedan balsamvinäger och svartpeppar. elr Falska sniglar ( fyllda champinjoner)
Huvudrätt, Kräftor i massor. baugetter och flera sorters ostar.
Efterätt: Vispad vaniljglass m. blåbär i vispat. Ett havreflarn nedstucket. Och ett tomtebloss i.
Dryck: campange i massor
När jag var liten brukade vi ofta äta kalkon. Nu brukar jag o min pojkvän duka fint o äta en finare trerätters middag. Förra året blev det toast skagen till förrätt med mousserande vin till, till varmrätt blev det potatisgratäng, fläskfilé o rödvinssås med rött vin o till efterrätt gino! Har inte bestämt mig vad det blir i år, men det är alltid kul att planera tycker jag! Har funderat på att ha chevrégratinerad toast till förrätt i alla fall!
Håller med "sötnos", det är roligt att planera nyårsmiddagen! I år ska vi bort så då blir det ingen av oss lagad middag, men vi brukar ägna ganska mycket tid åt att leta riktigt härliga recept. Förra året åt vi fyrarätters, mycket uppskattat och gott blev det:
*Grillade havskräftor med örtsmör
*Vinkokta musslor
*Oxfilé med vitlökssvamp
*Mousserande sorbet av Martini e Rossi Asti
Det viktiga är väl egentligen inte att det är jättedyr, fin mat, utan att man visar att man verkligen tänkt och ansträngt sig, det "bör" vara flera rätter tycker jag. Det är även viktigt att dukningen är festlig!
förra året hade vi
*schalottenlökspannacotta med löjrom (toppen att förebereda)
*parmalindad fläskfile, balsamicosås och potatispate (oxå bra att förbereda)
*hallon och citronsorbet + tillbehör (gott med en lite fräshare efterrätt)
*choklad och nougatslabbar m rostad mandel till kaffet
förra året hade vi
*schalottenlökspannacotta med löjrom (toppen att förebereda)
*parmalindad fläskfile, balsamicosås och potatispate (oxå bra att förbereda)
*hallon och citronsorbet + tillbehör (gott med en lite fräshare efterrätt)
*choklad och nougatslabbar m rostad mandel till kaffet
Ååh, lata kocken Johanna, det lät jättegott!!! Är själv ett stort fan av löjrom, du vill inte dela med dig av förättsreceptet..?
Förra året blev det en förrätt med rökt lax fylld med färsk ost och hjortron (blev supergott!), huvudrätten var oxfilé, ugnsrostade grönsaker, rödvinssås och potatisgratäng och efterrätt var en enkel marängsvissliknande sak!