• tofsa

Mat till 9-månaders

Skulle behöva bra recept till min lilla kille! Han har helt plötsligt slutat äta barnmatsburkar så nu måste jag laga mat till han. Det känns bara kul men min fantasi o kunskap sätter gränser. Bra plockmat skulle oxå vara bra, just nu får han mest smörgås att plocka med. Han är inte superduktig på att tugga, har bara 2 tänder på underkäken och de hjälper ju inte så mycket för tillfället

Så alla ni som sitter inne med goda lättlagade recept får gärna dela med er!!

• Svar på tråden Mat till 9-månaders
  • Raven74

Iversén M:Annas & Hugos barnmatsbok

kan beställas på adlibris bla.
    där finns jättemånga enkla recept. Min pojke e 8 mån o jag har börjat så smått o göra själv o där e enkla o bra recept

• 1malle

Jag gör all mat till min Ola (10 månader)
    Kan ge lite recept men orkar nog inte skriva ner alla.....*pustar lite*

FISK:
    Kokar torsk filé med dillkvistar o purjolök. Kokt potatis till. Reder såsen med lite vetemjöl o har i smör. Tar bort löken o tillsätter lite kokta grönsaker, vanligtvis broccoli.

KYCKLING:
    Steker kycklingfilé i ugnen med Olja o curry. Kokta moröttr o fullkorns ris eller fullkorns pasta till. Som sås tar jag lite kaffegrädde (bara ngn matsked), lite tomatpuré, vitpeppar o lite curry o låter det koka ihop lite.

KÖTTGRYTA 1
    Bryner kött från skinkstek ihop med lite gullök, vitpeppar o några torkade katrinplommon.
    Kokt potatis o blomkål till. Tar bort löken men sparar lite av spadet o mixar ihop allt.

KÖTTGRYTA 2 (KALOPPS)
    Bryner fläskgrytbitar med vitpeppar, när de fått färg tillsätter jag 1-2 morötter, några lagerblad o några kryddpepparkorn o spär med vatten så allt täcks. Låter det koka på svagvärme tills det blivit lite trådigt av köttet. Spär lite då o då på med nytt vatten...
    Häller p¨å lite mjölredning o låter det koka ihop. Kokt potatis till.

KÖTTFÄRSBIFFAR
    Blandar färs (oftast nötfärs) med vitpeppar, lite grillkrydda, ett ägg, ströbröd o formar dem sen till biffar. Bryner dem tills de fått lite färg o lägger dem sen i en ugns form o lagar dem klara i ugnen. Serverar med potatis eller ris. Har jag ris så kokar jag ihop krossade toamter med lite mjölk o lägger i biffarna där i. Har jag potatis till så gör jag sås av stekskyn o har i lite vinbärsgelé.
    kokar till valfria grönsaker.

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • ninen och J

Samma mat som du, förutsatt att du äter bra mat. Salta på tallriken istället.

• 1malle

Samma mat skulle jag inte rekommendera.
    Mjölk o tex vissa mjölsorter bör man inte ge barn vid 8 månaders ålder i så stor utsträckning. Likaså tex ägg eller vissa grönskaer tex paprika o så bör man avstå från lök i maten utan bara använda det som smakämne... alltså plocka bort det innan serveringen....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • nina80

Vi har alltid gett dottern av vår mat sedan ungefär 7 månaders ålder kombinerat med ersättning/välling och någon burkmat. Det mesta av vår mat kan man plocka med. Köttbullar, makaroner, korv, små potatis bitar, macka med olika pålägg, frukt osv...

Min dotter skippar dock oftast pastan och riset men proppar i sig massor av kött :) Nu är hon 15 månader och äter både fläskfilé, kyckling och biffar. Frukt brukar vi skala och skära iordning i ganska stora bitar och lägga i en skål som hon kan plocka från då och då.

när de är små så tuggar de inte så mycket med tänderna utan med gommen istället, det är inte först nu dottern börjat tugga med tänderna.

• IrreVirre

När min tjejja var 3,5 månader så bara försvann min mjölk och ersättning ville hon inte ha. JAg lagade all mat först. Introduserade grönsaker mixat met potatis. Efter nån månad fick det bli lite leverpastej till oxå. Vid 9-10 mån åt hon kokt kött mixat, små små bitar potatis, mixade grönsaker kokta. Sås på skyn från de kokta grönsakerna och köttet. Ibland åt hon våran mat fast utan kryddor och köttbullarna gjorde jag lättstekta så de fick färg sen i ugnen. Gör det inte svårare än vad det är. Det är inget svårt. Det är ju bara att ge henne samma mat som du gett henne burkmat. Och barn tuggar fast de inte har tänder, de tuggar ju inte med framtänderna för det är ju de som kommer först. Lycka till!!!

• ninen och J

'Samma mat skulle jag inte rekommendera.
    Mjölk o tex vissa mjölsorter bör man inte ge barn vid 8 månaders ålder i så stor utsträckning. Likaså tex ägg eller vissa grönskaer tex paprika o så bör man avstå från lök i maten utan bara använda det som smakämne... alltså plocka bort det innan serveringen...."

Var lite lat i mitt inlägg. Samma mat, fast i enighet med slvs rekommendationer menade jag.

• Stiina

Jag kokar potatis, morot, palsernacka, pujo och valfritt kött-allt i småbitar, plus vitpeppar och lagerblad, ha på vatten så att det precis täcks. Koka det tills rotfrukterna är mjuka-morot tar längst tid. Sen slår jag av lite vatten (spara om du vill späda(, mixar allt och har i smör/olja.

Kyckling i bitar, majs, blomkål, lite curry, vitpeppar och vatten så att det täcks. Koka ris vid sidan om. Mixa allt och ha i smör/olja.

Det man ska tänka på är att bäbisar ska ha 1/2 potatis/ris/pasta, 1/4 grönsaker och 1/4 kött per portion.

• tofsa

Tack för alla svar!!! Nu har jag fått en massa ideer!! Nu så ska jag sova o hoppas att lillen inte vaknar alltför ofta i natt!! Sov gott o tack igen!!

Svar på tråden Mat till 9-månaders