• Nickan77

Någon som har en bebis som inte släpper bröstet när h*n är mätt (10v)

Jag har mjölk så det räcker + lite till....

Han har alltid varit stirrig när han äter och sväljer mycket luft och får ont i magen. Äter så han spyr, vilker barn gör, men vi snackar MÄNGDER!!!!

Eftersom jag inte visste om han skrek för att han var hungrig eller trött osv så började jag pumpa och ge på flaska. KANON!!! Jag visste mängden han fick i sig och när han skrek viste jag att han INTE var hungrig i alla fall. Då kräkte han också fast "normalt" om man kan säga så. Åt ca var 3-4 timme ibland ännu längre i mellan.

NACKDELEN då........Jo, att pumpa 5 gånger om dagen (ett tag pumpade jag på natten också) ca 30 minuter varje gång + all disk och sen flaskmatning + den disken. HALLÅ ingen tid till annat!!

Nu ammar jag igen och nu spyr han mängder IGEN. Jag vet ca hur mycket jag har i mina bröst efter ex antal timmar, i med pumpningen, mer än han behöver och Liam slutar (oftast) inte äta!! Det svåra är att ibland tömmer han mitt bröst på 5 minuter och ibland 20. Jag märker det när han börjar dra och slita i bröstet. Problemet är när jag ger andra bröstet, då vet jag inte när jag ska ta bort honom. Gör jag det och han kanske bara fått i sig "lite", så skriker han (kanske) efter mat efter en timme igen.

???? Några tips????
    Mvh Nickan

• Svar på tråden Någon som har en bebis som inte släpper bröstet när h*n är mätt (10v)
  • Marlene

gör det nånting om du måste ge honom mat om en timme igen då? verkar ju enklare än att hålla på att pumpa.

• Binis

Ida äter också så att hon spyr. Hon vill gärna ligga och snutta på mig när hon ska sova. Försöker att bryta när jag märker att nu snuttar hon bara. Skriker hon inte då så är hon ju mätt annars protesterar hon vilt...

• Nickan77

Jag tycker det är bättre att han blir mätt och äter igen om 3-4 timmar.

Och andra sidan OM han blev mätt och han kanske skriker för att han är trött eller ont i magen osv, så ska jag väl inte mata honom IGEN??

Hmm??

• Marlene

Fast det är helt normalt att äta oftare än 3-4 timmars mellanrum, många ammar med 2 timmars mellanrum

• Nickan77

Jo tack jag vet!!!!!
    Det vad var jag gjorde dom första veckorna och fortfarannde!!!

Men nu vet jag att det beror på att han inte blivigt tillräckligt mätt. (förutom dom första veckorna då man "ska" amma ofta)

• Pallas

Ett optimalt sugtag vid bröstet är en förutsättning för en lyckad amning. Att han sväljer mycket luft och kräks kan vara ett tecken på att hans position och tag om bröstet behöver justeras. Det kan också vara så att han får i sig lite mycket av den laktosrika förmjölken om han är snabb vid bröstet och du då erbjuder det andra. Det kan du se på om han bajsar grönaktigt till exempel. Den feta mjölken som generellt finns längst in har en lugnande effekt på deras små magar.

Du kan inte mata för ofta. Överskottet kommer ut i ena eller andra änden. En del barn äter med långa mellanrum och andra en gång i timmen de första månaderna. För att amningen ska fungera bra är det bra att låta barnet styra. Ibland kan man gå in och styra utan problem men ofta stöter man på patrull om man gör det.

Mitt tips är att om du orkar amma helt fritt, dvs erbjud honom bröstet så fort han visar tecken på att vilja suga eller är gnällig, oavsett om det bara var en kvart sedan. Den här första tiden är intensiv, men den kommer gå över snart. Du har klarat dig igenom den till största delen. Minifom mot överflödig luft kan också lindra kräkningarna lite.

Sen tycker jag att du ska titta på din bröstvårta när han släpper taget för att se om han ligger rätt och suger bra:
    Vårtan ska vara rund och opåverkad. Om den är tillplattad ör taget för litet och han måste ta in mer av vårtgården i munnen, dvs gapa större, och om den är sned måste hans position justeras. Ibland rör det sig om millimeterjusteringar och det kan vara svårt att se själv, så om problemen kvarstår och du känner att du vill fortsätta amma så tycker jag att du ska kontakta amningsmottagningen om ditt sjukhus har en sån eller ringa till en hjälpmamma från Amningshjälpen.

Svar på tråden Någon som har en bebis som inte släpper bröstet när h*n är mätt (10v)