• Lantismamman75an

Vad kostar det att ha häst?

Det var typ fem miljoner år sedan som jag hade häst....Okej...Det var på början av nittiotalet. Men då betalade mamma det mesta. Så därför tänkte jag fråga er som kan det här vad man får räkna med för kostnader varje månad. Sen kan det ju variera så klart och det är kanske oxå lite beroende vad man står med sin häst. Men jag bor ute på landet och kan få tag på boxplats rätt så billigt. Men vad kostar det för er i månaden? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att ha häst?
  • Barn nr2

När jag hade häst för ca 4 år sedan betalade jag 1500kr för boxplats och foder, därtill kom hovslagare ca 800kr var 8:e vecka, försäkring, veterinär och eventuell ny utrustning. Jag tror att jag räknade ut att det kostade mig mellan 2200-2500 kr per månad.

• Nyfiken gul

jag jobbar med hästar på ett stort stall..

Hos mig där jag jobbar kostar det 1600 per månad för en boxplats - då ingår hö/ensilage för 4 måltider om dagen.  Kraftfoder + sågspån får man köpa själv (i boxarna använder vi torv - vill man ha spån får man betala själv)

så med kraftfoder + stallhyra blir det nog jämna 2000 kr..

Sen får man ju räkna in hovslagare - ca 6-800 kr  var 8:e vecka

Veterinärkostnader

inköp av saker till hästen som vattenhink, foderhinkar osv - okej en engångssumma men det ska ändå räknas in.

• Houston Dogg

Det beror ju helt och hållet på vad det är för typ av häst du ska ha och hur mycket du rider. Rider du varje dag tex måste hästen skos runtom och det kostar väl ca 600-800 kr. En häst som går mycket behöver ju ganska mycket foder, kanske 10 kg hö á 2 kr kg och kanske 3 kg kraftfoder á 3 kr kg. Sen är ju vissa hästar mer lättfödda än andra och då går det ju mindre foder. Sen kostar det ju runt 2300 kr att ha en häst fullt försäkrad i 25000 per år. Den ska avmaskas och vaccineras- det går på någon tusenlapp om året.

• Oj hoppsan

Jag håller med Barn nr2, från 2500 och uppåt beroende på häst och stall förstås. En bra månad kommer jag undan med 2500 andra kan kosta betydligt mer beroende vad som händer (veterinär, materialinköp etc.)

• Fighter

Mina kostar ca 4 papp styck i månaden med alla utgifter under ett år utslaget per månad.
    Träningar, tvälingar, allt vardagligt, utrustning, vetkostnader, försäkringar.

Ja det kostar mycket pengar.

• Tös

Beror väl dessutom på VAR i landet du bor. O det beror väl på vad som ingår. Helinackordering kostar mer än vad ex. kollektivstall gör där du gör det mesta själv.

Beror ju också på vad du har för häst. Ridhäst eller travhäst. Är den i träning hos någon eller inte.

• Lantismamman75an

Okej så här är det. Ev. skall jag få ta över en ridhäst som jag kan tävla hoppning med upp till kanske LA och kanske blir det ev.terrängritt och kanske prova på fälttävlan. Eller så blir det bara att vi rider runt i skogen och har det skoj! Det beror lite på mig Grejer till hästen får jag med, såsom täcken,träns sadel, grimmor m.m. Jag bor i Skaraborg ute på landet i en liten ort. Tänkte ringa och kolla runt om jag kan hitta ett stall som har paddock iaf och bra ridvägar. Iof så bor jag granne med ett stall, men jag tror det är fullt. Men skall ändå kolla Tack för era svar!

• veronicaermanbriks

Jag betalar 1770 kr i månaden och då ingår allt. Sen tillkommer ju försäkring, veterinär och hovslagare!

Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • veronicaermanbriks
    Houston Dogg skrev 2007-01-05 22:52:42 följande:
    Sen kostar det ju runt 2300 kr att ha en häst fullt försäkrad i 25000 per år. Den ska avmaskas och vaccineras- det går på någon tusenlapp om året.
    Billig försäkring du har...jag betala över 4000 om året för mitt skrälle
    Bättre med en dålig sanning än en bra lögn.
  • emmizenma

Houston Dog
    Vem säget att man måste ha skor på om man rider varje dag?
    Det beror på hästens hovkvalite och om man vill sko den eller ej....inte hur mycket man rider.

-----

Ts så här ser mina kostnader ut

Stallhyra: 1700 kr/mån(inkl hö, hösilage, halm, fodringar, utsläpp, täcke på/av, ridhus, paddock)
    Torv: 180 kr/mån
    Försäkring: ca 200 kr/ mån
    Kraft: 150 kr/mån
    Träning: 800 kr/mån

Verkning: 150 kr var 8:e vecka
    vaccination: 600 kr/år
    avmaskning:200 kr/år

• Tös

Ang. skoning så hänger det ju också på hästens fötter. Skall du hålla på med fälttävlan o så så måste du sko.

• emmizenma

Tös

Jo precis men det är inget måste att ha skor på bara för att man rider varje dag.

• Vilja00

Räkna 2500-3000/månad för hästen. Då ligger du ju inte i underkant o kan spara in någon månad om det kniper. Jag tror att det är lätt att göra glädjebudget oavsett djur, det är bara bocka o ta emot - det kostar en halv arm.
    Lägg sen till transport, tävlingsavg, licens, reser etc...
    Där är skälet till att jag hjälper andra o inte har egen längre, utan eget stall finns ingen kemisk möjlighet att få det o andra intressen att gå ihop ekonomiskt för mig.

• Tös

Nej det är inget måste. Jag tillhör dock skaran som tycker man skall ha skor. Men det är en helt annan diskution.

• lantisbrud

Vi har/har haft mellan 4-7 hästar (har 4 just nu) och det kostar oss ca 100 000 om året. Nu har vi eget stall, egen mark så vi tar själv ensilage + att vi får bra priser på kraftfoder eftersom vi köper in mycket åt gången.
    Men vissa tider har det blivit RIKTIGT dyrt! Allt kan ju inte planeras. I år när skördarna förstördes så har vi fått köpa till extra ensilage, vi fick inte in någon halm så vi har fått köpa spån. Alla hästar har lyckats bli skadade samtidigt så det har varit dryga vetrinärräkningar. Eftersom en av hästarna hade bestående ärftliga skador på skelettet som kunda ha undvikits om hon röntgades som ung så beslöt vi oss för att röntga alla hästarna = 3000 kr per häst som försäkringen inte betalar (tack och lov var alla andra hästarna "rena")!

Men framför allt så kostar det TID, men det är det värt!!

Lycka till!

• lantisbrud

Glömde säga: Tänk på att försäkring är viktigt, det kan kosta massor för en "enkel" grej om det händer vid fel tillfälle... Vår ena häst fick kolik som inte gav med sig för 2 jular sen. Eftersom hon inte fick i sig vätska så var vi tvungna att ta henne till djursjukhuset för dropp. Eftersom det var helgdagar och eftersom hon fick åka djurambulans så slutade notan på drygt 40 000! Varav vi fick betala 15 000 tror jag... Precis vad man behöver i juletid

Medicinkostnader täcker inte försäkringsbolagen och mediciner är jättedyrt till djur!

• Lantismamman75an

lantisbrud: Självklart skall jag ha försäkring, det har jag ju på mina hundar. Så självklart skall hästen oxå ha det isåfall.

• Fighter

Ja, mycket är ju hur högt man har hästarna försäkrade oxå, det absolut viktigaste är ju att ha en bra veterinärvårdsförsäkring.
    Jag har mina hästar rätt högt försäkrade i vet.vård samt liv, dom kostar 12000 resp 5500 per år.

Svar på tråden Vad kostar det att ha häst?