• selh

Spanska: Hur heter det igentligen ("Jag älskar dig")

Te quiero
    eller
    Te kiero ?

• Svar på tråden Spanska: Hur heter det igentligen ("Jag älskar dig")
  • RonjaRovardotter

te quiero betyder inte jag älskar dig, det betyder jag tycker om dig. Te Amo betyder jag älskar dig, eller ännu mer korrekt, yo te amo.

• Wida

RonjaRovardotter:

"te quiero betyder inte jag älskar dig, det betyder jag tycker om dig. Te Amo betyder jag älskar dig, eller ännu mer korrekt, yo te amo"

Nä, rent ordagrant betyder te quiero snarare "jag vill ha dig" men används i betdelsen "jag älskar dig"

Yo te amo är inte alls ännu mer korrekt. "Yo" är i det här fallet inte nödvändigt att ha med öht.

Te quiero är lika korrekt att använda i betydelsen "jag älskar dig" som "te amo".

• RonjaRovardotter

det fick inte jag lära mig på min spanska klass, men jag pluggade i spanska i usa, och lärde mig mer mexicansk spanska, och det är skillnader i hur spansk spanska, mexikansk, och sydamerikansk spanska används.

• vagabond77

Bor i Mexico och kan bara instämma med Wida, dock säger man te quiero även till vännner och släkt utan att mena kärlek i bemärkelsen kvinna och man, mer som ett rart sätt att säga att man tycker om någon eller när något gör något gulligt.
    Om jag säger till tjejen att jag älskar henne så använder jag alltid "te amo". Te quiero är i mina ögon lite mindre än kärlek mellan kvinna / man men det varierar nog ;)

• vagabond77

För övrigt så skrev du Te Kiero också i ts, och många skriver det slang aktigt i chattar etc. alla som pratar spanska vet vad det betyder :)

• vagabond77

Annat du kan säga på spanska i samma genre är t.ex.
    Te deseo = jag önskar mig dig (mot sexuell anspelning)
    Men om du tex säger Te deseo lo mejor = jag önskar dig allt gott (ingen sexuell anspelning)

Svar på tråden Spanska: Hur heter det igentligen ("Jag älskar dig")