• Saniis

Avmaska hund

Hur ofta ska man avmaska sin hund, en vuxen på 4 år? Ska man göra det även om man inte är säker på att den har mask?

En sak till: Vår hund har under hela tiden vi haft henne (ca 7 månader) varit kräsen med sin mat (Royal Canin). Hon har ätit ungefär hälften av det hon ska äta per dag. Men nu helt plötsligt äter hon upp alla sin mat och verkar ändå hungrig. Kan det bero på mask i magen tro?

• Svar på tråden Avmaska hund
  • Föneböna

om hon går upp i vikt av maten hon äter så har hon inte mask.
    avmaskning ska väll göras i allafall en gång per år tror jag.
    vi har två hundar, men det är min sambo som sköter det. han är inte här så jag kan inte fråga nu...

• Caylinn83

Ja, det kan bero på mask i magen!
    Ja, du ska avmaska trots att du inte misstänker mask! Jag har gjort det i alla tider iaf!
    Jag avmaskar 3 ggr/ år, vet faktiskt inte vad som är rekommenderat till hundar.

• Vilja00

Har aldrig haft mask på vuxna hundar däremot valpar som plockar i sig både det andra så kör jag 2 ggr om året tills 2 års ålder. Därefter med 18 mån mellanrum o byter medel varje gång.

• FruMarie

En gång om året är en vanlig rekommendation. Men om du ser mask i hundens avföring eller märker att den blir mager och glanslös i pälsen ska du självklart ge den en kur med avmaskningsmedel.

Marie - 17 års erfarenhet av hästar
  • Millani

Em gång när jag var till veterinären med min hund så frågade jag, och hon sa att man inte ska göra det regelbundet då maskstammen kan bli recistent mot maskmedel, utan bara göra det då man misstänker mask. Men valpar och kattungar har ju nästan alltid mask och utekatter.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • Jan H

Nej man ska absolut inte avmaska regelbundet! Bara om det finns misstanke om mask. Ni äter väl inte antibiotika med jämna mellanrum ifall att....

• giz den allsmäktige
    Jan H skrev 2007-01-06 13:21:34 följande:
    Nej man ska absolut inte avmaska regelbundet! Bara om det finns misstanke om mask. Ni äter väl inte antibiotika med jämna mellanrum ifall att....
    enligt min vet ska man avmaska regelbundet 2 gånger om året.
    både katt och hund.
    jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Jan H

Nej igen, varför ska du avmaska något som inte finns. Har djuret inte mask så är det fullständigt förkastligt. Lämna in ett prov till vet. om du misstänker mask o inte vill undersöka själv.

Man ska inte ta något man inte behöver, varken djur eller människa.

• Vilja00

När löpte hunden sist? Kan den ökade aptiten hänga ihop med skedräktighet/löp? eller har ni förändrat motion etc. Skulle nog ta ett avföringsprov om hon magrar av, inte avmaska på vinst eller förlust.

• Millani

Plockar man upp efter sin hund så ser man ju om den har mask, om man inte tittar bort för kräkningsrisken förstås.

• frulan

Som många andra här säger, avmaska inte hunden om du inte misstänker mask.
    Tror att ett undantag är om man bor på gård med andra djur (hästar, kor osv) så bör man avmaska regelbundet.
    Men inte annars.

Vi har aldrig avmaskat vår hund (han är över 4 år).
    Nu bor vi inte på någon gård men vovven är med mig i stallet ibland.
    Han gillar hästarnas poop så ibland slinker det ner någon kula
    Men han har aldrig visat tecken på att ha mask.

• Jan H

Aptiten kan gå både upp o ner utan att det behöver vara konstigt, men gör som Vilja00 skriver om du ändå är orolig.

Det finns också som frulan skriver skäl att kanske kolla extra om man bor i utsatta miljöer.

Mina vovvar är endast avmaskade som valpar, de är 5 o 7år om har en grym aptit. De skulle kunna äta ihjäl sig om det gavs möjlighet.

• NoE

På apoteket sa de att man inte behöver avmaska hund om den inte äter mycket bajs eller rått kött (typ jakthund). Så då slutade vi och han har inte fått några problem sedan dess. Katterna däremot äter ju sork och annat äckelpäckel så de måste avmaskas titt som tätt!

• Saniis

Tack för alla svar!
    Det var ju väldigt delade meningar. Är väl kanske bäst att jag ringer vår veterinär och frågar.

Vilja00:
    Hunden har precis löpt ja. Eller det slutade väl för någon vecka sedan. Kan det ha med det att göra?
    Motionen är densamma som innan.

• Millani

frulan Vill ge dig en liten varning i all välmening. Akta vovven från hästbajs! Är hästarna nyss avmaskade så kan det av maskmedlet som kommer ut ta livet av din hund. Det var en artikle om det i  hundsport för ett tag sedan. Min ÄLSKAR hästbajs men får inte äta det  längre.
    *Sorry för mitt sidospår.*

• frulan

Millani
    I know
    Jag har koll på när hästarna avmaskas och då håller jag vovven borta från de frestande kulorna under några veckor

• frulan

Men tack för varningen i alla fall, det var snällt. Någon annan kanske inte visste

• Millani

jag visste det inte föräns jag läste hundsport, det var otäckt.

• Majsan70

Vi avmaskar en gång om året. Både katterna och hunden. Har vi kattungar så blir det avmaskning då med eftersom alla skall tas samtidigt.

Svar på tråden Avmaska hund