• Vilgotha

Erfarenheter av olika köksmärke

Vi ska byta kök, riva ut det gamla och sätta in ett nytt från grunden.
    Vi har varit på Köksfabriken och tittat på ett kök som är finfint, tänkte titta på fler ställen bla. Ikea men jag är så kluven till Ikea-kök. Så ni med erfarenhet kan väl berätta.

• Svar på tråden Erfarenheter av olika köksmärke
  • Vilgotha

Vad är där för märke på det köket då och HUR är det?

Tror inte marru kan vara tyst

• Dundermamman

Vårt IKEA-kök blev klart 22 december-06 och allt har gått så smärtfritt! Vi är såå nöjda
    Se bilder i galleriet!

• Vilgotha

dundermamman...rusar till ditt galleri

• Vilgotha

dundermamman...jättefint, vad kostade det? Om man nu får fråga så..
    Vi har ett större kök men har fått pris på 73.000, inte med kakel och blandare då utan luckor, stommar, bänkskiva mm.

• ChokladRosen

IKEA-köken tycker jag är kanonfina ..

• Vilgotha

Men det räcker ju inte att ett kök är fint, jag vill ha ett tåligt kök också och man ska kunna öppna lådor skåp en miljon gånger.
    Hur är tåligheten på ett Ikea-kök?

• ChokladRosen

Dom är faktiskt bra.. Mamma å pappa har ett ikea kök i stugan,, å pappa bor där i princip ..

Det känns inte "rackligare" eller dyligt än märkes kök,, som jag hanser är HUTLÖST dyrt för att bara förvara saker i..

Grannen fick punga ut 170 000:- för sitt kök...
    Å, det är inte bättre än vårt kök,, som är Epoq (stavning?)

• Vilgotha

Tål Ikeaskåpen en smäll från tex. en kastrull??

Vårt kök kommer att bli dyyyrt. Det är ut med golv, gjuta, riva vägg, mura upp ny, ha dit öppen spis. Så det är lite mer än bara det vanliga..

• Vilgotha

Tycker köket ändå är viktigt, vi är ju mest i köket och när folk tittar in brukar vi alltid stanna i vårt stora mysiga kök.

• Dundermamman

Själva inredningen från IKEA kostade 27500:- inkl. frakt.
    Då ingick stommar,luckor,socklar,dörrdämpare,handtag,diskbänk,vattenlås och bänkskivor.
    Vitvarorna kostade 39,500:- på El-Kedjan (kyl/frys,integrerad diskmaskin,varmluftsugn,inbyggnadsmicro,induktionshäll från Cylinda och frihängande fläkt från Gorenje).
    Golvet är ekparkett som kostade 249:- per kvadratmeter. Kakel från Dekora för 701:- per kvadratmeter.
    Totalpris inkl. golv i hallen ca.92,000:-.

Läs mer om kvalitéten på IKEA´s hemsida, men jag tror inte att de är så pass mycket sämre än sina konkurenter! Jag tycker att det känns bra att kanske ha råd att byta bara luckorna om 10-15 år igen, än lägga flera hundra tusen på ett kök som jag sedan är "piskad" att behålla i årtionden pga priset!

• Miss Lau

Vi har ett Ikeakök och vad jag hört från snickare så är det riktigt bra kök. Det som är sämre från Ikea är tydligen blandare och diskbänk om man ska ha det. Å andra sidan är Ikeas grejer rejält mycket billigare än andra kök.

• ChokladRosen

Sedan så kan man ju se det som så med billiga kök ,,är man less skiten om 10 år så kan man köpa ett nytt ett med gott samvete ..Vårat kostade TOTALT 48.000:-
    Det kan inte våran granne göra

Men då gjorde vi en totalrenovering av köket.
    *Bytte fönster (satte in ett ytterligare ett då det bara vart ett fönster från början)
    *Slog ut en vägg.
    *Rev innertaket.
    *Tog bort en ytterdörr, slog igen den.
    *Tog bort en lite toalett.
    *Bytte golv*
    *Bytte fläkt.
    *Samt hela köksinredningen
    *Drog om alla ledningar in under taket.

• Sussie77

Ikea fungerar kanon...själva stommen är från Marbodal (har jag för mig) och köksluckorna från Ikea.
    Vi köpte ganska nyligen ett totalrenoverat hus, dom hade anlitat en inredningsarkitekt och kvinnan som ägde huset hade sett ett par luckor från Ikea som hon verkligen ville ha för att dom var så snygga.
    Så hon frågade inredningsarkitekten om hon skulle slå ihjäl henne nu, men att hon hade hittat ett par köksluckor från Ikea som hon verkligen tyckte om.
    Men det var inga probmem med det sa inredningsarkitekten, hon tyckte det skulle bli perfekt...och då kan man tillägga att dom hade allt annat än ont om pengar dom som bodde här, så pengarna låg det inte i utan det som var snyggast.

• Sussie77

Jag tycker också om att förändra saker..och lägger man ut 100 000kr på ett nytt kök så lär man knappast vela byta ut det om några år. Och just köksluckor är sådant som kan vara kul att byta ibland och inte ha dom i 40 år eller mer.

Men det är då inget fel på kvaliten på våra köksluckor.
    Annars brukar jag också vara liet skeptisk till Ikea..men vissa saker har dom som är bra.

• Vilgotha

Det blir ett Ikea-besök
    Har också dålig erfarenhet av vissa Ikeasaker, men vet de som har bra erfarenheter också.

Det finns tydligen bara en stor tillverkare av stommar så alla stommar till olika kök kommer därifrån.

• Dundermamman

Jag tror inte du kommer att bli missnöjd med ditt IKEA-besök! Tala om precis hur du vill ha ditt blivande kök och du får hjälp med många praktiska lösningar!
    Prova att rita olika lösningar efter dina mått med IKEA´s kökshjälpen, ett ritprogram som du kostnadfritt laddar hem från deras hemsida. Jättekul att se en helhet med olika alternativ och med olika luckor

Svar på tråden Erfarenheter av olika köksmärke