• IlsaBlackWidow

Har du gjort ett lägenhetsbyte? Triangelbyte till och med?

Jag är med i några bytessiter just nu och undrar bara hur ni andra som genofört byten har löst allt praktiskt.

Särskilt vid eventuellt triangelbyte, hur flyttar alla ut och in samma dag på mest smärtfria sätt, tips på hur man sköter eller lämnar över städning?

Med städningen så har jag redan tänkt att man kan skippa fönster och bara ta det som är snuskigast(kök och badrum) och sedan det värsta som går att ta undan för undan innan man tömt lägenheten.

Har inte tänkt så mycket och är tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du gjort ett lägenhetsbyte? Triangelbyte till och med?
  • Sofie1979

Ja, det är en riktig härva att byta med andra, men det funkar! Jag har varit med i ett fyrbyte 2 ggr!!!

Vi har tvättat fönster, städat i köket (skåp, golv, kyl/frys), badrummet (Toa/badkar/golv), städat av alla golv innan fr. damm o smuts, vi har i princip gjort en mindre flyttstädning. Inget roligt att behöva städa efter andra Fundersam

Så har vi gjort och det har fungerat bra!

Ang. fönster beror de väl på hur smutsiga de e tycker jag... Kan vara svårt att fixa under vintern eftersom de e kallt.

Mhm, hoppas det gav lite tips.

H/Sofie

• IlsaBlackWidow

Tack, och fy vad jobbgt med fyrbyte. Hur gjorde ni med själva flytten då? Hade en speciell tid då alla stod utanför porten med en lastbil och hur byttes då nycklar om man var på nästa ställe?

Särskilt om en bor i Göteborg och de andra på var sida om Stockholm!

Jag hoppar gärna över städning som tar tid ifrån själva flytten, och gör den på nästa ställe istället.
    Allt man kan göra tidigare bör ju göras.

• Miss Lau

Vi har gjort ett direktbyte en gång. Gick väldigt smidigt! Vi bestämde tillsammans att vi skulle strunta i städning, roligare att städa på sitt nya ställe själv och det blev ändå rätt smutsigt vid själva flytten. På själva flyttdagen hade vi varsin flyttbil och det var lite rörigt men fungerade ändå bra.

• IlsaBlackWidow

Ja direktbyte känns ju mycket smidigare och jag håller med om städningen(bortsett från ingrodd smuts, kök o toa).

Men tänk dig ett triangelbyte med parter som bor mycket långt ifrån, när ses man med nycklar(hm extranycklar kanske kan lämnas före?)?

Usch det blir dyrt för sist jag flyttade fyllde vi en lastbil, den största man fick ha med b-körkort, och nu har jag mer saker. Behöver då kanske hyra en chaufför med C-kort också.

• Sofie1979

Ja, det var ganska jobbigt! Men vi lyckades gäller ju att man kommer överrens med alla om allt

Ja, vi hade en bestämt en speciell tid då vi alla skulle vara ihop packade och klara och stå utanför varandras dörrar/portar. Sen bytte vi nycklar med varandra, vid nån av flyttarna så har alla inte fått med sig allt från stället men då var det någon som stannade kvar där och höll lite koll på sakerna som var kvar.

Nu är ju er situation lite speciell då ni bor i olika städer, men kan ni inte mötas upp i tex stockholm på ett specifikt ställe och byta nycklar med varann?? Såvida alla är klara på sitt ställe!

Lycka till!

• IlsaBlackWidow

sofie - Ja något sådant hade jag väl tänkt men då gäller det att hyra en enorm lastbil om allt ska med!

Jag har inget bestämt byte än men har en "grön kedja" så jag började fundera. De hör dock inte av sig tillbaka men alla kanske inte hänger på nätet som jag gör.

Var hitatde du dina byten?

Tack för tipsen!

• Sofie1979

IlsaBlackWidow: Varsågod!

Ja, en stor lastbil är vad som gäller!

Ok, men det är bra att vara förbered innan haha

Sen som du skriver är det ju precis inte billigt att flytta, så det är ju inte så dumt att vara väl förbered.

Jag satte in annoner på en lokal hemsida där jag/vi bor, samt i vår lokaltidning. Blocket fungerar ju oxå.. sen såg jag en sida på www.tv4.se hemsida faktiskt kommer inte ihåg vad den hette, men det var något om byte.

• IlsaBlackWidow

Den på tv4 och björnsbytare har jag...

Svar på tråden Har du gjort ett lägenhetsbyte? Triangelbyte till och med?