• Solaris

Tips på bra förskolor och skolor i Göteborg

Februari 2008 hade vi tänkt att skola in vår dotter på förskola.
    Då  vi är lite skeptiska till att sätta henne i förskola och sedan skola och fritids i den stadsdel vi nu bor i har vi därför funderingar på att flytta, men har har inte så pejl på läget vilka stadsdelar som lyckats bäst med att korta  förskoleköerna och även lyckas ha bra kvalitet på förskoleverksamheten.
    Vi tar ävn emot tips på specifika fristående förskolor dit  man kan söka oavsett vilken stadsdel man tillhör.

Tacksam för svar!

Mamma till Alida född den 28/9-06
  • Svar på tråden Tips på bra förskolor och skolor i Göteborg
  • darkwell82

Jobbar i Örgryte, Lunden. Vi har inga köer alls och kvaliten är jättebra. Hr ju inte varit överallt så klart

• Snottan

har hört att det finns en reggio emilia förskola i partille. och det är ju en spännande pedagogik

• Solaris

Åh,tack Darkwell82 och Snottan för era svar!
    Vi lr iaf jag har lite funderingar på  flytt till Örgryte, det är ju en väldigt trevlig stadsdel. JObbade ochså där förut, fast inom äldreomsorgen,men det är ju en annan femma.
    Tack iaf för era tips,men jag tar gärna emot fler svar

• Solaris

puffar upp för mer svar

• Solaris

Denna tråden verkar ju dö ut,trist,när man vill ha lite råd och tips,finns det verkligen ingegn gbg:are med insyn i förskolevärlden som är inloggad?

• Lillskruttan

Vi bor inte i Göteborg men i Partille. Här är köerna inte alls lika långa o kommunen satsar väldigt mycket på barnen härGlad. Vi är supernöjda! Vi bor i Öjersjö och här finns två väldigt bra kommunala förskolor (min stora går på den ena) och flera andra alternativ. bla. en reggio emilia inspirerad förskola. Innan vi flyttade hit bodde vi i majorna å jag har upplevt det som att man får stå i kö lääääänge för att få en plats där + att barngrupperna är mycket större. Här i öjersjö "samarbetar" bvc, förskolan, skolan o öppna förskolan, allt ligger lixom i samma "område". Alla känner alla lixom, kanon!Glad

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • LIVochLinnea

Vi fick vänta på förskoleplats till våra tvillingar i 12 månader i Örgryte!! Jag tycker att det är bra på barnens förskola i samma stadsdel. Nu behöver inte barnen byta dagis när de får syskon utan kan vara kvar i sin grupp. Jag hade barnen på förskola i majorna vilket var toppen. De var ute mycket mer där men hade mindre personal. I Örgryte så är de 4 personal på 16 barn 0-5 år. I Majorna var de 2 på 18. Du måste nog besöka förskolorna för det skiftar väldigt. Jag tycker att det är viktigt att de är snälla mot barnen och att de går ut åtminstone en gång per dag. Liv och Linnéa trivs gott på förskolan och det är viktigast för mig.

• Solaris

Tack för era svar, blir att att ta sig ett par funderare!
    Vi är rätt inne på flytt till majorna, men är som sagt öppna för andra förslag, är det någon som har erfarenhet hur det är på förskolorna i centrum/Linné?
    Är även lite inne på Lundby på Hisingen ochså.

• SusanneS

Vi har våra två största barn på Fenestra som ligger i St:Jörgens området på Hisingen nu är det även den förskolan/skolan som ligger närmast oss, men vi hade nog valt den änndå vi är jättenöjda med allt.

www.fenestra.nu

• Solaris

Tack för tipset, SusanneS!,vi bor på Hisingen nu,så det kanske kunde varit nåt för oss. Gillar montessoripedagogiken.
    Vet du om man måste bo i Backa-området eller om de tar in från hela stan?

• SusanneS

Tror att man har förtur om man bor i närheten men det är inget måste, dom barnen som går i skolan där kommer nog från hela Gbg det är ju först nu som det har börjat byggas här omkring.
    Dom har eget kösystem så vi satte upp Hilda när hon var en månad .

• Solaris

SusanneS>Ok,kanske läge att ringa och höra sig för redan nu?
    Alida är 3 månader nu.

Är det någon som har sitt/sina barn på förskola i Majorna,Centrum eller Lundby stadsdelar?

• Solaris

puffar

• SusanneS

Ja gör det tror att det bara är att fylla i anmälan och skicka in från internet, vet inte riktigt hur långa köer dom har nu.

• deez

Puffar lite här för vi letar i Linné och däromkring.

• Solaris

Tack deez, det får du gärna göra!

• deez

Förresten Solaris, jag tror man får köa till vilken kommunal förskola man vill nu oavsett stadsdel. Någon som vet om det stämmer?

Svar på tråden Tips på bra förskolor och skolor i Göteborg