• Mitsuko

ONT i käke/kind????

Jag har jätteont i käken/kinden, inte om jag sitter still och inte öppnar munnen=) mn så fort jag pratar eller gapar eller tuggar gör det ont!Känns som det är där käken rör sig liksom.

Har ni haft så någon gång och någon som han en aning vad det kan bero på?

• Svar på tråden ONT i käke/kind????
  • Pallas

Ja, jag får så titt som tätt. För mig beror det på att käkleden blir inflammerad, oftast pga att jag biter ihop käkarna i sömnen när jag är stressad.

• mariiah

Har du tandvärk kanske??

• Mitsuko

nej inte direkt tandvärk nej. tänkte först det kunde vara visdomstanden men när jag känenr med fingrarna där bak gör det inte ont i tänderna. känns som det är käken eftersom det gör ont då jag tuggar/gappar lyfter huvudet osv.

Pallas- inget att göra åt eller? bara att uthärda

• stumpelumpan

Kan vara en inflammation tex av en visdomstand eller så. Borsta tänderna där det gör ont så ger det med sig efter ett par dagar om det beror på det.

• mariiah

Okej. Hoppas det går över snart iaf!!

• På Tiden

Kan vara körtlar som är inflammerade precis i närheten. Runt örat typ.. Hu rlänge har du känt av det?

• Pallas

Du kan ta ipren eller något annat inflammationshämmande. Jag har själv fått söka läkarhjälp några gånger när det blivit så illa att jag inte kunnat öppna munnen alls. Då har jag fått voltaren eller motsvarande.

• Mitsuko

det började idag svagt och sen efter 2 timmar hade jag ganska ont och svårt att tugga osv=) men nu har jag tagit 2 alvedon så nu är svårt att säga´om det blivit värre.

• Mitsuko

är alvedon inflammationshämmande.
    man ska väl inte ta ipren om man ammar?

• Pallas

Alvedon är inte inflammationshämmande. Så här står det på janusinfo om Ibuprofen: "Passerar över i bröstmjölk i mycket låg grad om något. Inga negativa effekter på ammade barn har rapporterats. Förstahandsmedel bland NSAID"
    www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc

Jag fick Ibuprofen 600 mg som smärtstillande efter mina kejsarsnitt, och jag har helammat. Ring din vårdcentral och hör vad läkare säger om det.

• Mitsuko

ja jag får göra det om det inte gått över tills på måndag! Har dop för min dotter imorgon så måtte det inte vara alltförjäkligt imorgon

Svar på tråden ONT i käke/kind????