• Lundatjej78

Greklands härligaste ö?

Jag och sambon har bestämt sommarens resmål och valet har fallit på Grekland. Nu är frågan bara..vilken ö?
    Vi vill ha vackra stränder, små mysiga badvikar där man kan få chansen att vara ifred (om man har tur?!).
    Vi vill hyra moppe och köra runt bland pinjeträd och olivlundar.. :) Det ska finnas en del grejer att titta på och att göra men vi söker ändå en rätt lugn ö med det typiskt grekiska kvar. Vill inte ha värsta partystället som är smockfullt med turister om det går att undvika!
    Vilken ö passar bäst på alla dessa krav? Finns det ens någon sån här "dröm-ö"?? :)

• Svar på tråden Greklands härligaste ö?
  • Carisma95

Undrar också. (Har bara varit på Kos själv. Kanske inte känd för sin natur direkt... Men den var fin också!)

Be true to yourself and you will never fall...
  • Ebba74

Ja!! Det finns det. Kan varmt rekomendera Skiathos, Greklands mysigaste och vackraste ö, och jag har varit på en hel del öar... Kristallklart vatten, massor med bakvikar som man kan vara ensam på, underbart att hýra moppe, lagomt litet och alldeles alldeles underbart. Enda minuset var att det var ganska dyrt där. Kolla i resekatalogen om Skiathos och sök på nätet, du kommer inte att bli besviken!

• Minna07

Santorini, Greklands Pärla! Den dyaraste ön men också den mest exklusiva. Ingen för barnfamijer, men för de som inte bara är ute efter sol och bad utan även en upplevelse. Det är på Santorini alla typiska grekiska vykort fotas, med de vita och blå kyrkorna. Och solnedgången vid Oia, den vackraste solnedgången jag någonsin sett.. och den mest berömda! Hundratals fotografer från världens alla hörn samlades på kvällen i stadens söta små gränder för att föreviga himlen.

• emmye

Antiparos helt klart. fantastiska stränder och balla grottor man kan snorkla i.

• Annikamed2barn

Då är det Lefkas ni ska välja! Där finns härliga stränder där det inte är mycket folk.

• Helen H 79

Zakynthos!! Hur fint som hellst! Undvik dock den största partystan Laganas.. rekomenderar lagom stora byn Argassi.. finns ett antal resturanger, barer osv..
    Vi bodde på ett hotell som heter Stars Fina rum, pool, bar och resturang!

Glöm ej att åka på örundturen (båt-runt kusten)

~~~Jonathan 050612 och Pyret BF 070809~~~ I år får jag en bebis ~~
  • Lundatjej78

Attans, alla svar är olika och alla verkar underbara! Hur ska vi nu kunna välja? :)

• angeleye82

Eagina tycker jag är fint..men jag har vart på en hel del öar i Grekland..vi åkte till Athen och sen ner till deras hamn och sen tog vi båten till den ön..och sen till lite andra öar såsom poros..mamma o pappa har vart på Paros och de ÄLSKAR ön för alla häftiga grottor..men hela Grekland har sin charm..=) så tror inte ni blir besvikna vart ni än åker..:)

• Jejja2

vi var på Santorini. Jättevackert!! Kan varmt rekomendera denna pärla!

• MammaNova

Rhodos e underbart ! Även Korfu ! Men Rhodos e bättre då ALLT finns i Rhodos stad, rekommenderas varmt !!!!!!

• mjosefin

Jag och en kompis var på Skiathos i september.
    Kan varmt rekomenderas.

På denna lilla ö finns över 60 stränder att välja mellan. Vi hyrde en bil för att kolla runt fast det fanns massor av mopeder att hyra. Vi åkte även med på en badbåt (som gick runt hela ön), där man tar sig vissa stränder som endast kan nås via just båt.
    Massor med "små trånga gamla gränder" att vandra genom där man kan hitta typisk grekisk taverna.

Vi bodde på hotell Fiorella och vi hade just den fantastiska utsikten man kan se i apollos kataloger trots att vi tog en restresa!
    Skiathos är ganska kuperat och när vi åkte runt med våran hyrda lilla bil hamnade vi ibland på platser med helt enorm utsikt!
    Vi åkte till Skiathos för att sola, bada, koppla av, äta god mat och se oss omkring. Vi fick allt det!
    Lycka till med din semester!

• kassio

Av de öar jag varit på (Kreta, Lefkas, Naxos och Samos) rekommenderar jag Lefkas och Naxos.

Lefkas: Mer spektakulära stränder men de finaste ligger på västkusten medan turistorterna ligger på ostkusten. Varken jag eller mitt ressällskap hade körkort när jag var där men enligt vänner är det på gränsen till för långt från turistorterna till vissa av de finaste stränderna med moppe - åtminstone om man håller sig till det rekommenderade att ta vägen runtom ön istället för över bergen. Finns trevliga dagsutflykter från Nidri hamn till kringliggande öar, själva Nidri (största turistorten) dock långt ifrån "typiskt grekisk" om man frågar mig. Kvällslivet går mest ut på att ta det lugnt på någon trevlig restaurang, finns enstaka mer livade barer och diskotek.

Naxos: Hur många härliga sandstränder som helst runtom hela ön. Till dem på ostkusten söder om Moutsouna var det inte många som hittade, men så var vägen dit också hisnande vacker och med väldigt branta stup på sina ställen även där det slingrade som värst. Dit ner tar man sig inte med moppe, men många av de mest kända stränderna ligger längs västkusten söder om Naxos Stad och den sträckan går det bra. Vi hade bil tre dagar, gjorde utflykter åt tre olika håll och tyckte det var alldeles lagom. Naxos Stad är trots att den är rejält turistifierad riktigt trivsam med sin hamnpromenad och äldre del, dessutom tycker jag alltid att det genuint grekiska finns runt hörnet på Naxos. Kvällsliv som på Lefkas ungefär, fler uteställen att välja mellan men det är inte partajandet som är det framträdande. Nackdel kan vara att det inte går direktcharter, man får åka båt från Santorini.

Högst personliga reflektioner från kassio som önskar er lycka till! Grekland är underbart! Och förresten, om ni missat den: www.kalimera.nu!

• tjejen1981

Kan oxå rekomendera zakhyntos, var där för ngr år sen o den enda ö;n jag varit i grekland. Jättemysigt.

• hälsingejänta

Hoppar också in i tråden, för vi söker precis det som du TS letar efter! Många olika svar ser jag, som du sa TS svårt att välja nu! Om jag ska passa på att fråga, kan man lätt ta sig mellan öarna om man vill?

• angeleye82
    hälsingejänta skrev 2007-01-07 22:38:30 följande:
    Hoppar också in i tråden, för vi söker precis det som du TS letar efter! Många olika svar ser jag, som du sa TS svårt att välja nu! Om jag ska passa på att fråga, kan man lätt ta sig mellan öarna om man vill?
    Det beror ju på lixom..att åka från eagina till santorini kan vara ganska så långt..men kika på denna länk

http://www.resfeber.se/resfeber/travel_magazine/cgi-bin/article.cgi?article=6084&category=163
  • Greta 80

Hania rekomenderar jag! Jag och min man var på bröllopsresa dit å vi hyrde bil i en vecka å vi hittade dom finaste vackrase små stränderna! Inget lätt val du har men så många tips men Lycka till men resan

• Lillbubba
    Minna07 skrev 2007-01-07 02:41:48 följande:
    Santorini, Greklands Pärla! Den dyaraste ön men också den mest exklusiva. Ingen för barnfamijer, men för de som inte bara är ute efter sol och bad utan även en upplevelse. Det är på Santorini alla typiska grekiska vykort fotas, med de vita och blå kyrkorna. Och solnedgången vid Oia, den vackraste solnedgången jag någonsin sett.. och den mest berömda! Hundratals fotografer från världens alla hörn samlades på kvällen i stadens söta små gränder för att föreviga himlen.
    Jejja2 skrev 2007-01-07 18:21:54 följande:
    vi var på Santorini. Jättevackert!! Kan varmt rekomendera denna pärla!
    Håller med Minna07 och Jejja2..... Santorini är underbart!
Svar på tråden Greklands härligaste ö?