Av de öar jag varit på (Kreta, Lefkas, Naxos och Samos) rekommenderar jag Lefkas och Naxos.
Lefkas: Mer spektakulära stränder men de finaste ligger på västkusten medan turistorterna ligger på ostkusten. Varken jag eller mitt ressällskap hade körkort när jag var där men enligt vänner är det på gränsen till för långt från turistorterna till vissa av de finaste stränderna med moppe - åtminstone om man håller sig till det rekommenderade att ta vägen runtom ön istället för över bergen. Finns trevliga dagsutflykter från Nidri hamn till kringliggande öar, själva Nidri (största turistorten) dock långt ifrån "typiskt grekisk" om man frågar mig. Kvällslivet går mest ut på att ta det lugnt på någon trevlig restaurang, finns enstaka mer livade barer och diskotek.
Naxos: Hur många härliga sandstränder som helst runtom hela ön. Till dem på ostkusten söder om Moutsouna var det inte många som hittade, men så var vägen dit också hisnande vacker och med väldigt branta stup på sina ställen även där det slingrade som värst. Dit ner tar man sig inte med moppe, men många av de mest kända stränderna ligger längs västkusten söder om Naxos Stad och den sträckan går det bra. Vi hade bil tre dagar, gjorde utflykter åt tre olika håll och tyckte det var alldeles lagom. Naxos Stad är trots att den är rejält turistifierad riktigt trivsam med sin hamnpromenad och äldre del, dessutom tycker jag alltid att det genuint grekiska finns runt hörnet på Naxos. Kvällsliv som på Lefkas ungefär, fler uteställen att välja mellan men det är inte partajandet som är det framträdande. Nackdel kan vara att det inte går direktcharter, man får åka båt från Santorini.
Högst personliga reflektioner från kassio som önskar er lycka till! Grekland är underbart! Och förresten, om ni missat den: www.kalimera.nu!