• Steam

Vad gör man på en kattutställning?

Ni som haft en katt på utställning, hur går det till egentligen? Sitter katten i en bur en hel dag och en massa experter ska titta på den, eller ska katten göra trix och visa lydnad... FÖrstår inte. Skulle bli glad om någon kan förklara i detalj vad katten utsätts för under en utställning...

• Svar på tråden Vad gör man på en kattutställning?
  • sign

Hm ja. Först kommer man dit tidigt, typ vid sju, och för att få komma in ska kattens blir godkänd av en veterinär. Man går in och gör iordning den bur man har blivit tilldelad med gardiner, kattsäng, leksaker, mat o.s.v. Sen släpper man in katten och bedömningarna börjar 9-10 någonting och då får man se till att katten är klar och iordninggjord när den ska bäras fram till domarbordet. Sen vrider och vänder domaren på din katt och bedömer utseende och att temp är okej. Sen kan domaren nominera din katt att gå vidare (de flesta blir inte nominerade) och då får du hänga med i programmet och visa upp din katt igen. Men som sagt. de flesta är redan efter första bedömningen klara för dagen och då får man gå runt och umgås med annat kattfolk, köpa kattsaker, få din katt fotograferad av proffs eller se på andra bedömningar. I slutet hålls en panel med samtliga domare där utställningens "bästa" katter utses. Vid 17-19 är det slut och då får man gå hem!

• sign

Glömde... man kan ju vinna utmärkerlser/cert med, trots att man inte blir nominerad! Det är faktiskt roligare än det låter.

• Steam

Vad är det veterinären kollar i början? och vad är det som gör att en katt går vidare i tävlingen? Fin päls (och vad räknas som fin päls?), storlek? mått?

• sign

steam: Veterinären kontrollerar så att katten är frisk. En katt kan gå vidare av hur många orskar som helst, beroende på vilken ras du har. Oftast handlar det väl om ett bra helhetsintryck. Sen så måste man ju vaccinera och IDmärka katten samt vara med i en kattklubb för att kunna delta.

• GladaVirre

hade mina katter haft nån chans tror ni? hehe (bilder i mitt galleri)

• Minne

Vill bara tillägga att det är jättekul med utställningar där man träffar andra med samma intresse, måste ju tala om att även IDP finns, där du kan ställa ut din katt Även där gäller att du måste vara med i en kattklubb, ha katten vaccinerad och registrerad. Har du huskatt så får du ett huskattbevis mot en mindre summa( SNRF 50 , medlemsavg (SNRF 200 , Utställningsanmälan (SNRF 225
    (SNRF= Sveriges Nya Raskattförening
    Egentligen så finns det inga krav vad gäller huskatter, de ska vara rena, trevliga(vilket de oftast vinner på..) och kanske en ovanlig färg..
    Lycka till!
    Minne

• Steam

Någon som vet om man ska sköta huskatters päls på något speciellt sätt förutom att kamma dem?

• Minne

Hej Steam!
    Jag badar min huskatt innan utställning och när jag tycker att han är smutsig, dvs när vi har varit ute och gått i koppel, han ska ju rulla i allt möjligt!!! Förtsa gången jag badade honom var han 2 år, och det går alldeles utmärkt kan jag berätta! Det är betydligt jobbigare att bada perserkatterna kan jag berätta
    Minne

Svar på tråden Vad gör man på en kattutställning?