• pippifilur

Beroende av sömntabletter?

Ja, alltså kan man bli beronde rent psykiskt av insomningstabletter typ Stilnoct, Theralen eller Imovane, samt sömntabletter som Propavan. Vet om hur de funkar fysiskt, men hur är det med det andra, förstår ni vad jag menar?

• Svar på tråden Beroende av sömntabletter?
  • Anonym

Jag är beroende av sömntabletter..tar 3-5 varje kväll..

• pippifilur

Vilken sort tar du?

Hur är du beroende? Rent fysiskt eller psykiskt?

• Fialilla

Stilnoct och Imovane är ganska starkt beroendeframkallande, så man ska ta det lite försiktigt med dem. Mvh Fia (apotekstekniker)

• Sotardotter

Jag tror absolut att man kan bli psykiskt beroende. Jag fick sömntabletter utskrivna och för mig räckte det att veta att de fanns i huset för att jag skulle kunna sova...

• pippifilur

Fialilla - hur är det med det psykiska vad det gäller de som inte är rent somatiskt beroendeframkallande?

• mumintrollet73

Psykiskt kan du bli beroende av allt.. då är det ju ditt psyke som får det att fungera.

Så ja JAG är övertygad om att man kan bli beroende psykiskt av dom.

• pippifilur

Sotardotter: så du behövde inte ta dem utan bara veta att de fanns där gjorde dig lugn och trött?

Jag tänker att jag inte kan komma till ro om jag INTE får ta när jag vet att de finns hemma...

• Anonym

jag blir kallsvettig får kraftig ångest. Jag måste ta dom varje kväll för att inte börja må dåligt..

• Fialilla

Helt klart är de psykiskt beroendeframkallande. Som sagt, många blir lugnade bara av o ha en burk i skåpet..

• pippifilur

Fialilla: ja, jag förstår själva tanken, men för mig räcker inte det utan jag måste även ta :l

• Sotardotter

Pippifilur > Det verkar som att vi har råkat ut för varsin sida av myntet... För mig räckte bara vetskapen - och kanske upplevelsen av att någon tog mitt problem på allvar och skrev ut tabletter för att hjälpa mig.

Till saken hör att jag är livrädd för att bli beroende av något och är därför väldigt försiktig med alla slags tabletter.

• pippifilur

Sotardotter: ja, helt klart olika sidor av samma grej... ;)

Jag är också rädd för att bli berodne, det antyder ju min tråd kanske, men samtidig är jag ännu mer rädd för att inte få tillräckligt med sömn...

ha de så bra!

• danitra

Propavan ska iaf inte vara vanebildnade. Men hur det är rent pyskiskt är ju en annan fråga!

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • pippifilur

danitra.

Nej, det är just det som är frågan....... tror som andra skriver här att jag kan bli rent psykiskt beroende.

• danitra

pippifilur: Det tror jag absolut!

• pippifilur

danitra

Det är förstås lite frustrerande att huvudet kan bli så styrande :(

• danitra
    pippifilur skrev 2007-01-07 00:50:03 följande:
    danitra Det är förstås lite frustrerande att huvudet kan bli så styrande :(
    Facinerande och skrämmade på samma gång.
  • pippifilur

Ja, bra sagt!!! Scares the shit out of me to be frankly :o

• Anonym (stilnoct)

jag har ätit stilnoct /imovane i flera år.. både före och efter graviditeten klarade mig bra på propavan under graviditeten... jag klarar mig gott på 1 tabl/natt och tänker fortsätta med det tills min dygnsrytm funkar bättre... beroende och beroende.. eftersom jag kunde sluta iom graviditeten så.. tror mycket väl jag kan sluta nu med... men varför behöver jag? jag behöver att sova på nätterna

Svar på tråden Beroende av sömntabletter?