• Snutte83

Min lilla vilding

Dags för ännu en träff med föräldragruppen *suckar lite*
    Letar efter symptom som inte finns, allt för att slippa.
    Skäller lite på mig själv, går upp och gör oss i ordning för att gå.

Kommer dit
    Tar av oss ytterkläderna och går in till dom andra.
    Dom hälsar glatt och frågar hur vi mår, precis som vanligt.
    Dom andra barnen sitter på en matta och studerar varsin leksak noggrant, precis som vanligt.

Min lilla vilding kryper som en blixt in till dom.
    Tar en leksak, studerar denna några sekunder, slänger iväg den.
    Tar någons leksak, studerar denna i några sekunder innan även denna slängs iväg.
    Hittar en ny, samma sak igen. Tar en annan, samma sak igen.
    Han drar någon i håret, petar någon i ansiktet.
    Klättrar över en annan.
    Jagar efter honom några gånger. Dom andra sitter kvar och leker.

Kaffe och fika serveras
    Går och sätter mig vid bordet, som vanligt är platserna närmst mattan upptagna *suckar*
    Sätter mig ner, ser inte min lilla vilding därifrån. Frågar då och då om dom ser min lilla vilding.

Nej! Nu stack han iväg, igen.
    Värdinnan ursäktar sig med att hon inte satt upp en trappgrind än.
    Att hon inte barnsäkrat allt än, hennes rör inte det ändå.

Dom andra barnen sitter och leker
    Eller är hos sin mamma.
    Min lilla vildingen försöker undersöka hela huset.
    När ska man hinna fika?

Dom andra barnen börjar bli trötta
    Uppsöker sin mamma för mat och gos.
    Min lilla vilding bryr sig inte om mig.
    Nu stack han iväg igen!
    Men trillade, då duger mamma visst!
    Tröstar han snabbt innan han är iväg igen.

Hör större barn i ett annat rum
    Han försöker smita dit istället.

Äntligen dags att gå hem!
    Trycker i mig det sista av fikan.
    Dom andra barnen får på sig sina ytterkläder snabbt och lätt.
    Min lilla vildingen orsakar ett mindre krig.

Nu kan vi gå hem
    Är ett nervrak, precis som vanligt...

Jag ser så dåligt när jag blundar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-07 09:51:20:
    Var ganska så trött när jag skrev detta ser jag nu...
    Det låter ju som ett långt beklagande! På sett och vis är ju det så också.
    Men, jag älskar ju min lilla vilding preecis som han är

Skulle inte vilja ha honom på ett annat sätt. Det är ju min lilla vilding

Även om det är jobbigt ibland så är där ju roliga stunder också!

Behövde nog mest bara skriva av mig ang dom mer jobbiga situationerna.
  • Svar på tråden Min lilla vilding
  • Karina 80

Hejsan!
    Kunde inte låta bli att läsa din story + din pres. där jag såg att han nu fått diagnosen ADHD. Vem är det som har diagnostiserat honom? Det är vel lite vel tidigt att kunna göra det!? Jag är utbildad förskollärare och har jobbat på både förskolan och i skolan, där jag alltså kommit i kontakt med många ADHD barn.

Jag tycker inte du ska dra dej för att gå på såna träffer med din kille. Han är som han är och måste få bli lika omtyckt för det. Det är i samspel med andra barn som han lär sig! Men jag förstår heltklart din situation.

Har själv en liten parvel på snart 7mån. och han är också ganska livlig. Alla mina vänners små bebisar är så lugna osv. men här är det ganska full fart hela tiden =)

Jag vet att det kan vara tungt att orka med ett ADHD barn...energin tar fort slut! Så jag ger dej många styrkekramar och hoppas att ni har det bra!

• Tesie

Hejsan!

Ja du vet ju, jag känner såååååå väl igen mig *suckar* *ler* Det är faktiskt jobbigt ibland när det är så där, allt man vill ha är en lugn stund, men det får man enbart när småttingarna sover!

Men du, vi har världens underbaraste ungar, tänk efter, inte VILL du väl ha en bebis som bara ligger o sprattlar på en filt nu när du fått ditt gotroll

Massor med kramar vännen!

• Snutte83
    Karina 80 skrev 2007-01-07 09:11:53 följande:
    Hejsan!Kunde inte låta bli att läsa din story + din pres. där jag såg att han nu fått diagnosen ADHD. Vem är det som har diagnostiserat honom? Det är vel lite vel tidigt att kunna göra det!? Jag är utbildad förskollärare och har jobbat på både förskolan och i skolan, där jag alltså kommit i kontakt med många ADHD barn. Jag tycker inte du ska dra dej för att gå på såna träffer med din kille. Han är som han är och måste få bli lika omtyckt för det. Det är i samspel med andra barn som han lär sig! Men jag förstår heltklart din situation.Har själv en liten parvel på snart 7mån. och han är också ganska livlig. Alla mina vänners små bebisar är så lugna osv. men här är det ganska full fart hela tiden =)Jag vet att det kan vara tungt att orka med ett ADHD barn...energin tar fort slut! Så jag ger dej många styrkekramar och hoppas att ni har det bra!
    Det är jag som fått diagnosen ADHD Glad

Så det finns ju risk att även Robin har det. Men det är ju något man får kolla längre fram.

Och han har full fart hela tiden! Roligt men samtidigt jobbigt.
  • Snutte83

Var ganska så trött när jag skrev detta ser jag nu...
    Det låter ju som ett långt beklagande! På sett och vis är ju det så också.
    Men, jag älskar ju min lilla vilding preecis som han är

Skulle inte vilja ha honom på ett annat sätt. Det är ju min lilla vilding

Även om det är jobbigt ibland så är där ju roliga stunder också!

Behövde nog mest bara skriva av mig ang dom mer jobbiga situationerna.

• TheReLe

JAg är så less på dessa diagnoser.
    Min sambo hade säkert fått diagnosen om han bott i sverige som barn. MEn i andra länder är det liksom mer accepterat att barn är livliga och rörliga. Vår tös var/är exakt som din pojkfast skillnaden var att vid 7 månader stod hon upp och försökte ta sig fram mellan sakerna..:-0
    Barn SKA vara nyfikna och aktiva, även om det är tröttsamt och jobbigt ibland. Det tyder på ett stort och flexibelt intellekt, inte en sjukdom.

• nadja84

Min grabb är som din.. men nu på senare tid har han iallafall lugnat ner sig lite när man är hemma.. antar att det är för att han redan kollat in allt 2000 gånger.. så här kan man städa och hinna med annat än att passa
    Han vill gå och springa men hur lätt är det för en 9månaders, han går längst bordet och helt plötsligt släpper han för att han ska vidare.. haha.. dom är för söta våra vildingar!!

Har tänkt mååånga gånger att jag vill ha en sån bebis som bara sitter, men sen tänker man en gång till och inser hur kul det är med en livad tillvaro!!

*Dylan 2006-03-25*
  • Snutte83
    nadja84 skrev 2007-01-07 09:57:46 följande:
    Min grabb är som din.. men nu på senare tid har han iallafall lugnat ner sig lite när man är hemma.. antar att det är för att han redan kollat in allt 2000 gånger.. så här kan man städa och hinna med annat än att passa Han vill gå och springa men hur lätt är det för en 9månaders, han går längst bordet och helt plötsligt släpper han för att han ska vidare.. haha.. dom är för söta våra vildingar!! Har tänkt mååånga gånger att jag vill ha en sån bebis som bara sitter, men sen tänker man en gång till och inser hur kul det är med en livad tillvaro!! *Dylan 2006-03-25*
    Exakt så är Robin också! Han är 10.5 månad nu. Han har försökt stå själv sen han lärde sig stå upp hehe Men än så länge så slutar det med en duns Räcka ut tungan

Ju mer han lär sig ju mer vild blir han känns det som.  Men man får det aldrig tråkigt , det är alltid något som händer
  • nadja84

Är era barn så med att de absolut inte vill leka med sina egna leksaker.. har försökt med allt.. köper massa nytt hela tiden för att kunna aktivera.. men det är alltid dvd:n, blommorna, gardinerna osv som är roligare!!

*Dylan 2006-03-25*
  • nadja84
    nadja84 skrev 2007-01-07 10:06:07 följande:
    Är era barn så med att de absolut inte vill leka med sina egna leksaker.. har försökt med allt.. köper massa nytt hela tiden för att kunna aktivera.. men det är alltid dvd:n, blommorna, gardinerna osv som är roligare!! *Dylan 2006-03-25*
    Så är väl alla barn iofs men känns som att Dylan är mer galen än så
    Han leker inte med leksakerna han slår dom!!
    *Dylan 2006-03-25*
  • Niccan

Jag tycker det låter som du har fått dig en riktigt härlig liten äventyrare full av aptit på livets smörgåsbord! Aktiv och krävande, javisst, men också en riktig survivor som kommer att kunna göra stordåd och nå längre än många andra mer "nöjda" kanske skulle göra. Tricket är att kanalisera all hans kreativa energi mot det konstruktiva.

Risken med dessa krävande små godingar, är att omgivningen ser deras beteende som något som måste dämpas eller "få bukt med" och snart uppstår en destruktiv kamp mellan barnets inneboende livskraft och omgivningens brist på förståelse och tålamod... Det år sådana gånger barnen utvecklas till att bli vad vi gärna kallar "överaktiva problembarn".

Mitt enkla lekmannaråd är därför att du vinner allt på att se din lille sons personlighet som hans största tillgång, i stället för ett problem som annars lått kan bli fallet när den egna orken tryter. Orkar du även överföra den synen på honom till andra i er omgivning, så kommer ni att gå en lysande framtid till mötes, full av underbara historier om hans upptåg och kreativitet! Och han själv kommer tids nog att lära sig att kanalisera sin energi på ett för samhället acceptabelt sätt, och det utan att få en negativ självbild på vägen. Det kanske tar lite längre tid än för mer lugna barn att bli "rumsrena", men den tiden har han rätt att få! :)

Kramar/Niccan

• Snutte83
    Niccan

Tack för dina stärkande ord!
    Ungefär så man försöker tänka, men det är svårt när han är som "jobbigast".

Men, ett skratt från honom är aldrig långt borta. Och pussar är han inte snål med!

Man har redan fått sig många goa skratt av hans små äventyr.

Han kröp uppför trappor redan innan han kunde krypa! Han ålade tills han var nästan 10 månader.

Ofta känns det nästan som en fördel att man själv har ADHD, man förstår han på ett annat sätt då. Nu vet man ju inte om han har det eller inte, men risken finns ju.

Så länge han är sig själv och gör det han vill så är jag lycklig
Svar på tråden Min lilla vilding