• Lukka

I vecka 7 och konstant illamående.

Jag är i vecka 7 och illamående dygnet runt. Någon fler som har det som jag och som inte bara är illamående på mornarna? Det ställer verkligen till besvär för jag kan knappt arbeta och har jätte svårt med att äta. Vad ska man göra? Någon som har något tips? Min karl köpte ?Preggie pops? åt mig igår. Det är klubbor som ska hjälpa en att bli av med illamåendet när man suger på dem. Men smaken är så hemsk att jag blir bara ännu mer illamående av att suga på dem, hehe? Illamåendet satte igång i slutet av förra veckan och riktigt ordentligt nu i helgen. Det här är första dagen som jag jobbar när det är så här och jag sitter här på jobbet och funderar på hur det ska gå?

• Svar på tråden I vecka 7 och konstant illamående.
  • Arla

Usch, stackars dig! Jag vet precis hur det är... Jag mådde konstant illa och spydde några dagar i veckan men sen rätt som det var spydde jag konstant i två dagar och jag blev så dålig att jag blev inlagd och fick dropp och receptbelagda tabletter. Då vände det men jag blev sjukskriven i 7 veckor och jag bodde hemma och hos svärföräldrarna så jag fick hjälp med maten. Sen har jag gått på akupunktur 1-2 ggr i veckan. Ett bra råd är att: sök hjälp när det blir för illa!
    Alla råd om att äta kex och småportioner och postafen hjälpte inte på mig iaf.

• feather

Hej
    Jag mådde konstant illa och kräktes från v7 till v12-13, och det som hjälpte mig var att bara äta det jag var sugen på (om jag blev det någon gång, vilket inte var ofta) och så köpte jag "seaband" på apoteket och de hjälpte mig....

Du kanske kan testa det---

Feather v30

• karinka1980

jag fick tabletter utskrivna lergigan comp .....de funkade men man blv helt groggy av dem jag spydde från vecka 9-28 typ tre ggr per dag eftersom jag inte ville ta tabletterna ( kör mkt bil i mitt jobb) men det gick bra ändå bm sa att jag skulle äta skorpor innan jag gick upp på mornanrna men va fan jag spydde olika tider på dygnet hoppas att det löser sig för dig kram

• lurksmulan

Så var det för mig också. Men jag mådde aldrig illa på nätterna som tur var.
    För min del fanns det ingen universallösning på det hela, jag fick stå ut med att spy och må urk, och det gjorde jag fram till v. 18 ungefär. Då hade jag gått ner 8 kg.
    Det tips jag kan ge dig är att äta enbart det du är sugen på. Försök inte ens äta något som du inte känner för till 100% för då mår du bara sämre.
    Kall mat kan vara bättre än varm helt klart.
    Mår du riktigt kasst kan du få Postafen men det undvek jag eftersom man blir trött av det och jag var som en zombie ändå.

Hoppas du mår bättre snart!

• anna karolina

Ät lite ofta, och som någon sa, det du är sugen på. Jag blev illamående så fort jag blev hungrig, så jag hade alltid några kex i väskan för att stoppa i mig när det började kännas. Drick mycket vatten också.
    Själv var jag illamående mellan vecka 8-14, sen gick det över och har inte kommit tillbaka (v.33 nu). Och försök och vila så mycket som går...

• Monalisan

äter postafen ibland men gud man blir så TRÖTT........nej usch

• klippan

Jag är i v 8. vart hos doktorn i dag så jag blev sjukskriven i 2 veckor. man får inte låta magen bli för hungrig, försök att äta lite med 2 timmars mellanrum så att magen aldrig är top, lite frukt,riskakor eller dylikt. lycka till å hoppas att du mår bättre snart!

• Lukka

Tack snälla ni för alla tips! Det har verkligen hjälpt och jag börjar sakta lära mig hur jag ska hantera illamåendet. Visst är det jobbigt och oerhört tröttsamt att vara så illamående hela tiden, men jag kan ändå inte låta bli att le och acceptera alltihop med glädje för jag är ju äntligen gravid!!!

• Happy76

Har börjat få lite illamående nu i mitten av veckan 7. Inte hela tiden och inte så jättefarligt dock, känns mest som om jag är sjösjuk... Illamåendet blir värre framåt eftermiddagen och man bara kväljer sig hela tiden... Blir genast bättre om jag äter ngt...

• lislus

Stackare, vet precis hur du har det. Jag mådde illa från vecka 7 ungefär och gör det fortfarande, men mådde som sämst mellan vecka 8 och 15. Det enda som hjälpte mig (tro mig jag provade allt) var tyvärr att kräkas, det blev som en urladdning och jag var ok ett tag. För de flesta går illamåendet över efter vecka 14 tror jag, hoppas att det blir så för dig.

• Kalle kanin

Jag har tyvärr inga bra knep. Är i samma situation själv och det är inte mycket som hjälper på mig iallafall. Har testat allt från seaband till skorpor i sängen men det gör ingen skillnad för mig. Spyr numera 1-3ggr före jobbet och mår sedan skit ända fram till efter lunch då det brukar lätta något för att sedan bli värre på kvällen igen. Är så less på att må illa. Har bestämt mig för att berätta för chefen nu i veckan (är i v.10) så han vet - ifall jag har verkat lite hängig och konstig på jobbet. Hur går det för er andra på jobbet?

• Lukka

Jag har rätt svårt att dölja att jag är gravid på jobbet. Hittills tror jag inte att någon anar något, men jag har en del nya beteenden för mig som skulle kunna skvallra för folk som är uppmärksamt. T.ex. äter jag något med 2-3 timmars mellanrum. Och tvingas alltid äta en extra frukost på jobbet runt 10-tiden för att annars mår jag ännu sämre. Då står man där i pentryt och brer sig ett par mackor, - vilket jag aldrig gjort tidigare! Och sedan går mitt jobb mycket mer lååångsamt än tidigare för att jag är trött och dessutom vägrar att stressa för att det mår varken jag eller bebisen bra av. Och så går man runt som en zombie och är vit i ansiktet av illamående och jag har märkt att folk har tittat lite konstigt på en de senaste dagarna. Men jag har nyss varit sjuk och haft influensa och har hört att vissa tror att jag inte återhämtat mig helt ännu... Haha, - om de bara visste!! Och så äter jag annorlunda mat vid lunch än folk är vana att se att jag gör, hehe. Ja, det är det ena och det andra som skvallrar om "en liten" i magen. Men jag har bestämt mig för att inte säga något på jobbet förrän jag passerat 12 veckor och har varit på tidigt ultraljud. Hur gör ni? När tänker ni berätta på jobbet?

• Sonia

Hej...

Jag känner verkligen igen detta. Jag blev också riktigt dåligt runt v 7-8 och sedan blev det bara värre. Jag kunde inte längre jobba samt att jag gick runt med ett blodsprängt ansikte för att jag tog i så mycket när jag kräktes. Jag blev som sagt sjukskriven och låg hemma för det mesta och sov, för då mådde jag inte illa. Jag kunde inte behålla maten efter jag hade ätit, det tog 20 minuter och allt åkte upp. Jag vet att det är jätte jobbigt, jag är nu i v 28 och jag känner mig bra nu, och njuter sp mkt av detta att jag nästan har glömt hur jobbigt det var i början. Så du kommer att klara detta, jag lovar, och det är det värt...
    Jag åt melon och Piggelin när jag mådde illa, det hjälpte en stund i alla fall. Försök med det. Sen kan du söka upp en läkare för att få hjälp, det finns tabletter man kan tya som är helt ofarliga för fostret.

Lycka till,

• Sandra H

Hej där!
    Jag är nu i vecka 10 och har mått illa sedan vecka 6-7 någonting.

Idag har jag köpt ett sea-band på Apoteket!!!!!!!!!! :))

JAG MÅR INTE ILLA!!!!!

Bästa tipset: gå iväg och köp sådant armdand och prova!

Lycka till, Sandra

Svar på tråden I vecka 7 och konstant illamående.