När "ska" barn kunna klippa med en sax?
Alltså när är det vanligt att de fixar det-att klippa i papper med sax??
Alltså när är det vanligt att de fixar det-att klippa i papper med sax??
tror att de testar de på bvc när de är 3 år
Min 2,5-åring är väl sådär på det... Men han har heller inte fått göra det förräns alldeles nyss, så han har ju inte övat...
Min son blir 3 år i februari , han är duktig på att klippa med sax och varit det sedan 2½ års åldern.
oki! klart allt är ju olika......det vet man ju.
Min dotter som nu är 10 minns jag ju inte när hon kunde sånt!
Sonen som nu är 2år o 5 månader kan inte.......men så har han sällan fått prova ens.....då han varit lite "farlig" med saxar,o lillebror i närheten .
Ebben--Ja, det har varit samma anledning här. Endast under strikt övervakning har han fått testa några gånger.
Ja,det blir ju så!
Oj, ska dom kunna det redan? Minns inte att mitt bvc frågade om det när vi var på 3 års koll för ett halvår sen.
Sonen har i princip aldrig fått klippa, har inte kommit mej för att köpa hem en barnsax och stora saxen vill jag inte att han leker med. Han är 3½ år nu.
jag har ju inte barnen på dagis,där kanske de klipper tidigt? det vet ju inte jag........
hehe,nä då vet man ju inte riktigt hur de dagisbarnen utvecklas.......
Jag har inte heller mina på dagis, jag funderade faktiskt på det. Där måste de väl ändå klippa och klistra en del...?
Papper är ganska svårt att klippa i. Ett bra sätt att låta barnen öva är att låta dem klippa i Playdoh-deg!
Playdough har knappt heller fått använda för det hamnar ju överallt och äts upp av lillebror... Stackars unge, han får ju inte göra någonting, ju!
Min kille är snart tre och gillar att klippa (eller klippa två tag och dra resten). Han brukar klippa sönder "gårdagens" tidning. Han har dock barnsax-har provat med en vanlig liten sax hos gammelfarmor vilket slutade med trasiga byxor.
Arbetar som förskollärare och kan meddela att det är HELT idnividuellt och totalt olika när barnen börjar klippa med sax. Vi har fem-sexåringar som har problem att få till det... Det gör inget. Man kan öva finmotoriken på många olika sätt. Klippa är svårt och inte så kul om man inte kan det och det blir fult.
Vi brukar börja klippa med barnen i tre-fyra års åldern.
Med yngre barn finns det roligare saker att göra!
Trä pärlhalsband. Det blir fint och är kul. Finns med stora hål för mindre barn.
Riv och kistra papper. Klistermärken.
Deg-playdooh
Rita
Oroa er inte för era barns klippförmågor...
fröken Anna:klokt svarat.
Det finns inte någon speciell ålder som är satt när man ska/bör göra vissa saker. Men jag trot BVC kollar om barnet kan klippa då de är på 4-års kontroll.
det fattar ju jag med att det är individuellt såsom allt! men så på ett ungefär.......
Playdoo lera leker min 2åring med!