• Lilja07

"kan" man äta sikrom??

hmm, kan man äta det? Står inget på livsmedelverkets sida.. hittar iaf inget - för det är ju rått? ( saltad bara)

~~ Sanna 040415 ~~ Kotten BF 070519~~
  • Svar på tråden "kan" man äta sikrom??
  • prickensmamma

japp, om det inte står nåt så kan man väl det.

• lata kocken Johanna

tänk på det som gravad fisk så kan du läsa på slv.se

• Lilja07

då kan jag inet äta det då? Gravad ska man ju inte äta... denna har vart fryst iofs..

tack

• lata kocken Johanna

ska kanske förklara
    prickensmamma, det är inte så lätt som du får det att låta, det krävs att man tänker när man läser!

rom som är industriprocessad - som tex stenbitsrom, kylkonserv är alltid OK

rom (typ sik, lax, löj mm) som bara är saltad och säljs i lösvikt i tex delikatessdisken eller fiskbilen bör man vara lite försiktig med eftersom det kan finnas listeria i skadliga mängder i (precis som man bör vara försiktig med den gravade fisken)

fryst direkt efter saltning och nytinad - helt OK precis som fisken

• Lilja07

tack så mycket för hjälpen! den har ju vart fryst så då ska det väl inte vara ngn fara Får se om jag vågar ha ha

• lata kocken Johanna

nej nu missuppfattar du nog...

den som varit fryst och är NYTINAD är OK har den stått 3-4 dagar är lika illa som (eller värre än) den som kommer från fiskbilen

Frysningen i sig hjälper bara mot livsmedelsburna parasiter och de som kan finnas i fisk är INTE fosterskadande!
    listeria är en bakterie som klarar många miljöer som andra livsmedelsburna bakterier inte klarar (kyla, luftfritt,hög sälta mm) och den finns allmänt omkring oss men om den får växa till sig i miljöer där den har liten konkurrens kan den bli farlig

• Lilja07

fryst direkt efter saltning och nytinad - helt OK precis som fisken :::

den var ju det!

• Lilja07

den som varit fryst och är NYTINAD är OK ::: ja det har den!

• Lilja07

lr är jag trög tack för all hjälp!

Svar på tråden "kan" man äta sikrom??