ni som inte har gardiner - vad har ni i ert fönster?
skrev tidigare en tråd om hur ofta ni byter gardiner, en del svarade att de inte hade gardiner... vad har ni då i fönstret för att inte ha full insyn? *nyfiken*
skrev tidigare en tråd om hur ofta ni byter gardiner, en del svarade att de inte hade gardiner... vad har ni då i fönstret för att inte ha full insyn? *nyfiken*
De kanske har växter??
Vi har stora persienner i metall som vi har nerdragna ett par decimeter, sen har vi mycket krukväxter. Har bara gardiner i sovrummet och köket.
Persienner och blommor, gärna en solitär - t ex en orkidé. annars en ljusstake eller värmeljus (har en förkärlek för orrefors "iskub").
men är det inte lite trist att ha persienner neddragna jämt?
Men vi har stora specialbeställda med breda lameller som är jättesnygga. Dessutom är de bara nerdragna ca 1/3 av fönstret.
Förut hade vi en djungel av växter i vardagsrummet. Vi hade en vinranka som slingrade sig längs gardinstången istället för gardin.
Beror på i vilket rum.
I köket har jag en klocka samt lite annat bra att ha i det fönstret som är över diskbänken, det andra fönstret i köket är faktiskt helt tomt (Brödrosten och kaffebryggaren står på bänken framför fönstret.) Utanpåliggande persienner tycker jag är ännu värre damm/fettsamlare än gardiner, däremot har vi rullgardiner som kan dras ned om det är direkt solljus eller om vi vill kunna springa nakna i köket.
Gardiner för mig är en del av ett rums inredning, men det är även ljuset och utsikten. Tycker ofta att gardiner har en förmåga att stänga ute ljuset. Framförallt kappor är jag allergisk mot just för att de tar så mycket ljus.
nu har jag inte så fina fönster att jag kan vara utan gardiner (bor i ett gammalt torp mitt i skogen) men ibland ser jag ju på tv i något heminredningsprogram hur de i stället för gardiner har växter osv i fönstret
men jag visste faktiskt inte att det var så vanligt att folk var utan gardiner... inte här omkring i alla fall
kanske är det vanligast i städer??
vi har inte våra persienner nere, förutom nattetid. ingen insyn här.
Vi har fina persienner i trä som är lite nerhissade samt stora gröna växter i vårt kök. Ursnyggt tycker jag