• dakoda

Kittla bebisar - farligt???

Efterlyser lite info..... Släkt och vänner har en benägenhet att gå fram till vår nyfödda son och kittla honom. Under armar, under fötter och över magen. Jag läste för länge sedan att det är farligt att kittla bebisar, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg varför det är farligt. Är det någon som vet???? Jag ber alla "kittlare" vänligt men bestämt att sluta kittla mitt barn, men jag skulle gärna vilja kunna berätta för dem varför det är farligt. De flesta tycker nog att jag är jätte löjlig, men jag vet ju vad jag har läst.... Kan någon hjälpa mig???? Tacksam för svar..... :)

• Svar på tråden Kittla bebisar - farligt???
  • HaltaLotta

Kanske har du hört att barn som blir kittlade som små börjar stamma när de blir äldre??????

Jag har för mig att jag hört nåt sånt nån gång, men om det är sant eller ej vet jag inte...... låter ju inte som om det skulle va sant direkt......

• Just

Det är inte sant att barn blir stammare av att kittlas. Kan ej svara säkert, men vid en viss ålder ca 8-10 mån så är det kul för barnet , men innan dess så gissar jag att det är mycket obehagligt för dom.

• Lillstrumpa

Kan väl inte vara farligt? Alvin riktigt tjuter av skratt när man kittlar honom, så det verkar ju ganska kul! Han är 5 mån.

• Upptagen

Jo, enligt gammal skröna så börjar de stamma om man kittlar dem. Ungefär lika logiskt som om att de stärker lungorna när de skriker eller att man inte får kolla på bebisen från "fel" håll, för då blir de vindögda.

Det är ju kul att bli kittlas och kittla! Heira har iaf tyckt det var roligt sen hon började le ordentligt.

• Pokemon

Jag har killat Hugo länge. Han älskar det! Såklart killas jag snällt och inte så ha lider. Jag betvivlar att han blir skadad av det

• Fille Fjonkan

Jag tror inte det är farligt, men jag tvivlar starkt på att det är särskilt skönt för en nyfödd att bli kittlad på av en massa olika människor och den lille stackaren har ju ingen chans att värja sig. Jag tycker du gör rätt som säger ifrån om det känns fel för dig att folk kittlar din lille gosse!

• ashera

Min son är snart 3 månader, och andra gången han skrattade högt var en gång när jag kittlade honom, så jag tror inte han tycker det är obehagligt

• Pokemon

Tussilago:

Det stärker faktiskt lungorna att skrika - det är ingen skröna...

• CeeJay

Hanna kiknar nästan av skratt när vi kittlar henne - hon verkar inte ta någon skada av det Vi har lekt kittel-lekar sedan hon var ca 5 månader. (nu är hon snart 7 mån)

• Upptagen

Pokemon: Jasså? Fast jag tycker nog inte det är en vettig anledning till att låta dem skrika om de är ledsna iaf..

• Stora

Ella älskar att bli kittlad! Hon gurglar av skratt. Det är säkert en skröna! Man har väl i alla tider kilalt, kittlat och gosat med bebisar!

• Pokemon

Nämen det var väl inte det jag sa heller...
    Jag är ju bara petig med fakta och så...

• Soldroppe

Beror väl på HUR man kittlar också....dom tar nog ingen skada men jag tror att det kan vara obehagligt om man kittlar för länge.
    Men det beror ju också på hur kittlig man är...
    Jag får panik när nån kittlar mig och inte slutar....jag är otroligt kittlig och det är min son med.
    Ett spädbarn kan ju inte säga "sluta"....men killar man till lite då och då så är det ju ingen fara.

• Fille Fjonkan

Jag tycker det är skillnad på att kittla sitt eget nyfödda barn och när andra för barnet mer eller mindre främmande människor kittlar det.

• norgesessan

jag har folk runt mig som verkligen tror på allt som vi andra ser p som skröner...for dom existerar inte skröner, det är samnningens ord...att man får firkantiga ögon om man tittar for mycket på tv, att man får skeva ögon om man gör skeva ögon grimas, kittla=stamma senare...vi lurade min sambos brorson engång..han hadde lärt av hans farmor att man får blå tunga när man ljuger...han åt på en blå klubba, och vi spelade selskapsspel(inte hans starkaste sida) han var nog 4 år gammal...jan juksade, och nekade for det, jag kom på att han åt den blå klubban, och sa att han skulle kolla tungan i spegelen...han blev jätterädd, och grät hysteriskt efteråt..vi fick visa honom att klubban färgade...hans farmor står for allt sånt han har fått for sig...

• dakoda

Tack alla för era inlägg - uppskattar det verkligen!!!! Antar att det inte är så "farligt" som jag hade hört, kände igen det där med stamningen....ha ha! Men jag kommer nog att be folk ta det lugnt med sina hårda fingrar på diverse ställen på min sons kropp, tills jag märker att han uppskattar det och tycker det är roligt. Tack igen! :)

Svar på tråden Kittla bebisar - farligt???