• Anonym (Undrande)

Antidepressiva (Paroxetin)

Har ätit Paroxetin 20 mg.(Seroxat) i sex mån. nu och går bara upp mer och mer i vikt. Är dessutom slö och trött nästan jämt. Tar dem mot panikångest och depression och distriktsläkaren ordinerade 20 mg. i minst ett år.
    Nu känner jag att jag skulle vilja minska ner på dem eller helst sluta med dem helt. Kan man göra det utan att först kontakta läkaren? Jag har nu börjat med att ta en halv tablett (10 mg) varannan dag, och tänkte försöka klara mig med 10 mg varje dag, alltså halva dosen. Mitt mål är att sluta med dem helt till semestern i sommar. Är det dumt att "exprimentera" så här själv? Ska man först kontakta läkare? Läkaren som jag var till i somras kan jag inte få tag på nu. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Antidepressiva (Paroxetin)
  • ying yang

Ja det är mycket dumt att exprimentera med det själv. Du bör kontaka en läkare,så kan ni samtala om en nedtrappningsplan.
    Har de hjälpt dig annars så? Är det p.g.a. vikten du vill sluta?

• Anonym (Undrande)

Ja, det är p.g.a biverkningarna jag vill sluta, vikten och tröttheten. Annars har de hjälpt mig jättebra.

• ying yang

Ok,jag har själv gått upp i vikt endel sen jag började med mina antidepressiva,cipralex,men jag resonerar som så att hellre några kilon än att må så dåligt som jag gjorde.
    Men alla tänker ju olika,men kontaka en läkare om nedtrappning för det är viktigt.

• Anonym (Undrande)

Tack för ditt svar! Jag har gått upp 10 kg nu och väger 70-71 kg till mina 161 cm. Det är inte roligt och jag vet inte hur jag ska kunna/orka bli av med dem.

• ying yang

Nej jag förstår,jag gillar inte heller mina extrakilon som jag gått upp. Kanske du kan prova en annan medicin? Behöver ju inte bli så att du går upp i vikt av den andre och den kanske fungerar lika bra som denna. Man får prova sig fram,inte alltid man hittar rätt vid första försöket.

• Anonym (Undrande)

Jag har ibland funderat på att byta medicin till typ Zoloft eller Fontex. Men man brukar ju må så dåligt de första veckorna så då vet jag inte hur jag ska orka med jobb och familj.

• Anonym

jag åt också seroxat (paroxetin med) och gick upp som en raket. jag sa till att det här mådde jag ju minsann ännu sämre av....  Det jag fick göra var att byta mot aurorix och fick till den en "balanstalblett" för snabbt svängande humör som heter topimax. Topimax är även känd för att den hjälper en tappa i vikt. Och den höll mej från att dippa för mycket och känna det jobbigt även i början av inätningen på seroxat. Det här var en kanonkomination för mej och vikten började trilla av och jag kände inte längre behovet av att äta för att trösta.

Säg till din läkare! Det finns annan medicin och kanske till och med andra kombinationer att prova. Klart man blir mer deppig av att gå upp i vikt...men det är inte alla tabletter som får en att göra det. Trixa inte själv....utan prata noga med din läkare först.

• Anonym

oj, jag menar förstås inätningen av aurorix, jag slutade som sagt så snart jag kunde med seroxat....

• Anonym (Undrande)

Ok, fler??

• Anonym (deprimerad)

äter själv Sertralin (tidigare Zoloft) och har inte haft problem med viktökning, däremot är det ju vanligt med andra biverkningar, speciellt i början.

• Anonym (deprimerad)

glömde skriva att du ska naturligtvis inte sluta på egen hand, ta hjälp av din läkare med nedtrappning!

• Anonym (Undrande)

Tack för era svar!
    Fler som har synpunkter eller några tips?

• Anonym

Jag slutate med Paroxetin innan jul. Har oxå gått upp i vikt av dom :(  Äter ingen medicin alls just nu.

• Anonym (lillajag)

Äter Sertralin och som tidigare sagt ingen som helst problem med viktökning, snarare tvärtom... MEN FY F... va dåligt jag mådde dom två första v... Det va det värsta jag upplevt!! Fick panikatacker typ alla symptom man kunde få!!! förmodligen för att jag va så slutkörd...?? Vet inte riktigt hur bra dom funkar har ätit dom nu i 3-4 mån... Får ångest titt som tätt...
    hoppas allt ordnar sig... kram lilla jag

• Anonym (HEXAL)

Jag har gått ner 25 kilo under min depretion. Ett halvår... inte bra de heller...

Svar på tråden Antidepressiva (Paroxetin)