• Estrella

Vilken spjälsäng på IKEA?

Vilken spjälsäng på IKEA är egentligen bäst?
    Jag läste någonstans att IKEA fått godkänt när de kontrollerat säkerheten på olika spjälsängar. (Aftonbladet tror jag det var). Jag var på IKEA och såg att de har många spjälsängar att välja mellan. Menade de att samtliga är godkända eller någon specifik?
    Någon som har en åsikt om vilken av spjälsängarna som man bör välja?

• Svar på tråden Vilken spjälsäng på IKEA?
  • komandiva

Alla blev godkända i testet. IKEAs sängar är säkra och bra. Samt himla billiga, så vi valde den vita Gulliver bara för att vi tyckte den var lite finare än Sniglar (eller vad den billigaste nu heter) I testet stod det att den billigaste var bäst. Men jag frågade och de sa att alla är lika bra och säkra men att testet valt att lyfta fram den som även var billigast.

Lycka till! KOlla in blocket, vi köpte jättefin begagnad Gulliver med spjälskydd och madrass på köpet!

• skytten 75

Alla sängar, barnvangar och leksaker måste vara säkerhetstestade för att få säljas inom EU/ sverige
    sängar ska ha en kod EN716 den betyder att sängen uppfyller gällande säkerhetskrav inom Eu/Sverige
    Barnvagnar har något EN 1888, Och alla leksaker måste vara CE märkta.

Så alla sängar som sälj på Ikea har denna säkerhetskod, likaså alla andra sängar som sälj i barn affärer. Har sängen denna märkning så är det inga problem att köpa den.
    Det samma gäller för barnvagn och leksaker

• Lovan

Kommer ihåg det där testet. Sängarna som såldes på barnaffärer var INTE godkända enligt deras test. Förvånad Vi Föräldrar har oxå gjort ett test och där blev IKEAS sängar godkända, men inte många fler.
    Vi köpte en Sniglar på IKEA för runt 330 kr. Sen köpte vi bets i färgen körsbär och betsade sängen och skötbordet som vi oxå köpte Sniglar (179 tror jag att den kostade!). Blev JÄTTEFINT och flera av mina vänner som köpt dyyyyra sängar blev helimpade av vår säng och ångrade sig multum för att de köpt en dyrare variant.
    Nu är sonen snart 2 år gammal och både sängen och skötbordet har hållt jättebra. Snart kommer syskonet och han eller hon kommer oxå att använda denna spjälsäng och skötbord.

Ett till mirakel på väg! Bf 26/4-07
  • middiz

vi köpte tassa, sen målade jag elsa beskow mönster på den.. e rikigt nöjd!
    köpte även skötbordet till, där på är det nu bumbibjörnar eftersom bebisen i min mage skuttar runt som en liten bumbibjörn =)

• Mizzz

Det var konsumentverkets råd och rön som testa sängarna.. prova att googla på:
    Spjälsäng råd och rön

Jag har en liten pojke i magen :D
  • Nazeeya

Jag har en Hemnes! Underbart fin!
    Men undvik deras täcke och kudde! Alldeles för stor till så liten bebis! :)

• Estrella

Tack för infon!
    Vad smart att måla och dekorera sängarna själva, det är ju jätteroligt och blir så mycket mer personligt.

• Freiya

vi har den här
    www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=53008&langId=-11&categoryId=16154&chosenPartNumber=30077352

vet inte om länken funkar, men den heter Hensvik. den e jäättefin! den ser inte så fin ut på bilden kanske, men vid huvudändan e det inga spjälor, utan just blåvitrandigt trä eller nåt. görfin!

• Lovan

Just det - glömde skriva att jag har bild på både spjälsängen och skötbordet när vi har gjort iordning det. Ligger under filen "saker som fixades innan Tias kom". Där har jag gjort en bild så att man kan jämföra hur en sniglar ser ut oiordning-gjord och hur den ser ut när vi har fixat den. Tittade på bilderna själv nu och blev mäkta stolt.

• Freiya

oj va mycket snyggare dom blev, Lovan! dom ser mycket dyrare ut :)

• Fighter

Titta i fyndhörnan, vi tänkte spara pengar och därför köpa en sniglar ocg måla den, vi hittade en diktad i fyndhörnan för 315 kr i kartong, ord pris 1295:-

• Elvira I magen

Fighter

de va juh inte helt fel.. önskar jag hadde sån tur!

• DecemberLove

Har en gulliver, billig  men finare än sniglar

• Jessica24

Vi har DIKTAD från IKEA och är jättenöjda med den. Glad
    Har för mig att vi gav 1145 kr.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Lovan
    Freiya skrev 2007-01-07 21:51:38 följande:
    oj va mycket snyggare dom blev, Lovan! dom ser mycket dyrare ut :)
    Tack så mycket!
    Ja, konstigt nog ser den BRA mycket dyrare ut! Och ändå är den så BILLIG! Fick förfrågningar om att sälja den redan innan sonen hade kommit ut.
Svar på tråden Vilken spjälsäng på IKEA?