• ärtprinsessan

Undersökning: Diskborste eller skumgummisvamp?

Jag måste få fråga er på FL vad ni har för diskmetoder hemma hos er. Vi DISK-uterar det här hemma ganska ofta eftersom vi har helt olika uppfattning om vad som ska användas till vad

Vad använder ni diskborste till?
    Vad använder ni skumgummisvamp till?
    Vad använder ni disktrasan till? (Hoppas ni tvättar den ofta)

• Svar på tråden Undersökning: Diskborste eller skumgummisvamp?
  • ärtprinsessan

Vad tråden är bra till?

Jag har en uppfattning om att de flesta använder diskborste till vanlig disk och skumsvamp om något bränt fast eller till spisrengöring.

Min man och hans familj gör nämligen tvärtom, där är det svamp som gäller för glas, tallrikar och anant "light", medan borsten är för grytor. Jag har täntk använda den här tråden som ett vapen i min kamp MOT skumgummisvampar.

• Pokemon

Diskborste - diska.
    Skumgummisvamp - diska sånt som inte borsten tar. Spisen, badrummet, vasken skuras med skumgummisvamp. Inte samma såklart...
    Disktrasa - torka av diskbänken och skåpluckor. Tvättas ofta och byts oftare...

• Dida

Jag använder diskborsten till glas, vällingflaskor och bestick och sedan har jag svampen till resten. Sambon däremot har diskborsten till allt.

Jag har disktras-lukt-fobi (finns säkert ett ord som heter så! =) )så våran tvättas OFTA! Och den får bara användas att torka på diskbänk och bord, absolut inte på golv!

• Glass

Jag diskar nästan allt med svampen och kanske grytor med borsten.
    Trasan torkar jag av det mesta med och jag byter eller tvättar den varje dag.

Varför vill du få bort svampdiskningen?

• delifi2

Jag var emot svampen förut jätte mycke, men när man använder den så slipper man använda lika mycke diskmedel som man gör när man använder diskborsten.

disktrasan använder vi för att torka av saker, såsom bord å diskbänken

• Jennaz

Svampen till allt utom stekpannorna och riktigt smustsiga kastruller. Disktrasan torkar diskbänken och bordet och tvättas var annan, eller var tredje dag -90 grader!
    Gillar absolut inte borsten... Ursäkta att jag talar emot din "antisvampkampanj"!

• chess1979

svampen till allt, känns nästan renare så? utom till flaskor och där man inte kommer åt. trasor det byter jag nästan dagligen, har fobi mot den lukten BLÄ

• musli

svampen till det mesta i diskväg... borsten enbart till stekpannor och en del formar...

• Toyya

Hej!
    Jag använder svamp nästan jämt! Borste om det är matrester o grejs, sen svampen igen. Trasan till bord, diskbänk o spis (efter svampen). Borsten känns bökig, tycker inte jag får rent med den...

• Pistou

Jag har en känsla av att diskborsten är ett typiskt svenskt fenomen. När jag tillbringade en längre tid i utlandet för första gången, var jag en varm förespråkare för diskborsten för den var man ju van vid. Det kändes äckligt att hålla i svampen med händerna och alltid behöva blöta ner händerna.

Nu flera år och länder senare, har jag upptäckt att jag absolut föredrar svampen. Svampen är mer effektiv när det gäller att få bort mindre smuts som grott in i tallrikar t.ex. Och med gummihandskar behöver man ju inte blöta ner händerna! Det känns löjligt att komma hem till föräldrarna och diska och märka att man glömt hur man hanterar borsten...

Svar på tråden Undersökning: Diskborste eller skumgummisvamp?