Kyckling recept ?
Skulle vilja få lite ny tips på kyckling rätter , nån som har något bra tips ?
Skulle vilja få lite ny tips på kyckling rätter , nån som har något bra tips ?
Har ett jätte ogtt och enkelt kycklingfile recept.
Ta fileerna, doppa i olivolja. salta och peppra.
ta färsk basilka och hacka de i stora bitar. Strimla några vitlökar.
Häll basilikan och vitlöken över fieerna och vira runt parmaskinka.
Stek lite i panna så de får fin färg. Lägg upp i ugnsäker form och så in i ugnen på 175 ca 30 min
Jätte gott!
åh! jag har ett jätte gott recept!
man bryner kycklingen så den får färg med peppar och salt, inte helt genom stekt.
sen skär man ett snitt mitt i kyckling filén och stoppar i philaledphia ost i snittet och lite utnapå, sen stoppar man in dom i ugnen och så får dom vara där tills dom är klara! (tiden beror ju helt på hur mycket man stekte dom, men ca 10 till 20 min)
till detta brukar jag ha en god sallad och klyftpotatis. om man vill ha det lite mera GI så äter man bara en sallad med avocado och feta ost till...!
super gott! osten blir sååå god!
KYCKLING FILÈ
Skär ett snitt i varje filé längs med. Krydda dem utvändigt med salt, kross.sv.peppar o curry.
Ta en burk med ört-vitlöks CANTADUO ost och lägg osten som en fyllning i varje snitt.
Grädda/ugnsbaka fileérna på 200grader tills de är klara. Servera med ris o tzatziki.... o en smarrig sallad till...
CURRYSÅS till klyckling...
Bryn curry i smör/margarin, tillsätt ca 2 msk vetemjöl till 50gr margarin
Häll på 2-3dl mjölk o vispa hela tiden tills såsen tjocknat. Krydda med salt, peppar, grillkrydda o lite mer curry. Häll på grädde av valfri sort . strö över dragon o vispa runt, sist häller du på ½dl strösocker o rör om.....
Fylld kycklingfile´
Kycklingfiléer
Mozzarella
Soltorkade tomater
Strimlad rökt skinka (?Pärsons? har färdigstrimlad)
Grillolja (gärna garlic)
Skär ett snitt längs med kycklingfileérna och fyll med mozzarella, tomater och rökt skinka. ?Lås? ev. filéerna med en tandpetare.
Lägg filéerna i en smord, ugnsfast form.
Ställ mitt i ugnen i 200 grader i ca.40-50 minuter.
Servera med t ex jasminris, grönpepparsås och sallad.
Riv västebotten ost och blanda med pesto.
Banka kyckling fileer platta,
lägg på riven västerbotten ost och pesto,
rulla ihop och fäst med tandpetare,
stek i stekpanna tills de är klara, eller i ugnen.
Servera med ris/potatis, creme fraiche med pesto i blandat, samt äpplen och päron.
Aleksandras kycklingjambalaya
4 kycklingfiléer
3 dl mellangrädde
1 rödlök
1 röd paprika
1 grön paprika
1 banan
2 skivor ananas
50 gram smör
1 msk mjöl
2 dl riven hårdost
1 dl jordnötter
2 msk gräslök
Smält smöret, ta det från värmen och tillsätt mjölet. Häll på grädden och låt det småputtra 3 minuter. När såsen är färdig så hälls den hackade gräslöken ner.
Lägg kycklingfiléerna i en ungsfast form tillsammans med grönsakerna, frukten och dom grovhackade nötterna. Häll sen över såsen, på med osten och gratinera i 200 grader, 30 minuter.
Servera tillsammans med jasminris.
Låt det väl smaka!
Kycklingpaj:
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gr margarin/smör
2 msk vatten
Blanda ihop och låt stå kallt en stund. Tryck ut pajdegen i formen, nagga och förgrädda i 200 grader längst ner i ugnen
Fyllning:
1/2 purjolök
1 liten röd paprika
200 gr färska champinjoner el. 1 stor burk
smör/olja
1 grillad kyckling ( jag stekte ca 1/2 kg kycklingfile istället)
2 1/2 dl matlagningsgrädde 15% (ta INTE den magrare)
1 1/2 msk vatten + 1/2 dl vatten
Salt, svartpeppar
Riven ost
Strimla grönsakerna+ svampen. Fräs allt i lite smör. Finfördela kycklingen och blanda i, tillsätt grädde & mjölet (utrört i vattnet). Låt puttra ca 5 min. Krydda och salt efter smak. Slå i röran i pajskalet och strö riven ost över. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. (200grader)
Här är ett recept som vi ska ha idag:
Mango kyckling gryta! 2-3 personer
2-3 kyckling fileer
En halv purjolök
2 kyckling buljonger
3 dl vatten
3 msk Mango chutney
1 hel försk mango
1 burk creme fraiche
Strimla kyckling fileerna i bitar
Stek dom till dom få lite färg
Hacka purjo löken och tillsätt
Häll i vattnet och buljongerna och mango chutney och creme fraiche
Låt det koka på ganska hög värme typ 4:an i ca 10 min med lock
Sänk värmen till trean eller 2;an tillsätt färsk mango som du skurit i mindre bitar
Låt det stå och puttra till mangon e mjuk och kycklingen mör
Servera med ris är godast, fungerar även till pasta.
Apelsin kyckling.
1 st hel fågel
3 dl vispgrädde
5 dl matlagningsgrädde
2 st gula lökar
1-2 st apelsiner
vitlök
örtsalt
peppar
kött och vin fond
soja
koka hela pippin med salt, peppar och en grovt hackad lök. Tills köttet börjar lossna.
Ta upp kycklingen och bena ur den.
ner med köttet i en djup stekpanna,eller en kastrull.
och fräs ihop med hackad lök, salt och peppar.
Skär apelsinen i klyftor. (gillar man inte det bäska som finns i skalet, så strunta i det. utan pressa apelsinerna istället)
Häll i allt annat efter behag, och låt det puttra.
Servera med ris.
taco kyckling eller med köttfärs vilket som:
Häll 1 stor burk creme fraiche i en skål tillsätt hackade tomater, vitlök, jalapeno( som du hackar i bitar) chilisås eftersmak o lite paprika krydda o chilikrydda om du har hemma.
Stek kycklingbitar eller köttfärs med tacokrydda;
Gör pajdeg som du kan köpa färdig (bara tillsätter vatten)
tryck ner pajdegen i en form hälli kyckling eller tacos häll sedan över cremefraischröran o över med liten riven ost.
In i ugn 225 grader i ca 30 min
Smaklig måltid!!
jag menar naturligtvis höll i kyckling eller köttfärsen, ahhhh hoppas alla förstod ändå.
Partaj kyckling! 12 pers.
3 stekta grillade kycklingar
12dl kokt ris, ca 6 dl okokt blir det
12 dl vatten 1 msk salt
i burk krossad ananas
1 burk ananas ringar
5 dl vispgrädde
3/4 dl senap
sätt ugnen på 225 grader. smörj en långpanna, blanda riset och den krossade ananasen. Bred ut ris-ananas blandningen i långpannan. Bena ur och fördela kycklingköttet på risbädden. Låt ananas ringarna rinna av. Dela dem i halvor.Placera ut ananasen, vispa grädden(inte för hårt) Tillsätt senapen och bred blandningen över kycklingbädden. Grädda i ugn i 15-20 min eller tills rätten fått fin färg. Servera gärna med russin, salta jordnötter, gurka, ananas bitar, mango chutney, kokos i skålar brevid. Det går bra att frysa maten!